CINTA PENGGANTI 5

1.5K 53 2
                                    


"Kenapa Abang tahu kalau Abang lah yang Anim maksudkan?"

Adam tersenyum nipis.

"Abang pun sebenarnya tak sangka kalau Anim suka kat abang juga"

"Do you like me too?"

"Ya"

"Kenapa? Cukup lah Anim yang suka kat abang, jangan abang. Kesian akak, dia cinta kat abang"

"Mungkin Anim tak tahu sebab apa kitaorang kahwin. I never love her, but she does."

"kenapa?"

"Perasaan kesian tu dulu membuak-buak dekat dada. My mom and my family loves her so much, that is why I marry her. Tapi macam yang abang cakap, hati kita bukan milik kita".

Makin terisak Anim menangis.

"Anim tak nak jadi orang jahat. Cukup lah kita sama-sama tahu kalau kita saling suka. Percayalah bang, suatu hari nanti kita berdua akan sedar kalau perasaan kita ini hanyalah sementara. Kita akan tersedar yang sebenarnya kita tak pernah tulus menyukai. Perasaan itu hanyalah angin, dia boleh berhembus bila-bila masa"

".... I have crush on you dari 2 tahun lepas"

"and me too" jawab Adam.

###

Suraiya membawa dua kotak pizza dengan dua buah tangan nya. Semestara itu Cik Nur tengah mengemas barangan dapur yang di beli. Suraiya berjalan ke arah taman belakang mencari Adam dan juga Anim.

"Abang, sayang kat Anim juga. I knew it's me. The one that you talking about is me"

Suraiya menghentikan langkah nya selepas mendengar ayat itu dengan jelas. Di cengkeram nya bahagian sisi kotak pizza dengan dua tangan nya. Dada nya terasa sesak mendengar perbualan suami dan juga adik kesayangan nya.

Suraiya memegenag dada nya dengan tangan kiri yang dilepaskan dari cengkeraman kotak pizza. Sakit. Itu yang dia rasa.

Suraiya mendengar semua perbualan mereka. Suriaya tersenyum. "Akhirnya kau temukan siapa yang kau cinta, Dam" Suraiya tersenyum sambil memejamkan matanya. Linangan air mata jatuh membasahi pelupuk mata nya.

Ia berbalik badan lagi tak jadi hendak ke halaman belakang. Kotak pizza tadi di letakkan nya di atas meja makan.

"Tak ada ke diaorang?"

"Ada. Tapi nanti lah, Yaya nak tukar baju kejap. Cik Nur makan lah dulu pizza tu ye"

Suraiya naik ke atas dan masuk ke bilik nya. Dia beli pizza sebab nak tengok Netflix berempat malam ini. Suraiya memandang jauh ke arah tingkap. Perasaan nya tak menentu. Di satu sisi dia bahagia sebab Adam temukan siapa yang dia cinta dan orang itu adalah adik nya yang seratus peratus baik untuk Adam. Di satu sisi dia juga manusia, dia wanita. Wanita mana yang tak sakit hati, kecewa, rasa marah, rasa cemburu bila semua sendiri ada perasaan dekat orang lain dan orang lain itu adalah adik sendiri.

"Aku pun dah nak mati. Patutnya aku rasa bahgia sebab ada yang bakal jaga Anim dan ada yang bakal jaga Adam" kemudian Suraiya tersenyum sambil mengelap air mata nya yang sedari tadi basahkan pipi nya.

###

Film Netflix malam ini adalah To All The Boys I've Loved Before. Film ni memang film untuk Anim.

Suraiya memandangi satu persatu wajah Anim dan wajah Adam. Mereka tiada rasa kekok duduk bersama dalam satu ruangan selepas menyatakan perasaan mereka. Suraiya memejamkan matanya sebab segalanya begitu sakit.

Suraiya melihat Adam memakan tepian pizza yang Anim tak suka. Suraiya tersenyum nipis. Adakah Anim pengganti dirinya yang selama ini dia pinta pada Allah?

CINTA PENGGANTI ✔Where stories live. Discover now