Bab 11- sedih

22 2 0
                                    

Bermula lah musim cuti sekolah, Suraya  akan bermula persekolahan nya tahun depan dan itu adalah kali terakhir bagi dia untuk menamatkan alam menengah nya dan walaupun dia pelajar baru di sekolah itu tapi dia banyak pengalaman dari segi pembelajaran, kawan yang sangat baik dan dia pertama kali di layan lelaki yang sangat baik di sekolah itu berbanding dengan sekolah lama dia.

Bagi Suraya cuti sekolah amat membosankan tapi dia ada hobi baru iaitu berkerja sebagai mengemas buku di perpustakaan bandar di mana di situ boleh pelajar atau orang ingin datang di situ untuk membuat kerja sekolah atau membaca buku disitu, Suraya memang minat dengan buku dia pernah tercalon sebgai pengawas perpustakaan yang berdedikasi semasa di sekolah menengah nya jadi buku dan Suraya tak pernah dipisahkan.

Hari berkerjanya sudah habis dan dia balik lewat petang dan dia ingin singgah ke cafe untuk minum air mocha, teringin rasa nye. Jadi dia duduk di selang satu dengan lelaki itu.  Dalam masa yang sama dia terpandang lelaki itu dengan sebelah muka lelaki itu sahaja dia tak nak lelaki itu nampak yang dia pandang lelaki itu. Suraya cuba untuk tegur lelaki itu dengan hati yang berdebar sebab dia kenal lelaki itu dan lelaki itu adalah lelaki yang pertama dia suka. Dan secara tak sengaja dia terus menyapa lelaki itu...

           "Hai awak kenal saya tak, Saya Suraya kenal tak...?" Ujarnya

           "Ouh sorry saya tak kenal awak siapa ya... Mintak maaf saya tk kenal awak...!"balas lelaki itu

            "Hei ini saya lah Suraya time sekolah rendah dulu. Farhan! "Ujarnya lagi

Suraya amat kecewa sangat berani dia tak kenal Suraya dia masih dengan berlagak nya supaya Farhan kenal dia.

             "Ok saya kenal awak, Ya! saya Farhan tetapi boleh tak awak jangan cuba nak berkenalan dengan saya, saya tak suka... Lagipun did you no everthing about me.... And.. Go away aku tak suka kau. Kau ingat aku lupa ke yang kau cuba nak suka dekat aku tapi No lah Suraya aku tak suka kau. Kau nak tahu kenapa aku tak suka kau sebab kau tak cantik di mata aku, aku tak tahu lah aku nak cakap tapi serious aku cakap aku tak suka kau....! " balas Farhan dengan perli yang terlalu pedas sambil berlalu pergi

Suraya hampir nak menitiskan air mata tetapi dia cuba bertahan disebabkan seorang lelaki yang dia pernah cintai, air mocha dihirup perlahan bagi menenangkan hati nya yang duka. Dia cuba berlagak tiada apa-apa supaya orang di situ tidak nampak perkara tadi. Dia tak tahu benda ini akan terjadi bagi dia ini adalah kali pertama bagi dia, dia minum dengan sangat laju dan dia terus bayar dan keluar pada cafe itu.
Bagi dia banyak lelaki lain di dunia ini, tapi satu je yang dia perlu lakukan ialah dia pastikan Farhan akan tetap sukakan dia satu hari nanti, dia akan pastikan lelaki itu akan jadi miliknya.

Keesokkan harinya dia tidak pergi ke kerja lagipun dia sudah bagitahu kawan kerjanya yang dia deman tapi dia nangis sahaja dalam bilik dia tak keluar dia cuba untuk tidak dinampak oleh ibu dan ayahnya bahawa dia nangis seharian dalam bilik itu adalah kali pertama bagi dia. Dia tak tidur pun malam tadi dia layan drama korea yang part menangis sahaja, pukul 2 pagi baru dia keluar bilik dia mandi dan terus membuat maggie untuk dia makan.
Tetiba, ibunya  keluar bilik secara tak sengaja.

            "Akak kenapa tak keluar bilik tadi, ibu ada siap kan makanan kamu dekat bawah tudung salji... Ibu simpan. Ibu pelik akak balik je semalam terus masuk bilik...  kenapa Akak?  lepastu ibu dengar akak menangis kenapa cer cerita sikit...? "Ujar ibu nya dihadapan Suraya dengan penuh soalan

Dia cuba untuk tidak menangis lagi tapi dia tak boleh tipu dihadapan ibunya.Dia pun bercerita semua perkara malam semalam. Dia luahkan semua nya segalanya apa yang terkutub dihatinya bagi dia itupun dah cukup lega bagi dia. Ibunya berkata "tidak apalah...  akak muda lagi ramai lelaki luar di sana... Ok dah jangan nangis"itu sahaja ibunya mampu berkata kepada anak perempuan nya.

Ibunya sangat memahami dia, walaupun apa yang terjadi ibunya sentiasa bersama dia untuk melegakan hati dia, dia cuba untuk melakukan perkara yang baik dikemudian hari. Mungkin ini boleh membuatkan Suraya lebih dewasa tentang pengalaman yang baru bagi dia mungkin selepas ini dia boleh mengatasi dengan baik jika berlaku seperti ini lagi.

TBC

That!!!  Ma boyWhere stories live. Discover now