Poppy 6

376 27 4
                                    

Part 6

POPPY

"Masih bulih lagi tu ko reject sa before church wedding."

Saya saja cakap begitu, mana tau dia tiba2 dia mau call off tu wedding... Even though we were legally married a few weeks ago. Yang bikin terkejut punya kawin sebab tiba2 saya kena angkut pigi Jabatan Pendaftaran and tu kawin lebih kepada kawin atas kertas saja. Silap saya juga main sign saja tu kertas2 tanpa baca masa hari bertunang tu.

Senyap tiada respon dari ruang tamu. Erm, marah kah si JR tu sebab saya cakap macam gitu tadi?

Tapi macam saya ada dengar suara orang bercakap tapi tidak berapa kuat tu volume suara. Ada orang call dia maybe...

Tidak lama, ada bunyi pintu depan kena buka then kena tutup. Si Etta datang balik kah si JR yang keluar? Cepat2 saya keluar dari kitchen pigi tengok di ruang tamu. No sign of JR or Etta. Si Jr lah yang keluar tadi tu. Maybe dia ada hal kecemasan. Entah... Tidak apa, mee guring tapau saya selamat untuk saya jamah sendirian. Haha.

...

Selepas beberapa hari...

"Hurmm, ada ka yang ko nda kasitau sama saya ni?"

Baru saya mau tarik office chair untuk duduk, si Danna muncul depan cubical saya dan tanya soalan sambil buat muka merajuk..

"Yang pasal apa?" Saya pura2 tidak faham tu soalan si Danna.

Danna jeling saya kunun.

"Isk, benci oh, tida apa la." Danna kasi muncung mulut dia macam itik pun ada saya nampak.

"Yalah ba, yang pasal apa?" Saya tanya si Danna lagi.

"Pasal apa, pasal apa kunun. Si Etta ada kasitau sa. Eih benci sa. Sa mau tau sendiri dari ko." bilang si Danna.

Mau saja saya kasi roll eyes sama si Danna sekarang. Si Etta pun satu! Mau kasi tembus2 cerita. Tapi memang si Etta satu pun kan di dunia ini. Huh, whatever...

Saya meng-haihh, sengaja, depan si Danna.

"Ya, i know it's hard enough for you but at least ko kasitau la ba sama sa, dulu.. Ni si Etta pula yang duluan tau." Si Danna angkat tangan kanan signal menyampah. Inda boleh lah bah kunun kalau bukan dia yang first tau semua hal. Duii. Minta puji.

"Kalau bulih sa mau keep it secret from everyone... Tapi emergency punya pasal si Etta terrr-tau, faham. Mustahil Etta nda kasitau ko macam mana dia bulih tau, kan?"

Saya tengok kiri kanan sebelum cakap sama si Danna gitu. Nasib baru kami dua yang ada di dalam ni office. Si Etta berlakun jadi housemate saya kunun kan.

"Yala, yala, I'm sorry okay. Ada si Etta kasitau semua. From a to z. Hensem ka bakal laki ko? Eh, sudah sah secara undang2 jadi laki ko pun kan. Hihi." Tutup mulut kunun si Danna meng-hihi. Yuii.

"Bulih2 la. Jenis kecukan yang berbaka baik punya..." Malas saya mau cakap or puji lebih2. Nanti si Danna nampak juga tu sendiri macam mana rupa beruk, eh silap, rupa bentuk si JR...

Drtt-drrttt.. Drtt-drrttt.. Phone saya bergetar2 tanda ada panggilan masuk. Saya tinguk screen phone, incoming call from Mamy JR. Erm... Jawab ka tidak arr? 😅 sebab boleh kasi alasan saya sibuk buat kerja kunun.

Tapi she kept on calling. Mau tidak mau saya terpaksa jawab juga tu panggilan dari mamy si JR.

"Hello, sori mamy," Mamy okay, haha, bakal mentua kenen, "saya tidak perasan phone sa berbunyi tadi."

"Hello, sokay Poppy. Mamy just mau kasi ingat ko pasal petang ni." Mamy si JR bilang.

Huh? Petang? Apa tu? Saya binggung sebab tidak tau...

"Erm, pasal apa tu mamy? Yang petang ni?" Terus terang and ask about it is the best solution.

"JR tiada kasitau ka?" Mamy si JR tanya pula saya.

Paling last lah saya jumpa si JR masa dia datang di rumah saya hari tu. Lepas tu kami tiada berkontek lagi. Si JR pun tidak balas chat saya masa tu. So, takkan saya terhegeh hegeh pula mau pigi chat or call dia lagi kan. Malu pula saya mau buat gitu.

"Teda tu. Maybe dia lupa. Pasal apa tu mamy?" Saya berani2 saja menanya.

"Mau pigi fitting for your wedding dress." Bilang nya mommy si JR.

Maigadd, dagu jatuh and terjuling terus mata saya dengar gitu. Awal juga mau buat fitting??

"Arh, yaka? Sori mamy, sa tidak tau oo. Jam berapa mau pigi tu dan di mana? Tapi sa tidak pasti boleh atau tidak ni sa keluar masa kerja." Saya cuba bagi alasan.

"Ni semua salah si JR. Never mind then.. Erm, kita cuba atur masa weekend.. How about this Saturday? Ko nda kerja kan sabtu and sunday?" bilang mamy si JR.

Aduh, aduh.. Yang lusa lah kan tu hari Sabtu. Breathe Poppy, breathe...

"Okay mamy. Ni Sabtu saya rasa boleh saja. Tiada plan apa2 juga masa tu." Terpaksa lah saya akur. Kalau tidak, maybe after this my mom yang akan call lagi tanya kenapa tidak mau try to make time untuk tu fitting... Argh! Stress babu!

"Okay Poppy. Nanti mamy send tu butik punya location dan jam berapa mau datang masa tu..."

Saya kasi ya-ya saja lah si bakal2 MIL. Apa lagi jawapan yang saya boleh bagi kan? Huhu...

"Ui, ko kenapa? Macam ada awan hitam saja menyelubungi ko ni?"

😑

Ada lah juga yang saya makan kertas ni sekejap lagi.

"Diam. Pigi buat kerja ko. Sibuk saja." Saya malas mau cakap banyak dengan si Ronn, workmate saya. Makin di layan, makin melalut dia punya cakap.

"Aik naa, ko kenapa? Biasa full of joy. Ni kali macam lost in space... Tu yang sia teringin mau menyibuk." bilang si Ronn. Dasar paci2 bawang.

Haaargh! 😑

"Okay. Okay. Tanya saja pun. Kasi ampai la balik tu staple gun ko..." Saya acah2 saja sama si Ronn tu tapi dia lari terus. Tau pun takut. Sudah lah saya betul2 teda mood.

Isk! If only I could turn back time... Saya akan menolak habis habisan tu masa. Sekarang, menyesal pun tiada guna. Boleh bah tu kan minta batal tu sijil kah surat kawin di pendaftaran balik. Ya kah? Haha... Tapi lepas tu saya akan berstatus janda dan maybe macam2 hal pula timbul... 😕

...

Sabtu, 1:31 AM...

Ding dong!

Ding dong!

Ding dong!

Ding dong!

Siapa bah ni orang gila? Pagi2 buta berabis menekan door bell rumah orang!!

Laju saya pigi tengok. Dari pipe hole pintu lah. Takut juga saya sebenarnya.

Si JR? Apa dia buat sini? Muka pun merah macam orang mabuk... Dia tekan tu doorbell sambil ketuk2 juga ni pintu rumah. Mau tidak mau saya terpaksa buka sebab bikin malu betul sama jiran2.

Terbuka saja pintu rumah saya, si JR terus melangkah masuk pigi dalam tanpa sebarang kata2. Badan dia bau alcohol. Euww...

"Sa tumpang tidur sini. Jangan risau. Sa tidur di sini saja." Si JR tunjuk tu sofa dan dia limpang terus. Kasut pun masih lagi tersarung di kaki dia. Memang dia mabuk, bercakap pun lain2 sudah. Harap dia tertidur terus sampai siang.

To be continued...

 POPPYDonde viven las historias. Descúbrelo ahora