Bab 8 - sekolah baru

26 2 0
                                    

3 tahun selepasnya,

Dia dan tasya berkawan baik semasa sekolah menengah sampai mereka umur 15tahun kerana tasya dapat tahu dia harus dipindahkan ke Kuala Lumpur kerana maknya sudah habis kontrak di sini. Jadi mereka berpisah secara disitu sahaja dan sampai sekarang dia dan tasya takde contact sampai sekarang dan dia juga kemungkinan akan dipindahkan sekolah kerana dia tak suka sekolah itu kerana PT3 dia sangat teruk kerana dia banyak terpengaruh dengan kawan yang tak bagus dan pembelajaran disitu tidak beberapa displin dan rasa dia mahu pindah dan terpaksa menipu kawannya bahawa ayahnya suruh pindah malah dia yang nak pindah.

Suraya dan ibu ayah nya menguruskan segala sekolah barunya dan esok dia mungkin akan masuk ke sekolah, sudah seminggu dia tidak masuk bersekolah sejak cuti sekolah habis. Jadi pagi itu macam biasa dia dan motorsikalnya dan sejak dia terpengaruh dengan kawannya dahulu dia banyak berubah dari segi perwatakan dan dia seorang yang kasar dan still muka kena reject dengan pakwe dan dia masih berkulit coklat dan juga susuk badan seperti atlet malah dia juga lebihkan bersukan daripada belajar mungkin di sekolah barunya dia susah untuk mendapat nama balik untuk dia dipilih sebagai aktif bersukan malah dia kena banyak berkawan dengan kawan baru di sekolah baharunya.

Pagi itu dia masuk ke kelas baharunya
Dan masa itu juga kelas perdagangan iaitu perniagaan. Jadi dia pun masuk ke kelas tersebut. Siapa sahaja tidak rasa kekok semua akan rasa kekok apabila di sekolah baharu jadi dia masuk dan cikgu nampak seperti belum berkahwin dan mukanya sangat muda jadi dia menyuruh Suraya memperkenalkan dirinya di hadapan dan dia rasa pelik kerana yang pelajarnya sangat sikit.

          "Assalamualaikum nama saya Suraya Batrisya saya dari sekolah Amanda Sri Wangi dan saya harap korang bagi tunjuk ajar "ujarnya

          "Ok, Suraya awak boleh cari tempat kosong kerana ada pelajar yang dari kelas sastera akan masuk sebab di sekolah kami ada dua kelas matapelajaran tambahan dan awak memilih perdagangan ya?"ujar cikgu nya
          "Ya, saya saya pilih kelas perdagangan cikgu, ok cikgu saya duduk terima kasih"ujar Suraya

Dia mencari tempat kosong kalau dia duduk sahaja mungkin itu ada orang. Dan tiba-tiba ada orang panggil suruh duduk disebelahnya sementara.

          "Suraya duduk lahh kat sini nanti Suraya kena cari tempat lain ya sebab kejap lagi ada orang lain nak duduk... Aku pun budak baru juga nama aku Farhana"ujarnya sambil tersenyum
          "Ouh ok terima kasih"ujar Suraya

Ada yang memandangnya dan ada yang terus kan membuat kerja sendiri. Perasaan terlalu kekok dan terkaku di situ dia tak tahu nak buat apa. Jadi dia hanya membuka buku dan buat apa yang patut. Dalam masa yang sama ada seorang lelaki yang berkulit putih dan memakai cermin mata sambil tunduk dihadapan nya rasanya dia malu mungkin. Jadi dia membuat tak tahu sahaja.

****
"Suraya macam mana sekolah baru ok...? "Ujar ibunya

         "Hmmm boleh lah biasa jer"balas Suraya acuh tak acuh

            "Ok, jer kan Suraya ibu malas lah nak tukar kan kamu lagi ya ini last tau.. Ibu harap ok lah... Spm tahun depan tau Suraya kamu jangan nak main -main sangat pilih kawan yang elok yang boleh belajar faham Suraya kalau kamu tak nak belajar ibu kahwin dengan pengawal gila itu kat tempat kerja ayah... Nak!! "Bebel ibunya

             "Ish, ibu ni kahwin pulak taknak lah akak.... Ok akak faham insyallah akak belajar rajin-rajin ok "balas Suraya

Ibunya sengaja membuat begitu kepada anak perempuanya supaya mendengar katanya.

***

Esoknya, perubahan tempat duduknya lain sedikit dia meletak meja dan kerusi dikumpulan Farhana dan yang lain-lain dia meja kumpulan itu

Jadi dia percaya mungkin ini kumpulan meja yang sesuai dia duduk. Walaubagaimanapun, dia harus bercakap dengan kawan baharunya juga.

Mula-mula rasa takut tapi tiba-tiba ada orang tegur...

             "Errr Suraya kan hai!!" Ujar kawan lamanya dari sekolah aka Nabila. Nabila duduk kumpulan meja di belakang

Kami tak berapa tegur sangat time sekolah sebab Nabila kelas lain Suraya kelas lain tapi time kelas agama kami kerap berjumpa

           "Ouhhh hai Nabila lama tak jumpa... "Ujar suraya

Sekejap sahaja tegur lepastu berapa saat krik-krik balik. Ok budak sebelah pula

           "Ermm nama nak panggil apa ekk?"ujarnya

           "Ouh panggil Hanis jer... Suraya kan! "Balasnya

           "Haah"ujarnya lagi sambil tersenyum

Kitaorang makin rancak berborak dan tetiba Farhana pun join sekali berborak.

              "Suraya suka tengok movie tak?"ujar Farhana

Suraya tak boleh kalau orang nak berborak dengan dia. Dia mungkin akan lama sebab Suraya memang dah tak boleh tahan senyap kerana Suraya memang banyak bercakap.

          "Ouh suka sangat!! favourite genre Suraya cerita hantu atau romantik"balasnya

           "Lah yeke cerita apa yang Suraya tengok?"balas kawan sebelah Farhana aka Farahin

           "Sejak kebelakangan ini Suraya layan korea atau jepun.. " balas Suraya

           "Ouh yeke bestnya"balas Farahin

Kitaorang semakin lama semakin rapat disebabkan kitaorang mempunyai banyak persamaan. Disebabkan dikumpulan itu perempuan lebih ramai so kami berborak dengan terlalu banyak berbanding lelaki yang dua orang itu diam sahaja diaorang tak mahu bercakap hmmmm... rasenya malu kut. Jadi selepas itu Farahin tak lama lagi juga akan berpindah sekolah di Melaka. Malah Suraya pun berpindah ke tempat meja Farahin. Dan sementara itu Hanis pun akan diberhentikan sekolah kerana Suraya dapat tahu yang dia mempunyai anak luar nikah kerana Hanis dekat dengan rumah.

Malah, apabila dua orang yang sudah berpindah,  di kumpulan meja mempunyai dua orang perempuan dan dua orang lelaki yang sangat pemalu... Hmm bagaimana nak berkawan dengan mereka?

TBC
Maaf ya, tujuan author adalah menceritakan cara kehidupan Suraya dengan bagaimana ia menjadi seorang perempuan yang matang iaitu Suraya daripada Single menjadi Taken dengan bagaimana... Tunggu ye!!

That!!!  Ma boyWhere stories live. Discover now