Prolog

1.2K 35 0
                                    

"Order, bang?".

Aku menoleh pada waiter yang dah tercegat disebelah dengan tangan bersedia nak ambil pesanan.

"Nasi goreng kampung dengan ais kosong......, abang". Sengaja aku lambatkan perkataan 'abang' sambil tersenyum ke arah remaja lelaki yang menanti pesanan aku itu.

Nak tergelak bila tengok reaksi muka dia berubah bila dengar suara aku. Riak wajah terkejut bersekali minta maaf tu sudah biasa aku terima.

"Itu je ke... kak?". Tertunduk-tunduk dia bertanya.

"Itu je dah la, bang. Terima kasih".

Aku senyum lagi tanda tak ambil hati dengan kesalahan yang tidak disengajakan.

Pelayan yang sopan macam ni pula yang sering buat aku rasa bersalah. Bukan aku sengaja berniat nak buat dia confuse.

Tracksuit, tee dan selipar.

Memang gaya macam ini lah kalau aku nak keluar makan kat kedai tomyam. Masalahnya, gaya sempoi macam ni pun kerap buat budak waiter dan aney mapley tersalah tafsir. Panggilan 'abang' tu dah seringkali aku terima.

Kadang aku terfikir, androgynous ni sejenis sumpahan ke?

"Seminar in Melaka on Friday cancel.  Customer prefer via webinar, tomorrow at 9 a.m., okay?".

Whatsapp text yang baru diterima dari Nawwar tertera pada skrin jam di tangan sekaligus mematikan lamunan.

Nawwar ni secretary aku. Kebanyakan masa aku habiskan dengan dia. Tapi bagusnya budak ni, dia tak pernah campur aduk hal kerja dan personal life. Itu perkara yang baik aku kira. Keep things in order.

"Proceed". Aku balas ringkas menggunakan voice command.

Lega juga bila seminar yang dijadualkan berlangsung pada lusa itu dibatalkan.  Malas nak travel ke Melaka bila dah nak hujung minggu. Kalau balik lewat sikit melepasi jam 6 petang, alamatnya bersesak lah dari simpang keluar tol ke hampir sepanjang perjalanan mengarah selatan.

Highway dua lane dah tak praktikal sekarang... patut tambah bagi jadi tiga ke empat lane... Setiap kali cuti panjang dan perayaan mesti sesak gila.

"Ais kosong, kak". Terhenti monolog menaik taraf infrastruktur negara bila dengar suara budak waiter tu. Bagus juga air dah sampai. Kering tekak aku ni walaupun cuma membebel dalam hati.

Aku keluarkan telefon mencari kalendar. Next outstation lebih kurang seminggu akan datang. Cantik! Alang-alang dah free ni, boleh lah aku nak kemas sikit rumah. Kebetulan bakal penyewa bilik depan akan masuk hari Sabtu ni.

"Kak, nasi goreng akak... sorry eh tadi kak". Sambil meletak pinggan dengan penuh hormat, budak waiter tu tersenyum kepada aku.

"Eh, tak apa... tak ada hal lah...". Aku tergelak kecil sambil dia berlalu dengan senyuman lega.

*****

"Are you ready to order, babe?". Shah tegur sambil mata dia masih meliar pada menu.

"Chicken piccata. Cold water" aku jawab ringkas.

Aku tak berminat nak panjangkan perbualan dengan bertanya apa menu pilihan chef di restoran ni. Kepala aku masih sarat memikir insiden dalam pantry tadi.

"Any......dessert?" dia bertanya sambil cuba buat eye contact dengan aku.

"Nope, I'm good". Aku cuba mengelak dari memandang dia. Bukan sengaja aku nak buat dia rasa worthless, tapi aku memang tak ada mood nak berbual dengan dia sekarang.

Aku capai handbag dan mencari handphone. Lebih baik aku sibukkan diri membalas emel dari pelanggan prospek dalam keadaan macam ni. Kadang aku terfikir, aku ni memang lack of communication dengan boyfriend sendiri ke?

Tapi takkan lah dia bodoh tak perasan mood aku semacam? Dari dalam kereta sampai duduk dalam restoran ni aku tak bercakap kot...

Dia tak tahu ke perempuan kalau marah akan bagi silent treatment? Ke dia syok dengan cara layanan macam ni? Tapi bukan jenis aku nak membebel dan bercakap hal yang menyakitkan kepala dalam waktu masih stress.

Aku mengangkat muka untuk melihat wajah Shah. Dia sedang sibuk menatap handphone kat tangan. Kedua-dua ibu jari aktif berlari atas skrin. Main game lah tu! Damn! Takde perasaan betul!

HaniWhere stories live. Discover now