BAB 51

8.3K 238 22
                                    

AMNI membelek beg kertas bewarna hitam itu. Siapa bagi ni? Amni berbisik. Dengan perlahan, Amni mengeluarkan isi di dalam beg tersebut. Kelihatan sepasang baju bayi dan sekeping kad kecil terkandung di dalam beg itu. Dengan tidak teragak-agak, Amni mula membaca isi di dalam kad tersebut.

Untuk putera hatiku...

Aathif Haiyan.

Dari,

Hafidz Zayyan

Amni menelan liur. Kad kecil tersebut direnyuk. Pandangannya dihala ke arah sepasang baju bayi yang bewarna kuning itu. Bibirnya diketap. Hafidz... tak habis-habis lagi ke? Sampai bila kau nak ikut aku, cari aku? Letihlah! Amni mengumam. Sedetik itu, di melepaskan keluhan yang agak kasar. Pandangannya lantas dilempar ke dinding biliknya.

"Amni?," panggil Puan Asma'. Kelihatan figuranya masuk ke dalam bilik Amni. Amni yang agak tersentak dengan panggilan ibunya lantas memasukkan kembali baju dan kad diberi Hafidz ke dalam beg kertas tersebut. Beg itu terus disembunyikan di bawah katil.

"Err... mak. Duduklah,"

Puan Asma' tersenyum. Punggungnya dilabuh perlahan di sebelah Amni.

"Aathif dah tidur?," soal Puan Asma' perlahan.

"Dah. Tu, nyenyak dia tidur," balas Amni seraya menghala pandangannya ke wajah lena Aathif. Begitu juga Puan Asma'.

"Sedap dia tidur. Baik Aathif ni. Tak banyak ragam,"

Amni tersenyum. Pandangannya masih lagi melekat di muka anaknya.

"Tulah. Agaknya dia faham apa yang sedang mak dia lalui kot. Amni bersyukur sebab Aathif baby yang baik,"

Kali ini Puan Asma' tersenyum. Pandangannya beralih ke arah Amni.

"Betul ke Amni nak balik rumah Amni hujung minggu ni?,"

Amni mengangguk perlahan.

"A'ah mak. Amni ingat Amni nak balik hujung minggu ni. Lama tak jenguk rumah tu. Lagipun, Amni dah kuat dah. Dah boleh jaga diri Amni dan Aathif,"

"Kenapa Amni tak nak tinggal je dekat sini. Lagipun, rumah ni tak ada siapa-siapa pun. Ada mak, Aiman. Aiman tu pun kalau dah habis cuti semester, dia balik kampus dia tu ha. Dah tinggal mak sorang-sorang. Amni tinggal jelah dekat sini. Teman mak. Tak adalah mak sunyi sangat," pujuk Puan Asma'.

"Mak...,"

Amni menelan liur.

"Macam nilah. Nanti bila Amni nak balik dan tinggal sini, baru Amni tinggal sini ye mak. Lagipun sayang rumah dekat sana Amni dah bayar setengah tahun. Mak jangan risau. Nanti setiap hujung minggu Amni bawa Aathif balik sini ye,"

Puan Asma' hanya mengangguk. Bibirnya mengukir senyuman hambar.

"Hmm... kalau macam tu Amni nak. Mak tak boleh nak cakap apalah. Nanti hujung minggu ni Aiman dan mak hantar Amni balik rumah Amni ye. Mak pun belum pernah tengok rumah Amni,"

"Boleh. Apa pun untuk mak boleh," jawab Amni sambil tersenyum. Puan Asma' pun turut tersenyum mendengar jawapan daripada Amni itu.

Mereka berdua terjeda seketika. Dengan perlahan, Puan Asma' memandang lembut wajah anaknya.

"Ni, mak nak tanya. Amni dah lama kawan dengan Niqrees?," tanya Puan Asma' tiba-tiba.

Kelihatan Amni tersentak sedikit. Pandangannya lantas beralih ke figura ibunya.

Cinta Seorang IsteriWhere stories live. Discover now