Cinta Seorang Isteri

By Izzat92izzati

653K 16.6K 1.1K

Cinta Amni Jasmina dikhianati suami sendiri, Hafidz Zayyan. Dalam diam Hafidz menjalin semula cinta yang te... More

BAB 1 PART 1
BAB 1 PART2
BAB 2 PART 1
BAB 2 PART 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
Noted
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
NOTED!
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
BAB 60
TEASER 1
TEASER 2
BAB 62
BAB 63
BAB 64
BAB 65
BAB 66
BAB 67
BAB 68
BAB 69
BAB 70 (FINAL)
MEMO
MEMO 2
TEASER 1 : BLUSHM
TEASER 2 : BLUSHM
TEASER 3 : BLUSHM

BAB 10

8K 214 6
By Izzat92izzati

NIQREES QASHFI menuruni satu-persatu anak tangga rumahnya. Tekaknya terasa perit malam itu membuatkan kakinya melangkah menuju ke dapur. Tiba-tiba langkahnya terhenti tatkala pintu rumahnya dibuka oleh seseorang. Kelihatan di sebalik pintu tersebut, muncul figura adiknya yang baru pulang ke rumah dengan masih berpakaian seragam sekolah. Dan menambahkan lagi rasa terkejutnya apabila melihat wajah adiknya yang sedikit lebam di bawah bibir. Dengan langkah yang pantas, Niqrees mula menapak menuju ke arah adiknya, Naufal Qashfi.

"Naufal, kenapa ni? Bergaduh lagi?," soal Niqrees sambil tangannya membelek-belek bibir adiknya yang sedikit pecah. Kelihatan Naufal tersenyum sinis lalu menurunkan tangan abangnya itu.

"Buat apa abang peduli pasal Naufal. Tak payah ambil tahu pasal Naufal lagi. Faham!," jawab Naufal sambil bulat matanya memandang Niqrees. Kemudian, kakinya mula melangkah meninggalkan abangnya yang masih tercegat di hadapan pintu.

Kedengaran Niqrees melepaskan keluhan yang perlahan sambil matanya memandang figura adiknya yang sedang memanjat satu-persatu anak tangga rumahnya. Kemudian, dia berpaling memandang pintu rumahnya lalu menutup pintu tersebut.

*****

MATA Amni terkebil-kebil memandang siling biliknya. Entah kenapa malam ini agak sukar dia melelapkan matanya. Dengan tiba-tiba kedengaran telefonnya berdering menandakan ada panggilan masuk. Amni mengerutkan sedikit dahinya lalu tangannya mula mengambil telefon pintar yang terletak elok di meja kecil di sebelahnya. Dengan lantas, Amni mengangkat panggilan Hafidz yang pasti telah tertera namanya di skrin telefon pintar Amni.

"Assalammualaikum," ucap Amni perlahan.

"Waalaikummussalam sayang. Sayang dah tidur ke?," kedengaran sungguh lembut suara Hafidz di hujung talian. Amni tersenyum sinis tatkala mendengar suara lembut daripada Hafidz itu.

"Belum," pendek sahaja jawapan yang diberikan oleh Amni.

"Hmm... sayang. Lutfya ada beritahu sayang apa-apa ke?," soal Hafidz tiba-tiba. Kedengaran ada sedikit getar pada nadanya.

"Tak ada. Kenapa?," bohong Amni. Kedengaran Hafidz melepaskan nafas lega tatkala mendengar jawapan daripada Amni. Syukurlah, Lutfya tidak memberitahu apa-apa mengenai dirinya kepada Amni. Mungkin Lutfya tidak perasan akan kewujudannya di zoo siang tadi.

"Err... tak ada apa-apa. Saja tanya. Kan Lutfya tu suka bergosip dengan awak,"

"Kalau dia suka bergosip pun apa masalahnya. Tak ada kena-mengena dengan awak kan?," sinis sekali kata-kata yang dilemparkan oleh Amni.

"Err... memanglah tak ada kena-mengena dengan saya. Cuma... kadang-kadang bergosip tu tak berapa nak elok. Lagi-lagi kalau berita tu tak benar. Boleh jatuh fitnah sayang,"

"Sebelum ni awak tak pernah pun cakap macam tu. Kenapa tiba-tiba awak nak utarakan perkara ni? Awak ada sembunyikan sesuatu ke?," soal Amni sinis.

"Tak ada. Tak ada apalah,"

"Hmm... macam mana hari ni? Kerja awak semua dah settle?," soal Amni mula menukar topik.

"Hah? Err... okey. Semua okey. Kerja saya semua dah settle dah," tipu Hafidz.

"Baguslah macam tu. Esok saya balik rumah. Awak okey ke dekat rumah sorang-sorang? Awak makan tak?,"

"Sayang, jangan risau pasal saya okey. Awak tu jaga diri elok-elok. Saya tahu jaga diri saya. Saya kan lelaki,"

"Yep, awak lelaki. Hmm... saya dah nak tidur ni. Penat sangatlah hari ni. Nanti esok saya nak bertolak, saya beritahu awak. Selamat malam. Assalammualaikum,"

"Okey sayang. Sleep tight. Waalaikummussalam," ucap Hafidz. Kedengaran talian telah diputuskan Amni. Amni meletakkan kembali telefon pintarnya di atas meja. Kemudian, dia memandang kosong telefon pintarnya itu. Jauh di sudut hatinya, dia tahu Hafidz sedang berbohong kepada dirinya. Jika tidak, kenapa tiba-tiba dia bangkitkan perihal Lutfya sedangkan sebelum ini dia tidak ambil kisah langsung mengenai sahabat baiknya itu. Hal ini benar-benar menyentakkan perasaannya.


NIQREES QASHFI membelek-belek gambar yang ada di tangannya. Sesekali kelihatan dia menelan liurnya sambil tangannya mengusap-usap lembut bingkai gambar tersebut. Kelihatan juga matanya yang redup itu memandang sayu gambar yang ada di tangannya itu. Matanya masih lagi tidak lepas memandang gambar kedua-dua ibu bapanya itu. Hatinya mula berbisik sekiranya kedua-dua ibu bapanya masih hidup, mungkin hubungan di antara adiknya tidak seperti ini.

Niqrees menghalakan pandangannya ke arah tingkap bilik. Kelihatan angin malam bertiup sepoi-sepoi menerobos ke dalam biliknya. Langsir yang bewarna merah hati kelihatan menari-nari dek ditiup angin malam. Sepertinya ada tanda-tanda hujan akan turun pada malam ini. Niqrees benar-benar tidak suka akan hujan. Bukan kerana dia tidak bersyukur atas nikmat Tuhan. Tetapi, hal ini kerana secara tidak langsung ingatan Niqrees mula berputar mengingati kembali tragedi yang dialaminya pada 13 tahun yang lalu. Tragedi hitam yang dialaminya itu tidak akan pernah luput dari kotak ingatannya untuk selama-lamanya.

Ingatannya masih lagi segar mengingati bagaimana dia kehilangan kedua-dua ibu bapanya dengan serentak. Ketika itu, hujan turun dengan renyai-renyai. Mereka sekeluarga baru pulang dari sebuah percutian yang telah lama dirancang. Kegembiraan yang baru dinikmati mereka sekeluarga bertukar tragedi hitam tatkala kereta yang dipandu ayahnya tergelincir dari laluan asal lalu hampir terjunam ke dalam gaung. Nasib mereka agak baik apabila kereta tersebut tersangkut di ranting-ranting pokok yang mati di bibir gaung tersebut. Dengan berbekalkan harapan dan keazaman, ayah mereka berdua cuba mengeluarkan Niqrees dan Naufal melalui cermin belakang yang pecah akibat ditendang oleh ayahnya. Ibunya pula masih lagi tidak sedarkan diri di tempat duduk penumpang.

"Niqrees, ingat pesan papa ni baik-baik. Jaga adik baik-baik bila papa dan mama tak ada nanti. Sayang dia. Jangan pernah bergaduh dan putuskan hubungan adik-beradik antara Niqrees dan adik. Kamu berdua harus saling sayang-menyayangi di antara satu sama lain. Sebab, kamu berdua dah tak ada sesiapa lagi. Naufal hanya ada Niqrees, dan Niqrees hanya ada Naufal. Ingat pesan papa ni sampai bila-bila ye sayang,"

"Tapi Niqrees takut," ucap Niqrees dengan nada yang bergetar.

"Niqrees jangan takut. Niqrees abang. Niqrees anak lelaki papa. Niqrees kena kuat," ucap ayahnya sambil mengusap-usap lembut kepala anaknya.

"Baik papa,"

"Good boy," ucap ayahnya dengan senyuman yang lega. Sejurus itu, dirinya mula masuk semula ke dalam kereta untuk menyelamatkan isterinya.

"Papa nak pergi mana?," panggil Niqrees.

"Papa nak selamatkan mama,"

"Biar Niqrees tolong papa,"

"Jangan! Jaga adik. Papa pergi sekejap je ni. Ingat pesan papa ye Niqrees. Papa dan mama sayang sangat dekat Niqrees dan Naufal," ucap ayahnya sambil tersenyum manis. Sedetik kemudian, ayahnya mula pergi ke tempat duduk penumpang hadapan untuk menyelamatkan isterinya. Baru sahaja ayahnya ingin menyentuh isterinya, tiba-tiba kereta tersebut tergelincir lalu menggelongsor jatuh ke dalam gaung.

"Papa!!," jerit Niqrees sambil bulat matanya tatkala melihat kereta yang dinaiki ayah dan ibunya terjunam ke dalam gaung yang sangat dalam. Dengan air mata yang berjuraian jatuh ke pipi dia mula berlari ke bibir gaung lalu matanya memandang jauh kereta yang masih ada ibu dan bapanya jatuh terhempas di dalam gaung tersebut. Sedetik kemudian, kelihatan kereta tersebut meletup kuat lalu api menjulang-julang naik ke udara.

"Papa! Mama!," jerit Niqrees lagi.

"Papa! Mama! Jangan tinggalkan Niqrees! Papa! Huu... huu... Papa! Mama!," jerit Niqrees dengan tersedu-sedunya. Kedua-dua tangannya menggenggam erat pasir-pasir di bibir gaung tersebut sambil menggigit bibirnya menahan sendu.

"Papa! Mama! Huwaa!!," jerit Niqrees dengan sekuat hati sambil mendongak memandang ke langit. Kelihatan hujan renyai-renyai jatuh menitik membasahi wajah Niqrees yang merintih itu. Naufal yang masih kecil tidak tahu apa-apa yang sedang terjadi ketika itu. Dengan langkah yang perlahan, Naufal mula mendekati Niqrees akibat ketakutan. Niqrees dengan lantas memeluk adiknya yang baru berumur empat tahun itu sambil menangis teresak-esak mengenangkan kedua ibu bapanya yang telah hancur akibat letupan tersebut. Kini, tinggallah mereka dua beradik berpelukan meratapi kehilangan kedua-dua ibu bapa mereka sekali gus. Kedengaran esakan tangisan daripada mereka seiring dengan hujan renyai-renyai yang turut menangisi kehilangan ibu bapa mereka.

BOMM! Tiba-tiba lamunan Niqrees terhenti akibat bunyi dentuman guruh di langit. Niqrees mengesat sedikit air matanya itu lalu dengan perlahan dia menutup tingkap biliknya yang terbuka. Kedengaran dia melepaskan keluhan yang nipis lalu matanya memandang gambar ibu bapanya yang berada di atas katilnya itu.


SAFFIYAH DANIA tersenyum-senyum sendirian tatkala mengingati kembali momen-momen di zoo siang tadi. Dirinya tidak sangka bahawa Hafidz merupakan seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat sebagai seorang bapa yang penyayang. Masih dia ingat bagaimana Hafidz bersabar melayan kerenah Fareez siang tadi. Sehinggakan anaknya yang takut dengan orang itu boleh bergaul mesra dengan Hafidz. Kelihatan Fareez benar-benar selesa dengan Hafidz ketika itu.

Dalam diam-diam dia telah melihat Hafidz melayan anaknya semasa dia pergi ke tandas pada ketika itu. Secara tidak sengaja dia telah melihat bagaimana Hafidz memancing hati anaknya itu. Paling dia tidak sangka apabila Fareez mula menghulurkan salam persahabatan kepada Hafidz. Tidak pernah-pernah dia melihat anaknya begitu peramah dan selesa dengan rakan-rakannya apatah lagi dengan orang yang lebih dewasa darinya. Jauh dari sudut hati Saffiyah mula mengagumi sifat Hafidz. Entah kenapa, hatinya mula rasa selesa dan suka apabila berada di sisi Hafidz. Jatuh cintakah dia terhadap Hafidz? Ah! Tak mungkin. Sekiranya dia jatuh cinta semula kepada Hafidz pun, tidak semestinya Hafidz mempunyai perasaan yang sama terhadap dirinya. Lagipun Hafidz sudah ada Amni. Dan paling penting Hafidz merupakan suami orang! Tak mungkin Saffiyah seorang perempuan yang sanggup merampas suami orang dan sekali gus menghancurkan masjid yang telah terbina itu.

'Mengucap Saffi, mengucap!,' bisik hatinya.


KEDENGARAN Hafidz melepaskan sedikit nafas lega. Lega kerana Lutfya tidak nampak akan kehadirannya di zoo siang tadi. Nasibnya baik kerana dia sedar akan kehadiran Lutfya di sana. Dia harus berterima kasih kepada pak cik yang memarahi Lutfya ketika itu. Jika tidak kerana suara pak cik tersebut yang persis halilintar, pasti dia tidak akan perasan akan kehadiran Lutfya. Dan jika itu terjadi, pasti akan berlaku perang dunia yang ketiga. Pasti!

Mulut Lutfya tu apa kurangnya. Sekali dia buka mulut, habis seluruh dunia hancur dek kebusukan mulutnya itu. Mulutnya itu sungguh laser dan semua fakta yang disampaikan tidak berapa tepat. Sekiranya berita ini sampai ke telinga Amni, alamatnya hnacur sudah rumah tangga yang dibinanya selama ini.

"Haa, nasib baik Amni tak tahu apa-apa," bisiknya perlahan.

Sedetik kemudian, dia mengambil bantal peluk lalu memeluknya. Matanya sudah menjadi layu. Bila-bila masa sahaja matanya itu akan terlelap. Mungkin malam ini dia akan bermimpi yang indah memandangkan hari yang dilaluinya sebentar tadi sangat menggembirakan.


Continue Reading

You'll Also Like

1.5M 48.6K 66
Afiq Khairul X Ain Solehah. Mereka berdua diibaratkan seperti kucing dan tikus. Sejak kecil sehingga meningkat dewasa, mereka berdua tidak pernah '...
236K 15.5K 40
[ ON- GOING] Dia... Leftenan Zar Uzair, pemegang amanah yang teragung, pada fikiranya ini jalan yang dipilih, tanggungjawab yang dipikul asbab mengap...
214K 11.3K 53
(Cerita pertama yang mengandungi banyak KESALAHAN) Tengku Ghibran Adrean X Haura Ameena Konflik tk berat,story jenis yang chill Tengku Ghibran Adrean...
4.1M 248K 71
[ 2021 ] LOVE : THE DEVIL'S SWEETHEART. Bijak! Kaya! Dingin! Itulah antara kata sifat yang sesuai diberikan kepada NASH ADRIAN.Keberhasilan jejaka i...