#1 Belenggu Keresahan

130 31 5
                                    

Pernah tak korang tengah duduk2 santai.minum kopi, layan kdrama, anime, sinetron atau tengah study ke,baring ke ann lepas tu korang ade rasa satu feel untuk bergerak. Korang pon berhenti sekejap buat bende korang buat tu, lepas tu korang pusing satu rumah.last2 korang berhenti kat dapur,berhadapan dengan peti ais, lalu korang bukak peti ais tu.tengok2 kejap lepas tu tutup. Lepas tu kau ulang bende tu banyak kali tanpa tujuan. Itu petanda sebenarnya korang bosan dan lapar 😂

Tak de la main2 jew. Ok sambung masa korang duduk2,baring2 apa semua tu, korang rasa macam sesuatu tak kena. Rasa risau, resah, tak leh duduk diam. Like macam someone looking at you, want to kill you..haaa ayokk.. Mula tengok luar tingkap, bukak pintu ade orang ke tak, usya bawah katil, bukak almari baju untuk cari kot2 ade mata sedang memerhati.

Sebab ape boleh ade perasaan ni?  Kalau ikut sains mesti ade sakit mental, sakit ini lah ape lah tapi kalau ikut Islam, bagaimana pula? Bende mungkin disebabkan diri kita sendiri. Mungkin dosa banyak, banyak perasaan x elok macam hasad dengki, iri hati, dendam, sifat2 mazmumah. Cuba kita tengok hubungan kita dengan makhluk2 Allah disekeliling kita,  dengan haiwan, manusia, dengan Allah pula? Bagaimana kita dengan semua perkara2 ini.

Mungkin disebabkan sifat payah nak maafkan orang membuatkan kita rasa nak balas dendam jew. Itu pun punca kita rasa tidak tenang dalam kehidupan seharian kita dan banyak faktor2 lain.

Dalam hal ni saya rasa kita perlu perbetulkan hubungan kita dengan Allah, kawan2, haiwan yang mana ade salah silap mintak maaf, jadilah pemaaf. Nabi pun maafkan umat ini kita manusia hina ni. Banyakkan membaca Al-Quran, lepas maghrib tu pratikkan baca 1 muka pon jdi. 1 huruf kita baca dapar pahala ini kan satu muka kan. Banyakkan istighfar, sekali kita istighfar Allah buang satu titik hitam dalam hati kita,  bayangkan setiap hari 100 kali baca atau 1000 kali bce dh hilang berapa banyak titik hitam tu?  Banyakkan. Lagi satu amalkan zikir nabi Yunus ni banyak2 moga Allah mengampunkan dosa kita ini. Inshaallah😊

 Inshaallah😊

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Kerna Ku Tidak SempurnaWhere stories live. Discover now