Poppy 10

339 24 0
                                    

Part 10

POPPY

"Betul baa? Selama 11 bulan ni kamu sebenarnya hidup gitu??" Kuat suara si Vivy.

Isk! Menyesal saya pigi jumpa dia ni. Kalau tidak kali kami on the way sudah mau balik bandar.

"Ee ko ni! Slow ba. Kalau durang mamy sa dingar. Tu rumah siurang sana sebelah saja. Eih!" Saya geram!

"Sshhhhss, sudah la. Diam." Saya tutup mulut dia sebab dia mau buka mulut lagi.

Vivy ni pun model. Dia satu agency sama si Selena. Dan dia sudah tau macam mana hubungan si Selena dengan si JR.

Masalah betul. Ni si Vivy ni yang susahnya dia pandai mau terlepas cakap. Nahas saya nanti oleh family dua2 belah pihak. Argh! Babu mau terstress.

Terpaksa lah saya kasitau si Vivy juga macam mana situasi kehidupan siurang. Sebab dia mengugut mau kasih bucur rahsia kami sama durang mamy dady.

"So funny... Relationship kamu dua ni betul2 macam tuan rumah dan penyewa... Dia layan ko bagus2 ka juga? Si Selena pandai datang2 sana juga ka? Maigadd.. Sa nda bulih imagine oo, ko berhadapan sama tu perempuan yang paling bit*h di dunia!" Vivy cakap penuh emosi bila dia sebut pasal si Selena.

"Tapi kasi slow ba tu suara ko. Ko ni! Kalau ada orang dingar macam mana? Isk." Malas betul saya ni si Vivy.

"Ok, okkk. Sori hokay. Sa emo sekijap tadi..." Vivy bilang.

Kami sama2 diam... Si Vivy macam menghayal pula.

"Lucu oo... Ko kawin gitu2 saja tanpa cinta. Inda la ko merasa kena lamar macam yang ko mimpi mimpikan tu. Macam mana gia tu sudah? Jap, sa recall memory." Si Vivy pejam kunun mata dia.

"Kunun ko bilang... Ko berada di padang yang dipenuhi bunga poppy. Desiran angin, bunyi bunyian alam jadi music yang sungguh merdu dan mendamaikan jiwa. Tiba2 muncul si dia dan datang menghampir ko. Dia tersenyum manis di saat dia memandang wajah ko..." Si Vivy punya mata masih lagi tertutup.

Slowly saya cuba berdiri. Inda sanggup saya mau dengar lagi. Tu semua ada di fairytale atau romance movies saja.

"Ko mau pigi mana? Belum sa kasi habis cakap tu angan2 ko duuulu." Laju si Vivy tangkap tangan saya. Haha. Kantoi pula.

"Sudah la tu. Malas sa mau dingar lagi. Tu imaginasi liar time remajahh..." Saya rasa mau muntah hijau.

Si Vivy ketawa.

"Ee tulung la. Sa pun sebenarnya gAli2 mau ulang balik cakap ko masa tu. Hahaha! Yai! Mau muntah kuning oo sa." Si Vivy pukul2 meja sambil ketawa berabis.

P*kitai punya cousin. Tapi saya pun terikut si Vivy ketawa juga.

But speaking about Selena. Macam laaaama sudah dia tidak datang di rumah si JR... Hemm... Tapi bagus juga lah. Aman hidup saya. Beberapa bulan ni.

...

"Sewa ni bulan." Saya kasi ampai tu sampul depan si JR.

Dia tinguk saja tu sampul. Lepas tu dia sambung makan breakfast dia. Smart dia ni hari. Dia masuk office kali ni pagi. Dia banyak masa buat kerja dari rumah saja. Dulu saja dia selalu pigi opis dia bilang sebab dia tinggal sama2 family. Lepas kami kawin, si JR lebih memilih untuk buat kerja dari ni rumah, "yang sepatutnya rumah untuk kami dua", si Selena bilang duuulu kunun sama saya...

"Sa duluan. Jangan lupa lock pintu segala." Si JR pesan terus berdiri dan menuju pintu.

Piring, gelas yang dia guna tadi bukan dia pigi letak di sinki. 😑 Mentang2 saya masih duduk2 makan di sini. Kitai, pemalas...

Habis breakfast tu, saya kasi kemas2 apa2 di dapur then pigi kerja, macam biasa.

Sampai2 saja tempat kerja, si Etta panggil saya. Belum pun saya terampai beg di cubical saya.

"Apa?"

"Anu, ada si Selena datang cari ko tadi. Ko akan interview dia ka untuk next issue kita?"

Hemm.. Bila masa saya mau buat gitu? Ni mesti ada sangkut paut sama si JR juga kali. Ee saya malas mau dijebak dalam hal peribadi durang berdua.

"Inda la. Saya tiada panggil dia. Pasal lain punya hal kali. Jadi mana sudah dia?"

Kerja saya fashion journalist. Biar pun sebenarnya saya inda berapa mau berfashion tapi tidak tau lah macam mana saya bulih dapat ni kerja. Saya lupa timeline working sendiri. 😅

"Dia sudah balik tadi tapi sa ada bagi numbur telipon ko sama dia."

Adui Etta!? Kenapa kau pigi bagi nombor phone saya sama tu Selena. Migraine terus saya. Nasib tiada juga tu Selena cari2 saya...

.
.
.
.
.

Buzy saya satu hari ni. Berabis saya kasi siap kerja sebab besuk weekend sudah. Malas saya mau bawa kerja ni minggu pigi minggu depan.

Lewat petang tu saya balik, tu rumah masih lagi bergelap. Si JR belum balik lah tu.

Baru mau pigi buka aisbox, mau tinguk apa2 yang boleh kena masak untuk makan malam, si JR message, kasitau yang dia tidak balik ni malam. Yess, bagus lah. Bulih guyang2 kaki atau berkangkang kah meninguk TV. Haha. Kalau si JR ada, tidak siuk mau tinguk TV. Mesti mau ikut siaran dia saja.

Lepas makan and mandi, bersantut bersinglet saja saya duduk dengan selesanya sambil meninguk movie di TV, best. Adeh, macam yang inda pernah menengok TV bah kunun saya ni. Haha.

Sampai mau jam 12 malam juga saya menghadap TV baru saya ada rasa mengantuk. Lepas kasi off semua apa2 yang patut saya masuk tidur...

Ee... Kenapa macam ada sesuatu ni merangkak2 di dalam selimut saya? Jangan saja lah lipas! Bukan saya takut tapi saya geli betul sama tu species. Macam bukan satu ikur ni? Eee!

"Aiiii!" Ada tiga ekor lipas okay. Terlumpat terus saya dari atas katil. Ni lipasss mesti dari tu kotak2 kertas si JR!

Berabis saya pukul2 mau kasi lari tu binatang. Tapi tiba2 yang satu ikur lipas mengambil keputusan drastik, selfish dan tanpa sebarang perbincangan pigi terbang masuk dalam singlet saya.

"Arghhhhh!" Silaka punya lipas. Melompat lompat saya teriak dalam masa yang sama kasi kibar2 ni singlet yang saya pakai.

Tidak mau lari pula tu lipas. Damn! Kelam kabut saya keluar dari ni bilik. Saya takut yang dua ikur pun terbang join yang satu ikur pigi hinggap di badan saya.

Prashhhh!

"Aaarghhh!"

Gelas kaca jatuh, pecah berderai di lantai sebab saya terpukul. Gara2 salah step, saya terpijak lagi tu serpihan kaca sampai terduduk kesakitan di lantai dapur. Sudah terpijak, tangan kanan saya tertekan lagi serpihan kaca. Ya ampun! Saya rasa tapak tangan dan tapak kaki saya macam terbelah dua!! Shit! Sejak bila ada gelas kaca berampai di atas ni meja??

Ni lipas jahanam lagi masih melakat di dekat dada saya. Singlet saya kasi buka habis. Inda saya peduli sudah tu tangan yang sakit. Lagipun saya satu orang saja. Berabis saya hentam saja libas2 satu badan supaya tu lipas jahanam lari.

"What happened?"

Oh my god...

Laju saya cover breast saya pakai tapak tangan. Kitai! Dia balik pun juga. Memang dia lah tu yang kasi biar tu gelas kaca tadi berampai di atas meja!

Saya perasan dia tinguk kiri kanan macam cari sesuatu. Tidak lama dia tarik habis T-shirt yang dia pakai. Dia kasi sarung cepat2 di badan saya dan angkat saya dengan bridal style.

To be continued...

 POPPYWhere stories live. Discover now