Part 5

181 6 0
                                    

                 Muaz bangun lalu mahu keluar. Mizah sempat menghalangnya tapi ditolak kasar oleh Muaz. Reza menangkap Mizah daripada terkena bucu meja. Syed menghalang Muaz dari belakang. Fatin segera menggari Muaz kembali. Kini dia terikat dengan meja soal siasat itu.
   
                  "Awak ok?" soal Reza. "Saya ok." Mizah bangun sendiri. Fatin mencari nafas dan ruang untuk fikirannya. Orang yang dah mati rupanya perancang segalanya.

                                          ***
                    "Macam tu pulak?Herm.. ok." kata Rayyan lalu menamatkan panggilan daripada Reza. "Kenapa?" soal Solihah. "Muaz cakap Dato' Rashdan yang beli virus tu dari dia. But now look.." Rayyan pun naik pening memikirnya. "Jangan percaya cakap dia. Muaz tu ada masalah mental. Dia gilakan Dilaila sampai sanggup buat macam-macam. Mungkin dia jugak yang bunuh Dilaila." Solihah tidak mempercayai setiap kata Muaz.

                  "Tapi sekarang ni, Dalila pergi mana? Siapa yang bawak dia pergi? Muaz? Fahrin?" Ain hanya mahu mencari Dalila sehingga dia menjumpai gadis itu.

                                                 ***
                    "Mana, Mira?" soal Dee kepada Mira di dalam bilik pertemuan mereka. Emir pun ada sekali. "Aku rasa ada something tak kena dengan Ian. Tadi, dia berjumpa dengan Fahrin. Fahrin ada bagi something dekat dia." kata Emir. "Something?". Mira menggeleng.

                      "Ian peliklah sejak dua menjak ni. Masa aku dengan Emir dekat event haritu, Ian datang join kami. Lepas tu, tiba-tiba semua jadi gelap. Ian hilang dari tempat tu. Kau rasa?" soal Mira kepada Dee. Dee memikirkan cara bagi mengetahui siapa Ian sebenarnya.

                                             ***
                   Telefon Ian berdering. Fahrin yang menelefonnya. Dee melihat saja dari jauh. Ian kelihatan lebih berhati-hati dia memandang sekeliling. "Baiklah." Ian menamatkan panggilan lalu bergerak ke tempat perjumpannya bersama Fahrin.

                     Dee, Mira dan Emir mengekori Ian dengan kereta yang berbeza. Segala yang diperbualkan oleh Ian dan Fahrin telahpun mereka ketahui tapi Ian seakan tahu apa yang berlaku. Hanya dinyatakan tempat mereka berjumpa saja.

                      Dee, Mira, Emir masuk ke dalam kafe perjumpaan antara Fahrin dan Ian. Mereka menyelindungi muka mereka sikit tapi duduk berdekatan dengan meja Ian dan Fahrin. Di telinga, mereka dengar segalanya.

                    "Dato' Rashdan dan Dalila memang merancang pembunuhan Dilaila." mereka bertiga terkejut mendengarnya. "Tapi, bukan saya yang bunuh. Betul! Ya, masa malam kematian Dalila, saya memang pergi ke situ. Dalila sebenarnya nak perangkap saya." jelas Fahrin sambil menangis.

                    "Jadi, mana Dalila?" soal Ian. "Entah. Saya pergi dari situ. Lepas tu, baru saya dapat tahu yang Dalila hilang." Emir memandang Mira, gadis menggelengkan kepalanya. Masih tidak tahu. Tapi, Dee sangsi. "Mustahil.".
 
                  "Kenapa Dato' Rashdan dan Dalila nak bunuh Dilaila?". "Sebenarnya, syarikat kami hampir bankrap. Jadi, untuk bayar semua hutang, Rashdan rancang untuk bunuh Dilaila so duit insurans RM 2 juta dapat bantu syarikat. Dan Dalila.. dia memang tak pernah puas hati dengan Dilaila. Dia x suka saya berkahwin dengan kakak dia." kata Fahrin.

                    Mereka semakin mengerti jalan cerita kini. Tapi, perancang sebenar sudah mati.. Jadi? Siapa yang masih hidup antara mereka? Dalila?

                                              ***
                   Ian keluar dari kafe itu selepas selesai berjumpa dengan Fahrin. Tiba-tiba, Emir memegang bahu Ian dari belakang. "Kenapa kau rahsiakan hal ni?" soal Emir. "Aku nak kumpulkan data yang sebenar, baru aku bagitau korang." Ian beralih sambil tersenyum.

ALPHA SPECIAL TEAM (C)Where stories live. Discover now