Part 5

85 8 2
                                    

#BAYANGAN
#CraezyBlack_Rose
#ChapterFive

'Takkan datang balik perangai lama? Tapi kenapa macam lain betul? Allahu ya rabbi. Harap-harap bukanlah.' Alia berkata sendiri di dalam hati.

Dari pandangan matanya melihat sesuatu yang berbeza pada Airiena.

Di satu sisi lain, Aizat mengalami kesukaran mengawal atau memahami Airiena. Airiena yang di depannya berbeza dengan Airiena yang di kasihi.

"Sayang. Awak nak makan tak?" Tanya Aizat sambil memandu.

"Tak. Saya nak balik!" Airiena menjawab tegas tanpa menoleh pada Aizat.

"Awak tak makan lagikan. Kita pergi makan dulu yaa. Lepas tu..."

"Saya kata balik, baliklah!" Bentak Airiena sebelum Aizat sempat menghabiskan kata-katanya. Aizat tersentak. Aizat terus memasang radio. Kebetulan waktu maghrib menjelang tiba, dan kedengaran suara orang mengaji Al-Quran di siaran berikut. Aizat berasa tenang dan membiarkan saja.

Airiena mendengus kasar. Badannya menggeletar namun dia tetap memandang keluar tingkap. "Tutup radio tu!" Kata Airiena tiba-tiba dengan suara besar namun tidak di endahkan Aizat. Aizat hanya memandang Airiena sekali lalu.

"AKU KATA TUTUP RADIO TU!!!" Airiena memandang tajam ke arah Aizat. Aizat yang terkejut tertekan brek kereta dan berhenti mengejut di tepi. Nasib tiada kenderaan lain waktu itu. Aizat terkejut melihat rupa Airiena yang menakutkan dengan lingkaran cahaya di dalam mata hitam dan wajahnya yang pucat.

Dia pun mematikan radio dan mula mengumpul keberaniannya. Aizat mula memandu semula. Tidak lama kemudian mereka sampai di rumah Airiena. Airiena segera turun dan berlalu begitu saja. Aizat juga ikut turun.

"Kenapa kau ikut turun?"

"Ibu pesan tadi suruh bawakan baju ibu dan ayah serta barangan keperluan sikit. Sayang tolong pek kan yer." Aizat masih lagi tersenyum. Mereka diam dan masuk ke dalam rumah.

Sebaik saja masuk ke dalam rumah, Aizat memegang tangan Airiena. Airiena merentap kasar tangannya.

"Apa?"

"Siapa kau? Kenapa kau ganggu kami, ganggu Airiena." Aizat memberanikan diri bertanya.

"Ganggu apa? Saya Airiena ni."

"Kau boleh tipu orang lain! Tapi bukan aku!"

"HAHAHAHAHA!!! KAU MEMANG BERANI! SEBAB TU AKU PUN SAYANG KAU." Tangan Airiena bermain-main di lengan Aizat. Aizat menepis kasar.

"Sayang aku hanya untuk Airiena bukan pada kau, makhluk yang tak di undang. Aku tanya sekali lagi siapa kau!" Kali ini Aizat berkasar dengan bayangan yang menumpang di badan Airiena. Pergelangan tangan Airiena digenggam erat sambil mulutnya membaca sesuatu hingga membuatkan Airiena meronta kesakitan.

"Lepas! Lepaskan aku! Aaaa sakitt..."

"Keluar kau dari tubuh ini!"

"TIDAK! KAMI ADALAH SATU! AKU HARUS DI SINI SUPAYA DIA MENGETAHUI HAL YANG SEBENAR!"

"Tidak! Keluar kau sekarang!!!" Aizat membaca lebih kuat.

"Aaarrgghh! Sakittt!" Airiena meronta-ronta supaya dia berhenti membaca ayat-ayat Quran itu. "Sayang... Tolong sayang... Sakit..." Airiena bersuara lembut kemudian terbaring lemah. Nasib Aizat sempat menyambut badannya dari jatuh ke lantai.

"Sayang... Sayang..." Aizat menampar lembut pipi Airiena untuk membangunkannya namun dia masih tidak sedar. Aizat mengangkat Airiena dan membaringkan dia di sofa. Tiba-tiba telefon Aizat berbunyi.

BAYANGAN [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now