Nilai RM20

By khaisaupi

484K 37.4K 2K

Status : COMPLETE CINTA itu buta. Tapi tidak bagi seorang gadis bernama Saila. Bukan calang orang yang dia an... More

SATU
DUA
TIGA
EMPAT
LIMA
ENAM
TUJUH
LAPAN
SEMBILAN
SEPULUH
SEBELAS
DUA BELAS
TIGA BELAS
EMPAT BELAS
LIMA BELAS
ENAM BELAS
TUJUH BELAS
LAPAN BELAS
SEMBILAN BELAS
DUA PULUH
DUA PULUH SATU
DUA PULUH DUA
DUA PULUH TIGA
DUA PULUH EMPAT
DUA PULUH LIMA
DUA PULUH ENAM
DUA PULUH TUJUH
DUA PULUH LAPAN
DUA PULUH SEMBILAN
TIGA PULUH
TIGA PULUH SATU
TIGA PULUH DUA
TIGA PULUH TIGA
TIGA PULUH EMPAT
TIGA PULUH LIMA
TIGA PULUH TUJUH
TIGA PULUH LAPAN
TIGA PULUH SEMBILAN
FINALE
Curhat Penaip
SATU | Part 2
DUA | Part 2
TIGA | Part 2
EMPAT | Part 2
LIMA | Part 2
ENAM | Part 2
TUJUH | Part 2
LAPAN | Part 2
SEMBILAN | Part 2
SEPULUH | Part 2
SEBELAS | Part 2
DUA BELAS| Part 2
TIGA BELAS| Part 2
EMPAT BELAS| Part 2
LIMA BELAS| Part 2
ENAM BELAS| Part 2
TUJUH BELAS| Part 2
LAPAN BELAS| Part 2
SEMBILAN BELAS| Part 2
REAL FINALE
EPILOG
Curhat Penaip | Part 2
Appreciation Post

TIGA PULUH ENAM

6K 556 44
By khaisaupi

"ASSALAMUALAIKUM anak Mak. Allahuakbar, rindunya Mak dekat Maira. Bila Maira nak balik ni?" Bersemangat sekali Puan Hamizah menjawab panggilan anak perempuannya itu. Memang dia akan sentiasa bersemangat bila menjawab panggilan Saila. Saila tersenyum. Ini mungkin kali yang terakhir dia dapat mendengar suara merdu ini. Setitis air menitis.

Saila tertawa halus untuk menenangkan gundah di jiwa. "Waalaikummussalam Mak, Maira pun rindukan Mak. Entahlah Mak, Maira makin sibuk sejak akhir ni. In shaa Allah, jika dipanjangkan umur Maira balik ya Mak" Sedikit bergetar suara Saila. Makin laju pula air mata mengalir ke pipi.

"Maira ada masalah ke? Kenapa Mak dengar suara Maira macam lain je"

"Tak ada apa la Mak. Selesema sikit ni ha. Selesema rindu" Saila tertawa dengan kata-katanya sendiri. Pandai betul dia mereka cerita. Maafkan Maira Mak. "Ada-ada je la kamu ni. Dah tahu rindu, balik lah. Nanti Mak masakkan keli goreng kegemaran Maira"

"Alaa, Mak ni. Orang nak pick-up line sikit pun tak boleh" Jeda sebentar. Terasa kelu lidahnya untuk berkata, tapi harus juga dia luahkan. "Er, Mak"

"Ya sayang"

"Maira nak minta maaf"

"Lahhh, ni kenapa ni? Ada buat salah apa dengan Mak ni ha?" Mak buat-buat marah. Arghhh, rindunya Mak dan Ayah !

"Halalkan makan minum Maira selama ni Mak. Maafkan Maira Mak banyak keluarkan air mata sebab Maira"

"Maira .. kena.."

"Terima kasih sebab lahirkan Maira ke dunia. Terima kasih sebab selalu ada bila Maira susah atau senang" Di hujung kata, dia teresak sedikit. Pasti Puan Hamizah dapat mengagak dia sedang menangis. "Maira.. cuba bagitahu Mak apa yang terjadi?"

"Okay la Mak, Maira tak boleh lama ni. Banyak kerja tak siap lagi. Assalamualaikum Mak" Lantas Badrul segera mematikan talian tanpa sempat dia mendengar Mak menjawab salamnya buat kali yang terakhir. Mungkin ..

Saila menangis sepuasnya. Berjuaraian air matanya membasahi selendang yang dipakai sehingga nampak bertompok-tompok air mata yang jatuh. Saila perasan, Badrul sibuk melihat jam tangannya. Ya, 8.15 malam itu janjinya. Semakin suntuk masanya kini. Saila menarik nafas sedalam mungkin dan dihembus perlahan. "Dah puas menangis? Ha, nak call siapa pula ni?" Saila meminta Badrul untuk menghubungi Ayah pula. Tak banyak yang dia dapat berbual dengan Ayah kerana Ayah sedang sibuk dengan hal kerjanya. Hanya ucapan minta maaf dan terima kasih sahaja yang dapat dia zahirkan padanya.

Setelah berfikir-fikir, Saila memutuskan untuk menghantar satu pesanan ringkas sahaja kepada kawan-kawan termasuklah Kak Jue, Ezzaty, Kak Jas, Aishah dan Harez. Itupun setelah dia digesa Badrul suruh cepat. Saila cuba menghubungi Inna, namun tidak diangkat. Barangkali Inna sedang solat atau membaca al-Quran. Saila kemudian membuat keputusan untuk menghantar sahaja satu not suara melalui aplikasi WhatsApp.

Orang terakhir dalam senarainya adalah Faiz. Jauh di sudut hati, terkilan rasanya apabila berkemungkinan dia akan meninggalkan Faiz untuk selama-lamanya dalam keadaan hubungan mereka masih dingin tanpa sebab. Saila berharap Faiz jawab panggilan dia. Butang memanggil ditekan Badrul. Lama Saila menunggu Faiz mengangkat panggilannya, namun tidak juga diangkat. Malah voice mail pula mengambil tempat.

Saila meminta belas Badrul untuk cuba hubungi Faiz lagi sekali. "Faiz ni siapa? Penting sangat ke dia dalam hidup kau?" Badrul kelihatan geram bercampur amarah apabila mendengarkan permintaan Saila.

"Dia.. cinta manusia pertama dalam hidup aku Bad"

Badrul senyum sinis. "Orang macam kau pun tahu cinta pertama ke? Bukan ke cinta tu ibarat permainan je bagi kau?" Malas hendak berdebat mahupun melawan semula kata-kata yang dihamburkan padanya, Saila hanya diam tanpa balasan.

"Mula-mula Nazran. Lepas tu Harez. Sekarang Faiz pula ! Kau buat aku lagi rasa nak bunuh kau. Kau tahu tak?!" Bergema suara lantang Badrul di ruang yang kosong itu. "Faiz tu cinta pertama aku dulu, kini dan selamanya mungkin"

Pang !

Satu tamparan kuat di sebelah pipi kanan Saila. Mengalir darah merah pekat di tepi bibir. Saila mengukir senyuman. Tak dia nafikan, sakit dan perit rasanya merasa tamparan seorang lelaki yang hampir hilang kewarasan di hadapannya ini. Pijar rasanya pipi. Kebas segala otot muka. "Hujung tahun ni dia kahwin. Dengan orang yang dia sangat cinta. Aku rasa aku boleh jadi kawan dengan dia. Tapi ternyata tak boleh. Makin aku nak lupakan dia, makin gila perasaan aku pada dia. Makin aku nak jauhkan perasaan suka, makin tebal cinta aku pada dia !" Entah kenapa, dia meluahkan segalanya yang terbuku di hati kepada Badrul. Saila senyum sinis. Sia-sia sahaja diluahkan kepada insan di hadapannya ini. Pasti lelaki ini takkan pernah kisah.

"Kau nak tahu kenapa aku nak sangat hubungi dia sebelum aku mati?"

Badrul mendekati Saila. Tidak pernah rasanya Saila meluahkan rasa yang terpendam sebegini luhur kepadanya. Riak wajah Saila jelas menunjukkan kesedihan dan kekecewaan namun diselubung rapat dengan senyuman miliknya selama ini. Tidak sangka wanita di hadapannya juga mempunyai satu kisah silam yang menyakitkan. Tak, ini bukan lagi kisah silam. Tapi apa yang dia hadapi sekarang.

"Sebab aku nak dia ingat yang aku takkan pernah lupakan dia walau dia sedikit pun tak ingat kewujudan aku sebagai teman wanitanya dahulu. Now, please. Just give me a minute to talk to him. Kalau kali ni masih lagi dia tak angkat, then .. that's it.. You can proceed your plan"

Telefon dilekapkan ke telinga. Berdebar hati Saila menunggu pemanggil di talian sana menjawab panggilannya.

PERBUALAN bersama Najwa diganggu oleh satu panggilan yang meraung minta diangkat. Matanya menatap nama pemanggil tersebut.

Saila.

Ada apa Saila menelefon aku malam-malam begini? Sudahlah menelefon ketika aku berada di rumah Najwa. Faiz memandang wajah Najwa. Jelas sekali kelihatan wajahnya yang tiba-tiba muram itu.

"Siapa? Kenapa tak angkat?" Najwa bertanya lantas cawan yang berisi kopi dihirupnya perlahan.

"Kawan. Tak penting pun" Dalih Faiz. Sedangkan dirinya sudah dihurung rasa serba salah kerana membiarkan panggilan itu begitu sahaja. Perbualan disambung. Telefonnya diletakkan dalam mod senyap. Dia harus menjaga hati Najwa. Itu pesan Ibunya.

Selang beberapa minit, telefon bergegar menandakan ada seseorang yang menghubungi. Masih lagi Saila nama yang tertera di skrin telefon itu. Kalau Saila hubungi lagi sekali, aku akan angkat. Fikir Faiz.

HAMPA. Faiz langsung tidak mengangkat. "So.. macammana? Nak hubungi dia lagi?"

Saila menggeleng. 2 kali sudah cukup. Badrul melangkah meninggalkan dia. This is it Saila Humaira. This is it. Pandanganannya ditala ke langit yang terhampar melalui tingkap yang terbuka. Ada bintang-bintang yang menerangi malam. Banyak . Tidak seperti biasa. Saila ukirkan juga senyuman. Mungkin ini kali terakhir dia melihat langit hitam dihiasi bintang seperti ini. Perlahan-lahan dia mengalunkan ayat suci al-Quran. Terasa berdosa diri ini kerana di akhir hayatnya, Maghrib tak sempat dilaksanakan. Selawat juga dialunkan untuk menenangkan diri. Terdengar bunyi percikan air di luar rumah.

Tak. Bukan air. Dia yakin itu minyak yang akan menolong api menjilat rumah usang ini. Kemudian terdengar pula derap kaki yang sama. Badrul menghampiri. Dia berdiri megah di hadapan Saila. Sudah dicuba pelbagai cara untuk melembutkan hati Badrul. Masih juga hatinya tidak terusik dengan kata-katanya melalui panggilan dan pesanan ringkas kepada orang yang dia sayang. Keras sungguh hati kau Badrul. Beginikah sayang manusia sesama manusia?

Saila hanya mampu meronta di dalam hati.

"Any last word, dear?" Badrul bertanya teruja. Tak sabar untuk melihat mayatnya dibakar rentung barangkali. Bukan dia tidak yakin dengan kemampuan Nazran untuk menyelamatkan dirinya, tapi entah kenapa kali ini firasatnya kuat mengatakan Nazran tidak akan sempat. Saila memandang wajah Badrul. Diukirkan senyuman paling manis buat Badrul. "Bacakan syahadah untuk aku, boleh?"

Badrul terkesima. Terkejut dengan permintaan di luar jangkaan oleh Saila. Bohonglah kalau sedikit pun hatinya tidak terusik dengan permintaan itu. Tapi dia berlakon setenang yang boleh. Tak mahu ditebak akan perasaan yang bercampur baur. Perlahan-lahan Badrul mengalunkan kalimah suci itu ditelinga Saila. Tenang rasanya mendengar. Terketar-ketar juga suara Badrul walaupun sedikit. Usai mengucapkan kalimah suci itu, tanpa berkata apa-apa Badrul terus terburu-buru keluar. Sempat Saila menjerit sedikit. "Maafkan aku Bad"

Badrul kaku.

"Halalkan makan minum yang kau pernah beri dulu. Terima kasih" Perjalanannya yang terbantut, disambung. Dipercepatkan langkah kakinya meninggalkan ruangan itu. Makin lama berada di situ, dia bimbang dia akan berubah hati.

Badrul memandang rumah usang yang dia tempatkan seorang wanita yang dia pernah cintai setulus seikhlas hati dulu. Pandangannya silih berganti dengan pemetik api di tangannya. Apa benar yang dia lakukan ini?

Apa tunggu lagi Badrul. Masa dah tiba untuk kau balas dendam! Ada satu suara yang menghasut dirinya. Kau lupa ke apa yang perempuan tu dah buat kat kau? Kau dah lupa ke Nazran buat apa kat kau? Kau dah lupa ke Badrul?! Jarinya digenggam membentuk penumbuk. Amarah yang tadinya ingin reda, kembali menguasai. Pemetik api dinyalakan. Kali ini dia tekad. Dia takkan berpatah balik dengan kata-katanya ! Kedua-dua mereka harus diberi pengajaran!

Tepat pukul 8.15 malam, pemetik api yang sudah menyalakan apinya dibuang ke tempat adanya minyak. Cepat sahaja api itu menjilat rumah tersebut. Api semakin marak. Asap juga sudah berkepul di dalam ruang yang didiami Saila. Terbatuk-batuk dirinya menyedut asap kandungan karbon dioksida itu. Peluh meliar di seluruh batang tubuhnya. Tika itu juga dirinya tak henti-henti membaca ayat suci al-Quran yang dihafalnya di dalam hati. Berkali-kali dia mengulangi pembacaan itu.

Bau asap yang dihidu kian mencucuk hidung dan menyesakkan dada. Fikirannya tak mampu berfikir apa-apa selain daripada memanjatkan doa kepada Allah agar diampunkan segala dosanya. Pengelihatannya juga terbatas kerana asap yang berkepul-kepul memenuhi ruang legar sehingga tiada ruang yang mampu dilihatnya dengan mata. Tingkap yang tadinya terbuka juga sudah ditutup oleh Badrul dari luar. Maka, sudah pasti tiada langsung lubang perkitaran udara di dalam rumah itu.

Lantai yang diperbuat daripada papan itu juga sudah mula mengeluarkan bunyi. Sepertinya, rumah ini akan runtuh juga dalam beberapa saat. Dan pada ketika itulah aku mendengar seseorang memanggil namaku.

"Saila !" Saila tak mampu menjerit walau kain sudah tidak terikat. Nafasnya tercungap.

"Saya .. kat .. sini" Perlahan sahaja Saila menuturkan. Sempatkah aku diselamatkan? Kelibat seseorang mendekati dirinya dipandang sepi. Saila akhirnya layu longlai. Pandanganku hitam.

Aku .. sudah matikah?

Continue Reading

You'll Also Like

71.5K 6.4K 33
Puteri Delisha, setelah tersedar dari tidur yang panjang, dia dikejutkan dengan surat penceraian dari lelaki tidak dikenali yang mengakui sebagai sua...
4.5K 131 13
Hai korang ! buat kali pertama aku menulis satu cerita ni yg merujuk kepada kisah Ammar , budak baru di SMK(Rahsia erk) . Dia ditakdirkan untuk berju...
435K 5.8K 18
Raja Hayl Hakimi x Nur Haura hanani Nur Haura Hanani gadis cantik dan mempunyai pesona yang mampu membuatkan ramai lelaki terpikat padanya. Namun kas...
1.6M 53.9K 74
Ini kisah aku, Nik Qisya Iris dengan Raja Amer Naufal. Kehidupan yang agak cliche seperti novel2 melayu yang pernah aku baca. Tidak aku menjangka bah...