Bab 14- terakhir

20 2 0
                                    

Banyak yang berlaku sejak kebelakangan dengan kehidupan Suraya ini satunya Suraya minat kepada Harith tapi disebabkan Suraya sudah kenal siapa Harith dulunya malu dengan perempuan nak bercakap dengan perempuan pun susah tapi sekarang tidak dia sudah pun couple dengan perempuan yang sangat cantik tapi Suraya betul-betul kecewa.  Hmmmm... Itu takpe lagi yang kedua Riyad selalu nak bercakap dengan Suraya tapi Suraya mengelak yang ketiga stress banyak kelas tambahan dan kerja sekolah sebab Suraya banyak tangguh kerana dia ada latihan Kawadnya jadi dia malas nak buat kerja sekolah... Yang keempat SPM nak dekat bulan hadapan jadi bulan ini nasib baik semua settle awal sebab kawad daerahnya minggu hadapan jadi dia boleh membuat banyak latihan selepas habis kawadnya.

Esok adalah hari yang mendebarkan iaitu esok hari dia kena berperang habis-habisan iaitu kawad daerah pada hari esok jadi malam ini dia kena gosak baju polis dan kesemuanya. Jadi hari ini mereka berlatih sekejap dan berbincang perkara esok.

         "Ok, guys! Saya harap korang semua boleh buat dengan bagus kita dah dua tahun menang jadi harap tahun ini korang semua berikan kemenangan ini terbukti! Faham"ujar kapten yang latih kami setiap tahun

          "Faham coach!"sahut mereka dengan kuat

Jadi mereka sungguh berdebar jadi ini bukan kali pertama bagi Suraya kali kedua tapi Suraya masih berdebar.

***

Keesokkan pagi, bermulalah peperangannya pada pagi ini, sebelum itu ibunya Suraya nak menangkap gambarnya memakai baju Kadet polis, Suraya tidak suka sebenarnya ditangkap gambar. Tapi apakan daya ibunya juga bukan malah ibunya ingin post didalam facebook dengan caption "semoga berjaya anakku"😊😊 itu yang dia tak suka bergambar oleh ibunya mula lah menghantar gambar dia dalam facebook malulahh aku. Ishh ibu ini!

Suraya tidak suka dibanggakan kerana lebih baik rendahkan diri sahaja. Ibunya bukan kisah pun orang nak cakap apa. Suka hati lah orang nak buat apa! Hmmm ibunya Suraya memang begitu.

***
Habis sudah kawad sebentar tadi banyak betul saingan tapi kawan nya Hanim menang tempat kedua conductor terbaik dan kawad kami menang tempat 6 kami mampu takat daerah sahaja oklah top 10.Suraya lagi suka sampai takat ini sebab dia boleh focuskan SPM nya.

***
Di sekolah, kami sudah banyak membuat latihan setiap minggu dan hari ini adalah hari minta maaf bersama cikgu-cikgu, ada yang menangis,  ada yang tak menangis. Ya! Surayalah yang tak nangisnyer itu. Dia susah nak menangis tapi tunggu lah esok pagi dia akan nangis kerana dia ingin mintak restu ibu dan ayahnya. Esok hari dimana adalah SPM akan bermula banyak sekolah ini  berbakti ialah adakan Seminar SPM, Ramalan Soalan SPM, Ceramah SPM, kelas tambahan setiap petang dan membuat solat hajat beramai-ramai dan bacaan Yassin dibuat. Jadi sekolah ini mahukan ramai pelajar cermelang supaya sekolah ini terkenal  dengan kepandaian pelajar. Dengan itu, Suraya daripada tidak tahu menjawab matematik jadi tahu mungkin ini adalah cara Suraya senang menjawab SPM dengan baik.

Selepas hari demi hari Suraya dan kawannya menjawab SPM dengan lancar tiada masalah yang berlaku semasa itu. Jadi semakin hari SPM sudah pun habis. Jadi Suraya tidaklah rasa menyesal kerana dia sudah bersungguh -sungguh belajar, banyakkan latihan, membuat solat hajat setiap hari di rumah dan tidak lupa juga ibunya sentiasa mendoakan Suraya menjawab dengan tenang.

Dengan itu, hari ini adalah hari terakhir bagi Suraya dan kawan-kawanya berpisah setelah merdeka. Ini adalah perjuangan sangat tidak boleh dilupakan oleh Suraya dan kawan-kawannya.

         "Ok,  weh aku nak balik dah bye korang nanti kalau free kita jumpa lagi ya.. Bye"ujar Farhana sambil melambaikan tangannya kepada kami di pagar sekolah.

Tinggal Eidil, Nabila dan Suraya sahaja. Jadi ini juga terakhir perjumpaan kami di sini sahaja. Suraya balik naik motor dan dia juga ingin balik.

            "Bye Suraya"ujar Eidil. Balas Suraya dengan melambaikan tangan nya balik kepada Eidil.

Segala pengalaman antara dengan kawan baiknya dia tidak pernah lupakan ini adalah kali pertama bagi Suraya ialah kawan lelaki yang paling rapat dia kenal dan tak lupa juga Farhana dan Nabila pun kawan yang bukan fake friend bagi dia.

TBC
Jangan lupa vote ya, terima kasih

That!!!  Ma boyWhere stories live. Discover now