Projek high council : Penjara...

By saekisakuma

16K 763 449

Setting : 3 years after kudrat Semua orang ada penjara masing-masing. Tak kiralah jenis macam mana sekali pun... More

Chapter 1: Nightmare
Chapter 2 : Closure
Chapter 3: confession
Chapter 4 : Tattoos and Marriage
Chapter 5 : Tattoos and Marriage part 2
Chapter 6 : The blue butterfly...
Chapter 7 : Walk down into your memory lane
Chapter 8 :Walk down into you memory lane part 2
Chapter 9 : Broken 🔞
Chapter 11: Sayang... I will wait for You
Chapter 12 : Arrival
Chapter 13 : Origami
Chapter 14 : Guilt
Chapter 15: The one who got away.
Chapter 16 : Resentment
Chapter 17 : Mirror
Chapter 18 : One of us is lying part 1
Chapter 18 : One of us is lying Part 2
Chapter 18 : One of us is lying Part 3
Chapter 19 : Road to Redemption part 1
Chapter 19 : R.T.R ( 3rd origami) part 2
Chapter 20 : Dear Fakri part 1
Chapter 20 : Dear Fakri Part 2
Chapter 21: Coming Home
Chapter 22: The Love Letter
Chapter 23: The Greatest Showman
Side story 1: Dear Kahar - Nukilan isi hati sang Junior
Epilogue Part 1 : Walking on The Glass
Epilogue Part 2 : The Clown who doesn't Laugh anymore
Epilogue Part 3 : The Messenger
Epilogue Part 4 : Dancing with Your Ghost
Epilogue Part 5 : Merciless
Medusa in Manila🔞/ Retaliation Arc Intro
Book 2

Chapter 10 : Asam Pedas

426 24 26
By saekisakuma

2009 - Di sesuatu tempat.

"Pakcik, nak bunga kantan dan ikan 4 ekor"

Pakcik tadi memulakan kerjanya dengan menyiang ikan yang dipesan tadi, manakala anak kecilnya yang baya dalam 10 tahun gigih membantu ayahnya memasukkan bunga kantan tadi ke dalam plastik.

"Abang, ni ya."

Dia mengambil plastik tersebut tanpa melupakan senyuman yang ramah pada budak tadi.

"Kamu dengan adik kamu tu...lama lagi ke dalam kampung ni?"

Dia sedia maklum pada riaksi kurang senang yang cuba disembunyikan dari raut yang sudah timbul garisan-garisan kedutan usia. Dia juga sedar yang kehadirannya di kampung ini menimbulkan tanda tanya pada penduduk tempatan. Biasanya kalau orang luar yang masuk ke kampung ini sebagai pelancong akan dianggap biasa, tapi lain ceritanya kalau kau dah duduk situ berbulan lamanya dan sedikit pun tak endah untuk bergaul dengan orang kampung. Bertingkah aneh.

Kelakuannya sangat-sangat menimbulkan kerisauan penduduk kampung. Nak-nak lagi juka orang luar itu lelaki muda yang mempunyai aura budak bandar dan misteri. Dah tentu, penduduk kampung tak akan senang tambahan lagi jika mereka mempunyai anak-anak dara yang cantik yang selalu curi pandang ke arahnya.

"Seminggu lagi pakcik. Lepas tu saya dan adik saya akan pergi."

"Hurm... eloklah. Pakcik bertanya ni bukan nak menghalau kamu tapi...." Ikan-ikan yang disiang bersih tadi dimasukkan ke dalam plastik dan diserahkan kepada pemuda tadi dengan keluhan berat.

Masih ada tapi di akhir nadanya...

"Jangan risau pakcik. Kitaorang dah tak lama dah duduk kat sini. Terima kasih ya pakcik"

Dia nak cepat-cepat pergi dari sini. Tak mahu lagi menarik perhatian dari apa yang tak sepatutnya. Rasa berdebar dari tadi langsung tak hilang, dia dah mula rasa sesak nafas.

Usai menghulurkan dua keping not RM50 pada lelaki tua itu, dia menarik hoodie ke kepalanya sambil matanya meliau memandang sekeliling. Risau kalau dirinya diekori atau dikenali oleh sesiapa.

Hari itu tak seperti biasanya, hatinya tak tenang.  Dia berlari menuju ke rumah sewanya yang terletak di hujung kampung. Di dalam kepalanya cuma berfikir,

pakcik tu dah curiga dengan mereka,

pakcik tu mungkin akan call polis,

polis mesti akan dapat cari mereka di sini.

Kena pergi. Kena lari. Jangan sampai diorang jumpa kita dekat sini.

Sebaik sahaja pandangannya nampak sebuah rumah putih  kayu yang sederhana besar. Dia cepat-cepat berlari dan mencari sosok yang dirisaukannya sejak dari tadi. Segala bahan belanja yang dipegangnya dicampak entah kemana, yang dia tahu dia kena cari sosok tu.

Dia dah macam orang gila, menggagau ke serata tempat, bilik tidur mereka, bilik air, dapur, bawah rumah. Hilang. Hilang. Hilang.

Dia juga dengan keadaan yang menggigil membuka pintu almari baju mereka untuk melihat pakaian-pakaian orang itu masih berada di situ. Setiap hari dia takut kalau-kalau orang itu sedar semula berpijak ke alam yang nyata, dan pergi meninggalkannya. Tak mungkin. Tak mungkin....

Diorang dah janji. Diorang dah janji.

Dia terduduk di atas lantai. Dia rasa sesak nafas. Dunianya bagaikan berputar dan kadang-kala gelap dan berpinar. Tak sehingga dia mendengarkan suara itu lagi.

"Ayam?"

"F- Fakri?" Anak matanya menangkap pada pintu masuk rumah. Pemuda itu kelihatan basah kuyup walaupun di luar tak hujan.

"Kau ni kenapa ayam? Dengan tercungap-cungapnya. Dengan barang belanja tertinggal dekat gate depan sana. Kau okay ke tak okay ni?" Fakri dah mula risau, dahinya berkerut. Dia menghampiri ayam dan mengelap peluh dengan menggunakan hujung lengan baju sweaternya. Walaupun benda tu agak useless sebab dia sendiri pun basah kuyup.

"A-aku... aku cari kau tadi. Aku panggil nama kau, tapi kau tak balas. Aku rasa macam jantung aku nak tercabut kau tahu tak. Kau pergi mana." Terketar ketir Ayam cuba menghabiskan ayatnya. Dia hampir-hampir nak menangis di situ juga.

Ayam bangun untuk tenangkan dirinya. Dia menuju ke bilik mereka berdua dan mengambil tuala bersih. Sebaik sahaja dia kembali ke tempat mereka berdua tadi, dia dapati Fakri masih ada di situ. Ya... masih di sini bersama dengannya. Fakri tak akan tinggalkannya.

Tak akan....

Sebab dia rela tinggalkan semuanya demi Fakri. Dia takkan benarkan... tak akan.

"Kenapa kau basah kuyup." Fabrik lembut dan kering itu menutup rambut basah Fakri, sebelum digosok perlahan-lahan oleh ayam. Nak harapkan Fakri, habit dia lap-lap dah settle. Memang taklah.

"Aku... pergi mandi pantai tadi." Pandangan Fakri dilarikan. Tak mampu untuk menatap mata kerana takut dia tertangkap menipu.

"Fakri. Tengok aku." Ayam menarik wajah Fakri untuk menatapnya. Mereka berdua saling bertatapan, walaupun Fakri dah gelisah dan tak senang duduk. Dia tak nak tengok... dia takut. Dia takut ayam akan kecewa dengan dia lagi.

"Kau buat lagi kan?"

"..."

Ayam merengus. Apa tak pernah cukup ke dia dalam hidup Fakri sampaikan Fakri nak kena buat lagi benda tu?

"Fakri... I'm here... apa lagi yang kau takutkan... apa lagi yang kau rasa kurang?"

"Bu-bukan macam tu ayam. Aku.."

"Kau apa?"

"Aku cuma rasa... yang selama aku hidup. Aku cuma bawak sial je dekat kau. Aku takut ayam. Aku ni beban kan ayam? Tak pasal-pasal kau kena jaga aku. Padahal you could be living your life out there instead of being in this hellish holeshit with me. Kau sepatutnya be happy Ayam."

Ayam menarik Fakri ke dalam pelukannya. Kepala Fakri terletak betul-betul di dadanya supaya Fakri boleh merasakan bertapa hidupnya Ayam di sisinya.

"Suka hati kau je nak buat keputusan apa yang aku rasa. Eah, life aku suka hati aku la nak decide buat apa. Yang kau nak senakkan kepala kau fikir pasal future aku dah kenapa? Kau tak tengok aku happy ni? Kita travel around together ni pun aku dah rasa hidup aku ni super lively dah. As long aku dengan kau. Aku tak peduli dah pasal orang lain."

Fakri menutup matanya, terbuai dalam pelukan hangat Ayam. Dia tak tahula sama ada Ayam ni pandai memujuk atau ubat yang dia makan tadi dah kick in.

"Lain kali kalau kau nak tenangkan diri. Ajak aku. Lain kali kau rasa nak mati sangat, ajak aku jugak. Takderla kau lonely mati sorang-sorang"

Ayam serius dengan kata-katanya. Kalau Fakri nak tinggalkan dia dengan cara ni. In his dream! Langkah mayat dia dulu.

Fakri terkekeh kecil.

"Okay..." perlahan. Mereka dah banyak kali menghadapi episode sucidal attempts dirinya. Hari ini bukanlah kali yang pertama... dan Fakri tahu bukanlah kali yang terakhir juga. Tapi setiap kali dia rasa dunianya gelap, langkah kakinya akan berlari mencari sosok ayam yang juga tanpa gagal sentiasa mencari dirinya juga.

Mereka berdua mencari satu sama lain untuk melengkapi luka yang sukar disembuhkan. Hanya dengan kehadiran satu sama lain sahaja... mereka akan merasakan yang mereka masih lagi hidup.

"Hari ni kau nak masak apa?"

"Asam pedas favourite kau."

Mata Fakri mula berbinar-binar. Senyuman lebar mula terukir pada wajahnya yang makin tirus itu. Berat bada Fakri masih tak menunjukkan sebarang improvement sejak setahun yang lalu. Ayam tak habis fikir macam mana lagi nak bagi Fakri sihat macam dulu. Tapi apa yang penting, dia tak putus asa.

"Yay!!! Ayam masak memang sedap!"

Ayam menuju ke dapur dengan barang belanjanya tadi. Dia menyusun elok semua bahan tersebut di dalam sinki dan menyising lengan bajunya sebelum mula untuk masak.

"Heh, nak bodekla tu. Kau kalau boleh, hari-hari nk  makan asam pedas. Aku pun rasa macam muka aku pun boleh tukar jadi asam pedas sebab makan dia je."

Fakri mencebikkan wajahnya. Tak terima asam pedasnya dikritik.

"Tapi ayam... asam pedas kau memang sedap ayam. Macam asam pedas mak aku punya!"

Langkah ayam serta merta terhenti.Dia tersentak... bukan dia salahkan pada Fakri yang bercakap tanpa ada rasa bersalah...akan tetapi....Tanpa menoleh, kedua mata ayam mula berkaca.

'Maafkan aku Fakri... Aku yang pentingkan diri... aku yang tak nak lepaskan kau.'

Continue Reading

You'll Also Like

1.2K 130 14
Hud Qays Zayyan, seorang tentera Malaysia bertemu dengan seorang gadis bernama Ummul Eisya gadis biasa yang tinggal di Lorong Haji Taib. Awalnya Hud...
117K 7.8K 43
✦✧✧ 🄲🄾🄼🄿🄻🄴🅃🄴🄳 ✧✧✦ Warning ⚠⚠⚠ Yaoi detected!! 😂💢 Dan mempunyai part 🌈 jadi sila hati² ya 😂🦑 Sinopsis ⤵⤵⤵ Highschool AU!! Boboiboy, seor...
28.9K 580 15
"Kahwin dengan daddy jom"? -Alex Danial "You dh gila ke ape?"you are my lecturer!"-Raisha Qistina "I tak gila,I gila...
9K 517 35
Karya pertamaku, maaf jika kurang ekspektasi kalian. Becky seorang gadis introvert yang mula berjumpa dengan Freen yang mulanya bersahabat sehingga m...