11.

4.1K 664 112
                                    

Tangan diangkat meraup wajah sendiri sebaik selesai mengaminkan doa. Agak panjang doanya malam ni. Doa untuk semua, termasuk Sabrina yang sedang terbaring di atas katil dalam wad tak jauh dari surau hospital tempat dia solat.

Seketika Anna diam merenung dinding putih kosong di depan. Fikirannya kembali teringat apa yang disebut oleh Kak Hanis dan Sabrina sebaik Sabrina dipindahkan ke wad biasa tadi. Senyuman tawar segaris diukir.

"Sabrina keguguran." Ayat dari Kak Hanis sebaik dia tiba di lobi hospital siang tadi bersama Irfan, menyambut kedatangan mereka.

"Sabrina okey?" Dan itu pula soalan yang dia lontar untuk Sabrina masa dia ambil alih tugas menjaga Sabrina sementara Kak Hanis balik ke An-Nur. Jujur, dia tak tahu nak tanya apa.

"Okey, cuma sakit sikitlah badan." Sabrina tersenyum walaupun nampak hambar. Mata gadis itu juga sedikit bergenang.

Anna tak habis fikir sebenarnya. Macam mana Sabrina boleh senyum macam tu, bagi tahu yang dia okey walhal Anna tahu yang Sabrina tu sedang menanggung sakit? Sakit yang bukan biasa. Sakit kena cuci rahim dan sakit sebab kehilangan.

"Sabrina belajar terima walaupun payah. Sekurang-kurangnya, baby ada di tempat yang lebih baik."

Anna menarik nafas panjang. Telekung di kepalanya ditanggalkan. Tudung yang disangkut pada penyangkut baju disarung ke kepala. Nasib baik pakai bawal je, tak adalah rimas kena lilit sana sini. Perlahan Anna keluar dari surau dan berjalan semula ke arah wad yang menempatkan Sabrina.

Kerusi menunggu di depan wad itu dihampiri. Sabrina di dalam sana tengah berehat, tak naklah Anna mengganggu. Dia faham Sabrina perlu masa sendiri sekarang. Kak Hanis sekejap lagi akan datang untuk temankan Sabrina malam ini. Bergilir agaknya dengan Kak Sal sampai Sabrina discharge.

"Kenapa Sabrina berkeras nak lahirkan baby ni? Sampai kena halau dari rumah?" Soalan tempoh hari masa Sabrina baru masuk ke An-Nur kembali teringat. Entah kenapa, malam ini Anna sedikit sensitif.

Mungkin sebab nasib baby tu sama macam dia. Sebab tu juga dia pun sama rasa sedikit kehilangan.

"Kak, anak tu rahmat tahu?" Sabrina tergelak kecil.

"Dulu pun Sabrina rasa ayat tu klise tapi bila dah pregnant ni, baru Sabrina faham."

"Anak ni..." Perutnya diusap.

"...walaupun tak ada ayah, tapi dia jadi kekuatan Sabrina untuk bertahan. Anak dalam perut ni juga buat Sabrina rasa berguna sebab Tuhan bagi kepercayaan untuk jaga dia. Tittle ibu tu bukan semua boleh dapat. Amanah anak tu kan berat?"

Anna tersenyum lagi. Setitis air matanya jatuh. Mungkin tu agaknya alasan mak kenapa tak gugurkan dia dulu.

Mungkin dia adalah rahmat bagi mak. 'Bukti' yang mak adalah seorang yang 'berguna' sebab mampu menjadi seorang ibu yang baik. Walaupun orang hina dan jijik.

Ada apa dengan label 'anak haram,' Anna?

Gelaran tu datang dari mereka yang suka menghukum. Tak sedar ke selama ni kau hidup semata nak impress manusia? Nak tunjuk yang kau tu konon mampu berjaya walaupun lahir dalam keadaan aib?

Lupa sepatutnya yang jadi asbab utama kejayaan tu adalah Tuhan. Lupa juga kalau Tuhan tu yang izinkan kau jadi macam sekarang.

Anna menarik nafas, hidungnya rasa tersumbat nak menghirup oksigen. Sama sesak macam dada dia sekarang.

Hinaan kau je yang kau fikir kan, Anna? Mak kau yang kau benci tu, yang mengandungkan kau 9 bulan 10 hari, yang lahirkan kau dan besarkan kau, entah berapa banyak hinaan yang dia dapat.

RoseannaWhere stories live. Discover now