Leal ©

By fartiraz

15.5K 2.8K 873

2021 UA Highschool series leal /liːl/ • loyal and honest. "You betrayed everyone." [Kisah Farhah, seorang... More

prologue
i: Astar
ii: Aldari
iii: Farhan
1; new student
2; Where everything start
3; undercover
5; wake up
6; come back
7; The Bloody Night
8; back to normal
9; Tolong
10; forsworn oneself
11; which is which
12; department 100
13; It is what it is
14; the top 10
15; somewhere in these eyes, im on your side
16; before the ending
17; the one that we trust
18; the betrayer
19; apologies
20; little promise
21; why am i here?
22; everything just for this ending?
23; i end up all alone but i still keep hoping
epilogue
leal sequel
new leal's era

4; Why, not me?

616 115 50
By fartiraz

"Nanti jumpa dekat tempat hari tu." Panggilan suara dari Farhan terus aku matikan, kaki aku melangkah keluar dari toilet untuk cari makan dekat cafe. Memandangkan kelas untuk hari ini sudah tamat.

"Farhah!" Suara lantang meneriak nama aku dari belakang, terus aku toleh kepala arah punca suara. Kelibat seorang kelaki tinggi lampai berjalan ke arah aku.

"Ha Nami, kenapa ni?" Nazmi atau budak skema yang selalu kena buli sebab terlalu lurus bendul ini senyum pada aku, cermin mata tebal miliknya dibetulkan sedikit.

"Ni ada orang bagi." Sehelai? Sekeping? Seutas? Sepucuk? Surat Nami hulurkan pada aku,

"Haih, Nami kan aku dah kata Caliana tu dah ada boyfriend." Surat tersebut aku pulangkan, gigih betul mamat ni dekat tiga tahun usaha. Nazmi ni bukan tak handsome cuma tak tahu nak dress up je, pandai pun pandai jugak.

"Eh bukan, ni untuk kembar kau."

"Aeh?" Surat tersebut aku capai semula, "Kau lepas kena rejected sejuta kali terus nak gay pulak?" Nazmi ketawa,

"Tak lah, ni ada budak perempuan tu bagi. Siapa tah."

"Dia hulur kau duit lah ni?" Surat tersebut aku masukkan dalam saku seluar, Nazmi ketawa perlahan sambil menganggukkan kepalanya perlahan.

"Orite nanti aku hulur dekat dia, kau kalau kena buli lagi roger aku tahu? Tak pun belajarlah pukul balik diorang kau bukan tak boleh."

"Terima kasih ambil tahu pasal aku, tapi tak ada dah sejak kau tolong aku hari tu. Thanks." Dia tersenyum manis jawab soalan aku,

"Oh kalau kau free jom lah esok kita hang out." Nazmi diam seketika memikirkan jawapan untuk pelawaan aku, dulu kami selalu juga keluar masa Cal tak ada boyfriend, tapi dia selalu kena hina dengan Caliana je. Mean sangat perempuan tu.

"Boleh, boleh. Aku pun tak ada buat apa-apa esok."

"Orite nanti apa-apa aku roger kau balik." Aku tepuk bahu Nazmi perlahan sebelum beredar, kadang dia ni sedikit sus ya. Badan dia tegap bukan main cuma dia cover dengan kemeja lengan panjang. Style dia dress up pun nampak menipu sangat,

Come on ni bukan tahun 2000 nak pakai spect petak tebal, ribbon tie sampai dekat leher. Tapi asal dia tak buat hal dengan aku, aku okay je. Kadang kesian lah dia asyik kena buli. Tapi aku sure kalau dia open up satu hari nanti pecah satu sekolah beb.

Akupun terus sambung niat nak pergi beli makanan dekat cafe. Memang selalunya aku sorang-sorang, aku kawan dengan semua orang, boleh la kalau setakat tegur borak kosong. Kawan yang selalu ada 24 jam Caliana je, itupun sebelum dia ada boyfriend lah. Sekarang pun dia dah berubah, aku malas lah nak fikir. Dah besar, ikut dia lah bukan dia tak ada otak tak boleh fikir.





.





"You eat so fucking gross princess, are eat like that on date?" Tak ada angin tak ada ribut terus kena hina bila masuk dalam apartment ni, burger yang aku makan sambil berjalan aku kunyah sebelum menjawab pertangaan Astar.

"I don't go on date."

"Exactly, theres a reason why no one takes you on date." Aku melabuhkan punggung atas sofa berhadapan Astar yang sangat bitter hari ni, mana Farhan dengan Aldari ya? Borak dengan dia ni boring nak mati.

"Shut up britch." Astar menutup buku yang berada di tangannya, lama dia merenung mata aku. Eh marah pulak.

"Make me."

"Get the fuck off." Kaki aku disilangkan, kecik besar kecik je aku dengan dia ni. Im so close to cucuk perut dia pakai pisang atas meja kopi ni.

"Mana Alda dengan Farhan?"

"I don't know." Buku yang ada ditangan diletakkan kembali atas meja bersebelahan secawan kopi mungkin miliknya,

"Apa je kau tahu? Emosi 24 jam?" Bungkusan burger yang dah habis aku ronyokkan dan buang dalam tong sampah, bunyi bising yang datangnya dari dua ekor beruk kedengaran, dalam berapa minit pintu apartment inipun terbuka.

"Weh cepat-cepat duduk! Aku ada idea terpaling baik punya ni." Aldari menjerit, wah dia dahlah terpaling lambat lepas tu bising-bising pulak dah. Aku ambil tempat duduk sebelah Farhan manakala Alda duduk berhadapan kami berdua.

"Farhan dengan Farhah ni identical twins kan?" Laju Farhan geleng kepala,

"Aku handsome lagi dari dia."

"obviously stupid motherfucker, aku perempuan."

"Kalau aku jadi perempuan aku still prettier."

"YES!" Aldari tepuk meja kopi kuat, terhenjut bahu kami berdua yang sedang ligat bergaduh. "That's it!"

"What?" Astar menyoal, terus kami diam bagi tumpuan dekat Aldari.

"Kita semua tahukan yang case sekarang diorang semua culik perempuan? Tak ada satu case pun lelaki hilang."

"Yeah, so?"

"Tambah diorang semua tengah aim Farhah right?" Serentak kami bertiga angguk kepala, Aldari kemudian keluarkan sehelai selendang hitam dalam beg plastik yang dia pegang dari tadi.

"Fan letak dekat kepala." Farhan ambil selendang hitam yang ada pada Alda, kemudian dia letakkan atas kepalanya. "Far betulkan."

Kain selendang tersebut aku sempangkan pada dada Farhan lipat sikit dekat muka kiri kanan, Farhan pun diam je redha dengan apa yang jadi.

"Yeap, sama. Ini yang kita nak."



.
.
.


"Panas bodoh pakai tudung ni, babi." Untuk kali ke sepuluh Farhan maki sebab panas pakai tudung, nak aje guna alasan neraka lagi panas. Tapi dia pun tengah menyerupai wanita sekarang, kita tak boleh buat apa selain redha mendengar.

"Dahtu selama ni aku tak panas ke? Diam boleh?" Aku membalas mengunakan mic yang berhubung dengan earpiece milik Farhan, dengan suara dia mengeluh tak ke sudah.

"Astar, dah ready ke?" Aldari yang duduk bersebelahan aku bersuara,

"Dah, tak jauh dari Fan ada sorang lelaki. Dalam 5 meter dari dia ada satu van hitam lebih kurang empat orang ada dekat dalam tu."

"Farhan, ingat jangan gelabah. Kau sorang kali ni, kalau otak kau blank macam mana nak jalan?" Pesanan khidmat masyarakat aku beri pada member yang tak nak dengar nasihat, dia balas dengan keluahan berat.

"Diam lah, aku tahu. Adoi!" Farhan tiba-tiba menjerit kesakitan, laju kepala aku menoleh arah CCTV kawasan berhampiran Farhan yang Aldari godam tadi, nampak sorang lelaki ketuk kepala Farhan guna kayu baseball.

"Babi janganlah keluar suara jantan." Farhan mula ditarik masuk dalam van hitam yang mungkin Astar beritahu tadi, okay step 1 dah jalan lancar. Kita cuma nak tunggu next information dari Farhan dengan Astar sebelum nak buat apa-apa.

"Far, tolong roger department atas kita. Kita tak boleh settle sendiri je ni." Aku hanya mendengar suruhan Aldari, handphone aku keluarkan untuk membuat perhubungan. Dalam 5 minit semuanya sudah siap sedia untuk bertugas.

"FARHAH!" suara cemas Aldari kedengaran, kepala aku ditolehkan ke arahnya segera.

"Pahal?"

"Signal Farhan hilang." Laju tangan Aldar menekan-nekan papan kekunci, kosong. Semuanya no signal.

"Astar! Astar! Mana Farhan?" Bunyi bingit seperti mic bergesel-gesel kedengaran, tanda Astar baru menghidupkan kembali microfon miliknya.

"Ada dekat night club lama tepi pantai ni. Cepat datang sini, Farhan already pass out."

"Tunggu sana, department 104 dah on the way. Kitorang gerak sekarang." Aku berjalan keluar dari bilik systems milik Aldari diikutinya dari belakang. Tak boleh jadi, kalau yang pengsan tu Astar aku okay. Kalau Farhan aku tak okay.

"Kau okay tak ni?"

"No, I'm bloodthristy."





.
.
.







"Berapa ramai dalam tu?"

"Dalam 40 atau lebih," Astar membalas dingin, kami tunggu masa untuk masuk dalam disebabkan dari arahan ejen atasan yang menghalang. Astar mula bengis dengan semua benda, Aldari pula mula gelisah tak tentu hala.

"Okay Astar, kau ikut kanan. Al, kau dengan aku. Jumpa Farhan kita cabut, itu je. Yang lain biar orang lain settle kan." Bila dah terima signal untuk pecah masuk kelab malam ini kami pun terus berpecah pada dua kumpulan, satu pantai ni pun dah dikepung dengan pihak kami. Tak ada apa dah yang diorang semua boleh buat.

Pintu kelab yang kedengaran riuh ini aku sepak kuat, laju kami berdua serbu masuk untuk menangkap semua makhluk yang ada dalam ni.

"Kosong?" Aku mula gelabah melihat kelab malam yang kosong tanpa seseorang sekalipun ini,

"Mana Farhan! Mana Farhan!" Aldari berjalan keliling kelab untuk mencari Farhan, begitu juga dengan aku. 20 saat kemudian kami berjumpa dengan Astar yang datang dari belakang.

"Semua keluar! Semua keluar!" Suara ejen Adlina aku abaikan, satu kelab malam ini aku selongkar sampai habis.

"Farhah...bom..." Aldari menarik lengan aku untuk melihat bom yang berdetik perlahan, 1 minit berbaki sebelum ianya meletup "Bukan satu, tengok ada dekat semua penjuru."

"Farhah! Aldari! Astar! Keluar!" Ejen lain mula menjerit,

"Babi cepat cari Farhan." Pintu kecil yang ada di kaki Aldari aku tunding, laju Aldari beralih ketepi.

"Astar sini!" Kelibat Farhan duduk di dalam sangkar besar seakan-akan penjara kelihatan, ada satu pintu yang mungkin jadi laluan orang lain keluar dekat bawah ni sekali. Patutlah tak nampak sorangpun lepas tadi,

"Jangan datang dekat." Farhan bersuara,

"Kepala otak kau? Kita ada less in a minute." Aku turun bawah tanah ini bersama Astar dan Aldari, Farhan pula berada lebih kurang 5 meter jauh dari kami.

"Aku kata jangan datang dekat." Farhan angkat tangannya, "Aku gerak korang mati, aku tak gerak pun korang mati."

"Ada 30 saat lagi, sempat." Aldari melihat wayar-wayar berselirat yang akhirnya sampai pada tangan Farhan, cuba untuk tutup gelabah kami semua.

"Jangan dekat. Aku tak boleh keluar dari sangkar ni pun."

"DIAM LAH BODOH KAU FIKIR AKU NAK TENGOK KAU MATI MELETUP KE SIAL?" Aku mula angin, walau aku tahu kita semua tak boleh buat apa-apa selain meletup sama-sama, tapi aku gagah juga fikirkam akal untuk at least boleh bawak si bodoh ni keluar sama-sama tempat ni.

"Kau boleh buat apa Far? Gunting wayar ni semua?" Sempat Farhan cari gaduh saat-saat gentir ni?

"Astar." Farhan merenung Astar yang dari tadi diam tidak bersuara, "Kau boleh dengar cakap aku kan? At least kali ni je?"

"FAN AKU TAK NAK TINGGALKAN KAU! KAU FAHAM TAK?" Seperti tahu apa yang Farhan akan suruh, Aldari menjerit tidak mahu izinkan. Kami mula gelabah bila Aldari dah start keluar air mata.

"Bawak diorang keluar." Astar tarik pinggang aku masuk dalam dakapannya begitu juga dengan Aldari, "aku sayang korang, tolong jaga diri. Teruskan semua ni untuk aku."

"Astar lepas babi! Sumpah kau nak biar Farhan macam tu je ke?!" Aldari cuba untuk lepaskan diri begitu juga dengan aku, tapi entah kenapa Astar kuat lain macam.

"ASTAR LEPAS LAH KITA BOLEH SELAMATKAN FARHAN LAGI!"

"Tolong jagakan Farhah." Astar menutup pintu bawah tanah yang aku masuk tadi, kuat dia heret badan kami berdua untuk keluar dari kelab malam yang berbaki 5 saat untuk meletup ini.

"ASTAR! ASTAR! ASTAR! FARHAN DEKAT DALAM LAGI BABI! LEPASKAN AKU SIAL! KAU SUMPAH BABI!" astar campak badan kecil Aldari yang ligat mengamuk jauh daripadanya bila kami selamat keluar dari kelab malam tersebut manakala tangannya masih kuat mencengkam pinggang aku tidak mahu lepaskan lagi.

Letupan kuat mula berlaku, Aldari menjerit tak tentu hala. Aku tak mampu nak bergerak, badan kaku. Kelip mata pun tak mampu.

"Aku tahu." Astar jatuh terduduk, cengkaman pada pinggang aku mula longgar, laju aku tolak badan dia untuk jauhkan dirinya dari aku.

"AKU TAHU LAH BODOH! AKU TAHU!" Astar menunduk memukul pasir pantai, "Tapi apa je kita boleh buat? Nak kita terkubur je dalam tu ramai-ramai?"

Mereka berdua mula bertengkar, Aldari memukul-mukul bahu Astar yang kaku terduduk.

"Patut yang ada dekat dalam tu aku," Air mata mula mengalir, pipi aku ditampar berkali-kali. Semua ni bukan mimpi, "Kenapa Farhan? Kenapa bukan aku? Alda...kenapa Farhan Alda? Astar, jawablah. Kenapa bukan aku?"

"Farhan mati for nothing." Dada aku terasa berat, kepala aku menunduk pandang tanah sambil kawasan kelab malam ini mula dipenuhi dengan pasukan penyelamat.

"Patut aku yang mati, kenapa Farhan. Kenapa bukan aku?"

"Farhah," Tangan Aldari yang cuba untuk memegang bahu aku, aku tepis sekuat hati.

"Kenapa bukan aku."

"Farhah, bangun. Wake up, jangan macam ni. Fan dah selamatkan kita, dia tak mati for nothing." Tangisan aku mula menjadi-jadi, fikirkan balik cara Farhan mati. Sorang-sorang, helpless. Kami datang pun end up untuk dia tengok kami tinggalkan dia sorang-sorang. Apa aku nak bagi tahu papa? Aku dah kecewakan dia, kecewakan mama.

"A princess doesn't cry." Astar menepuk kepala aku perlahan, "Wake up, Farhah. Kita sama sama bangun tuntut revenge for him."

"Prove it, Farhan never died for nothing."

Continue Reading

You'll Also Like

41.2K 1.8K 40
[cover drawn by me] "Kau nak aku buat apa?!" Aisy menjerit, suaranya menjadi nyaring sebab dia terkejut dengan permintaan kawannya. "Shh, eh kau ni...
50.9K 3.2K 44
Efrina Adleya. Gadis yang berambut perang dan memiliki mata yang unik seperti ibunya. Hazel. Gadis ini merupakan seorang ketua mafia. Dia juga amat d...
30.7K 3.4K 7
"Tak guna punya jantan!" KEPERCAYAAN Jina punah serta-merta apabila hubungannya bersama Tengku Hayyan diputuskan atas pemakaiannya pada malam itu. R...
5.8K 1.2K 21
⌈ complete ! ⌋ cherish every moment you have before it's too late ft. juhaknyeon. #O8. theboyz's malay fanfiction series © -sarahee :: 2021