#3 Kawan

68 23 1
                                    

Kawan? Siapa kawan kita? Yang benar2 sayangkan kita? Yang benar2 cintakan kita? Yang benar2 nak jaga,nak bimbing dan pimpin tangan kita. Kawan yang terbaik disisi Allah ialah disaat kita melakukan kesalahan, kita melakukan kesilapan, kemaksiatan kepada Allah dia ade bersama dengan kita menegur kesilapan kita.

Di saat kita jatuh dalam dosa,dia pimpin tangan kita untuk kembali mendapat redha Allah. Bukan pula kawan yang mengherdik ,kawan yang membiarkan kita, apatah lagi kawan yang menyokong perbuatan dosa kita. Kadang2 kita perit yang tegur,kadang kita rasa pedih nak tegur, kita nak jaga hubungan kita dengan kawan,kita takut kawan kita benci kita.

قل الحق ولو كانو حرا
"Katakanlah benar walaupun ianya pahit"

Jadi author kita tak yah kawan la dengan budak jahat, dengan budak nakal tu? Kita selalu dengar pernyataan salah pilih kawan. Bagi saya pernyataan salah pilih kawan ni author tak setuju sebab kita macam meminggirkan mereka, jika kita tidak berkawan dengan mereka dan sampai bila mereka ingin berkawan dengan kawan2 yang berperangai seperti mereka. Jadi berkawan lah dengan orang baik dan jahat sekali.

Apabila kita berkawan dengan orang positif, belajarlah dari perbuatan mereka. Jadikanlah perbuatan mereka itu sebagai contoh yang baik untuk memperbaiki diri kita ini.

Apabila kita berkawan dengan orang negatif, belajarlah dari pengalaman mereka. Jadikanlah pengalaman mereka itu sebagai pengajaran dalam hidup kita supaya tidak melakukan perkara yang sama dan bimbing la mereka untuk kembali mencari rahmat Allah.

Kawan yang baik adalah kawan yang sentiasa mengingatkan kita kepada akhirat, melakukan ibadat akhirat, memimpin tangan kita ketika kita hanyut dalam kesesatan.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Kerna Ku Tidak SempurnaWhere stories live. Discover now