BAB 8

20.9K 634 15
                                    

Pada hening malam itu , Aiqish dan Lyn sedang berborak di gazebo yang berhampiran dengan kolam renang di rumah parents Lyn. Ketika mereka sedang berborak , telefon bimbit Aiqish berbunyi dan nama yang tertera di atas skrin ialah ibu tercinta semestinya Mak Kiah The Sporting . hahaha

Assalamualaikum, qish . Qish sihat ? Belajar macam mana ? " tanya Mak Kiah .

Waalaikummussalam , qish sihat je ... belajar je yang tak okay hati qish ni mak !! " kata Aiqish

Kenapa dengan hati kamu tu ? berlubang ke ? Mak tak sanggup lagi nak kehilanngan anak mak yang comel ni. " Mak Kiah sudah tersedu-sedan tetapi Aiqish sebaliknya .

Hahahha, apa mak ni ? Maksud qish , qish rindu kat mak sampai hati ni tak tenteram tahan rindunya mak oii . Bukannya qish ni hati berlubang . " Aiqish dan Ly sudah ketawa terbahak-bahak.

Hah , dengar ni mak ade bende penting nak cakap dengan kamu ni . Petang tadi ade orang datang merisik kamu dan mak terima risikan tu . So kamu kene balik untuk bincangkan pasal pertunangan kamu . " kata Mak Kiah.

Apa mak cakap ni ? Kenapa mak terima , qish kan tengah belajar lagi ni ! Mak !! qish tak nak kahwin lah " Aiqish sudah meregek-meregek apabila mendegar perkhabaran yang mak dia katakan.

Mak dah terima risikan dengan pinangan tu . Lagipun ni mak nak sangat kamu kahwin dengan budak tu . Nampak keluarga dia baik-baik je . Mak rasa anak dia pun macam ahli juga keluarganya. Tolonglah setuju demi mak ye . " kata Mak Kiah dalam nada yang berharap.

Hmm, nanti qish fikirkan dulu ye mak . Qish nak masuk tido dulu ni , mak pun pergilah tido . Assalamualaikum. " Aiqish mematikan panggilan tersebut.

Lyn macam mana ni , mak aku dah terima pinangan yang datang tadi. Kau rasa aku kene setuju atau bantah ? Aku memang buntu sekarang nak keputusan. Kau kene tolong aku " kata Aiqish

Aku rasa kau terima jelah lagipun pilihan ibu bapa kan yang terbaik daripada pilihan yang kita buat. So dengan cara ni lah kau boleh balas budi baik mak kau yang selama ni jaga kau. " nasihat Lyn kepada kawannya itu

Aku masuk tido dululah . Aku tak tahulah nak bagi keputusan apa tapi hati aku berat untuk setuju dengan cadangan mak aku tu . Goodnight . " Aiqish mendaki tangga dengan keadaan yang lesu .

Lyn hanya memandang bayang Aiqish yang semakin lama semakin hilang . Dia tahu kawannya itu berbelah bahagi sama ade ingin menigut kata hati ataupun perintah ibunya itu .


*****

Siapakah gerangan yang datang merisik Aiqish sehingga maknya terlampau tertarik dengan rombongan tersebut ? Adakah Tengku Airil ataupun jejaka lain ?

Suamiku pembuli !!Where stories live. Discover now