4.

4.2K 630 110
                                    

Tangan menarik peniti di antara bibir sebelum dibawa naik ke belakang kepala, menahan hujung tudung bawal. Setelah itu, tangannya turun semula membetulkan mana yang patut.

Telekung yang diguna tadi digantung pada tempatnya sebelum kaki beranjak keluar dari bilik solat rumah an-Nur. Sebaik kelasnya selesai, dia dan Helen terus bergerak ke situ.

    "Anna dah makan?" Kak Sal menyoal apabila kakinya menjejak lantai dapur. "Kalau belum, jom makan sekali. Ada lebih pun makanan tu. Budak-budak semua dah makan."

Anna sengih. "Tak apa, Anna kenyang lagi." Sebelum kelas terakhir pukul dua tadi, dia dah isi perut di kafe. 

     "Helen mana?" Anna menarik kerusi dan melabuhkan duduk.

     "Ada tengah sembang dengan budak-budak dekat dalam. Anna kalau nak jumpa Kak Hanis kena tunggu sekejap sebab dia tengah bincang dengan bonda dalam pejabat tu." Kak Sal bersuara sebelum menyuap makanan.

     "Bonda ada ke?" Anna kerut dahi. Semalam tak cakap pun nak datang? Tadi dia sampai, tak ada pun nampak kereta bonda. Yang ada kereta Honda entah milik siapa.

     "Ada sekali dengan wakil pasal biasiswa budak-budak nak sambung belajar tu."

Eh?

Makin berkerut dahi Anna. Wakil pasal biasiswa?

     "Tapi rasanya dah nak habis dah sebab dah sejam lebih dah dia orang berbincang. Anna pergi panggil Helen sekali, ajak makan. Tadi dia merungut lapar." Kak Sal menyuruh.

Walaupun 'kedudukan hierarki' Anna dalam an-Nur tu lebih tinggi, tapi Anna bukan jenis yang demand kena ikut protokol darjat bagai. Main redah je, sebab tu dia dan Kak Hanis selesa dengan Anna. Budaknya tak banyak ragam.

Anna bangkit menuju ke bilik TV. Waktu hujung minggu macam ni jadual penghuni an-Nur bebas sikit. Sebaik masuk ke bilik TV, dilihatnya Helen dah sama baring dengan penghuni lain menonton drama.

     "Amboi." Anna menyandar di bingkai pintu, berpeluk tubuh. "Santai sungguh." Senyum nipis diukir.

      "Eh, kak Anna." Mula la masing-masing kelam kabut betulkan duduk kecuali Helen yang sekadar mengerling dia sekilas.

      "Kerja sekolah dah siap belum?" Salah satu syarat kalau nak lepak dalam bilik ni, kerja sekolah kena siap bagi habis dulu.

     "Dah!" Semangat semua menjawab.

     "Kak Anna, jom la duduk sekali." Nina menepuk lantai di sebelahnya, menyuruh Anna untuk duduk. "Boyfriend Nina tengah berlakon ni." Nina tergelak diikuti dengan rungutan tak puas hati yang lain.

       "Mana satu boyfriend Nina?" Anna jungkit kening. Sengihnya masih belum padam. "Bagi akak tengok dulu, lepas ke tak."

Helen mencebik. "Halah, kalau dah ikut pawaian kak Anna kauorang ni, alamat tak lepas-lepas la standard sampai ke sudah." Selamba dia mengutuk.

     "Alah Baekhyun confirm lepas." Nina semangat membela diri.

     "Tak apa kak, Scarlet Heart Ryeo ni ramai je yang kacak. Pilih je mana berkenan. Tapi Lee Joon-gi Mai punya."

      "No, tu kak Helen punya."

Dan ruang sederhana besar tu riuh dengan suara masing-masing berebut jodoh yang entah sedar ke tak kewujudan masing-masing.

    "Anna."

Teguran suara di belakangnya, membuatkan Anna menoleh. Suara riuh tadi pun dah beransur redah sebaik muncul susuk tubuh milik bonda. Helen pun dari baring, terus tegak duduknya.

RoseannaWhere stories live. Discover now