CHAPTER 14-LIDAH

3.6K 89 1
                                    

"Hai sayang..." ucapku seraya membuka pintu bilik. Aroma bau hanyir terus singgah ke hidung. Aku membuka suis lampu. Tubuh Luqman yang sedang duduk dan bersandar di kepala katil terus kelihatan.

"Macam mana you harini? Okay?" Ucapku sambil menatang sedulang sarapan pagi masuk ke dalam bilik. Roti bakar, telur goreng, susu berserta sebiji epal yang siap dipotong dan dikupas aku letakkan di atas meja. "Breakfast you dah siap, sayang."

Aku memandang wajahnya yang sugul dan tak bermaya. Matanya kuyu, darah memenuhi wajahnya. Mataku membulat melihat keadaannya dan aku menekup mulut seakan terkejut.

"Oh my God. What happened to you?!"

Luqman membalas pandanganku dengan pandangan sayu. Setitik air mata mengalir dari matanya. Aku lantas menggenggam tangannya yang terikat pada kepala katil.

"I'm sorry, okay. I'm so sorry. I tak berniat nak buat macam tu. Tolong maafkan I," ucapku sambil membuat muka sedih.

Aku baru teringat, aku dah potong lidahnya malam tadi. Darah yang memenuhi wajahnya adalah darah dari lidahnya. Mula aku ingatkan dia sudah mati, tapi umurnya ternyata masih panjang. Nasib memang menyebelahi aku.

"Tapi mesti you lapar kan, you haus kan? Tapi you tak boleh makan. Apa kata you minum susu ni? Biar you tak lapar sangat," ucapku lalu mengambil segelas susu dan aku dekatkan pada mulutnya.

"I ni baik, kan? I bagi you makan minum sedap-sedap. Bagi you susu. You kena minum susu, so badan you ada energy. Nah, minum."

Luqman menggeleng-geleng saat aku menyua air susu ke mulutnya. Aku menekan mulutnya kuat supaya terbuka.

"Minumlah, sayang. Jangan degil macam ni. You tak nak I paksa, kan?" Aku terus menekan mulutnya supaya terbuka. Aku yang sudah hilang sabar untuk memberi dia minum, terus aku tampar wajahnya.

"Hey, minumlah!"

Luqman terus membuka mulutnya. Kelihatan lidahnya yang sudah terpotong di dalam mulut. Aku menarik dagunya ke bawah supaya aku dapat lihat lebih jelas keadaan lidahnya itu.

"Wow, menarik! Macam ni rupanya..."

Aku meneliti lidah dan keadaan mulutnya sementara Luqman memejam mata. Mungkin menahan sakit, atau menahan takut.

"Sebab tu I cakap dengan you, you kena baik-baik dengan I. Youlah ni. Tak tahu jaga hati I."

Aku dekatkan semula gelas susu ke mulutnya, lalu aku tuang susu itu supaya dia minum air itu. Wajahnya menyeringai kesakitan. Air susu yang pada mulanya berwarna putih bertukar menjadi merah jambu dan mengalir di tepi bibirnya.

"Erghhhh...." Luqman mengerang kesakitan. Aku buat muka cemas.

"Sayang, what wrong? You tak boleh minum ke?"

Luqman menggeleng-gelengkan kepalanya. Aku meletakkan semula gelas ke dulang dan mengambil kain lalu mengelap saki-baki air susu bercampur darah yang mengalir dari bibirnya.

"Poor you..." ucapku sambil mengelus lembut pipinya. Matanya yang bergenang dengan air mata itu aku kesat dengan hujung jari. "I'm sorry, okay?"

Luqman menutup mata. Mengalir cecair jernih dari matanya. Dia menangis.

"Mesti you haus sangat, kan? Sampai menangis macam ni? I pergi ambilkan you straw ya supaya you boleh minum."

Aku tersenyum kelat lalu keluar dari bilik itu.

Ding dong.

Ahhh, siapa pulak yang datang ni? Aku lantas menutup semula pintu bilik yang menempatkan Luqman dan menguncinya. Setelah itu aku menuruni tangga ke bawah. Dengan kerutan di kening, sempat aku melihat ke arah jam yang tergantung di dinding pula. Pukul 11 pagi? Khalis ke? Bukan aku beritahu dia supaya beri pada aku barang-barang tu petang nanti. Kenapa cepat sangat dia sampai?

DUNIA BATINKUWhere stories live. Discover now