BAB 11

21.1K 710 17
                                    

Kawasan perkarangan villa Puan sri Zarith Aisyah telah dipenuhi oleh tetamu dan para wartawan yang datang untuk melihat acara akad nikad diantara anak terunanya dan Nur Aiqish Katrina.

Aiqish di dalam bilik sedang dimekap oleh jurusolek yang terkenal oleh mummy. Debaran semakin lama semakin terasa, dia hanya mampu berdoa semua akan berjalan dengan lancar dan teratur. Pada hari ini , dia akan dapat lihat wajah tunangnya yang selama ini sibuk menyelesaikan masalah syarikat milik keluarga bakal suaminya itu .

Tiba –tiba pintu bilik dibuka dari luar, Aiqish yang sudah siap dihadapan cermin menoleh untuk milihat siapakah gerangan yang membuka pintu bilik itu. Wajah Lyn , mak , dan mummy terhias dihadapannya. Wajah mereka tampak ceria dan bahagia .

Cantiknya anak mak ni . " kata mak kiah .

Weyh , aku tengok kau ni dah macam puteri gunung ledang .. cantiknyaa " kata Lyn sambil tergelak sedikit melihat muka pucat temannya itu .

Mummy hanya diam sambil melihat aku yang disakat oleh Lyn . Aku dapat melihat ditubir matanya terdapat air mata yang bertakung . Tiba-tiba hatiku berasa sayu.

Boleh tinggalkan saya dengan qish sebentar ? " kata Puan Sri Zarith Aisyah

Mak dan lyn keluar daripada bilik itu untuk memberi ruang kepada aku dan mummy bercakap pula. Apabila mak dan lyn sudah keluar, mummy menghapiri aku lalu memeluk tubuhku sejenak.

"Mummy nak minta satu benda dari qish boleh ?"

"Apa dia mummy ? Insyallah qish boleh usahakan."

Mummy nak qish tolong jaga anak teruna mummy tu . Dia seorang anak yang baik dan mummy pasti dia juga akan jadi yang terbaik buat qish dan bakal anak-anak kamu nanti. Mummy minta kalau ada masalah didalam rumah tangga bawalah berbincang dahulu dan jikalau anak mummy tu tiba-tiba melenting , jangan lah kamu sedih sebab dia memang begitu . Itu saja yang mummy nak dari kamu . " puan sri zarith aisyah mengelap air matanya seusai meluahkan semua yang terbendung sejak semalam lagi .

Mummy jangan risau , qish akan terima baik dan buruknya abang . Qish akan jaga anak mummy tu elok-elok . " kata Aiqish.

Seusai Aiqish berkata-kata, kepala lyn menjeguk ke dalam bilik sambil berkata "pihak lelaki dah sampai. Pengantin perempuan dah boleh turun.

Ketika Aiqish menuruni tangga sambil dipimpin oleh mummy, dia dapat melihat ruang tamu yang dihiasa dengan kelopak bunga tulips yang berwarna –warni . Suasannya amat tenang dan baju nikah yang dia pakai sekrang diperbuat daripada rekaan bunga tulis yang berwarna putih.

Daripada atas tangga lagi , Aiqish terlah melihat seorang jejaka yang segak memaikai baju melayu yang berwarna sedondon dengannya sedang mengadap tok kadi . Bakal suaminya itu amat segak dengan baju melayu cekak musang yang direka oleh rizalman juga.

Apabila Aiqish sudah duduk di atas kusyen yang disediakan, tok kadi mula bersuara " sudah sedia semua ? " kata tok kadi .

Sudah " jawab hadirin yang hadir.

Ketika jejaka yang berhadapan tok kadi itu menyambut tangan tok kadi , debarannya semakin rancak .

Tengku Airil bin Tengku Zariff Ahmad " panggil tok kadi .

Ye saya " jawab si jejaka tersebut.

Bagai halilintar apabila mendengar nama bakal suaminya. Adakah balah yang lagi besar akan melanda rumah tangganya kelak ?

Aku nikahkan dikau dengan pilihan hatimu Nur Aiqish Katrina binti Mohd Alif dengan mas kahwinnya bernilai seribu dinar.

Si jejaka menjawab dengan sekali lafaz dan apabila mendengar sahaja perkataan sah yang keluar dari wali , Aiqish terus rebah ke bumi .


Tengku Airil yang tersedar isterinya sudah rebah, dia pantas berlari lalu berkata " Sayang , sayang ... bangun lah sayang oi . Takkan terkejut sampai macam ni sekali . " kata Tengku Airil

Tengku Airil mengangkat Aiqish naik ke atas supaya Aiqish boleh berehat dengan secukup-cukupnya. Nilah padahnya nak buat kejutan kat si minah kampung , last sekali mamat poyo yang terkena .


****

Apakah respons Airish apabila terjaga daripada tidur ?

nantikan bab seterusnya untuk mengetahui respons Aiqish terhadap Tengku Airil.

Suamiku pembuli !!Where stories live. Discover now