Kasih Yang Kau Tinggalkan : Part 7

4K 285 23
                                    

Esoknya, aku memakai tudung seperti yang aku janjikan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Esoknya, aku memakai tudung seperti yang aku janjikan. Mama yang ketika itu berborak dengan ayah di ruang tamu terkejut melihat perubahanku. Segera dia mendekati aku yang masih berada di tangga terakhir.

"Ada apa-apa ke pagi ni, Tya? Ada tahlil kat butik?" soal mama dengan memandang aku dari atas hingga ke bawah.

"Tak ada. Saja je."

"Oh..." Mama capai jemariku lalu diusapnya lembut.

"Anak mama cantik pakai tudung."

Aku tersenyum nipis. Sama seperti yang aku dengar dari Darwis semalam. "Doakan supaya Tya tetap hati untuk terus bertudung lepas ni."

"Aaminnn Ya Allah... itu doa mama selama ni."

"Okeylah... Tya nak ke butik dah ni." Aku cium tangan mama dan kemudian, dia mengucup kedua-dua belah pipiku.

"Hati-hati Tya."

Aku mengangguk dan sebelum aku kembali melangkah, aku terdengar derap kaki seseorang dari belakang. Saat kepala ini menoleh, Darwis kulihat cuba menyembunyikan senyuman. Mungkin berpuas hati bila melihat aku bertudung pagi ini.

"Jomlah..." ajaknya ketika dia berdiri di sebelahku.

"Jom? Jom apa?" Berlapis-lapis kerutan di dahiku bila dia kata begitu. Mama juga begitu.

"You yang suruh I hantar you semalam."

Semakin berkerut dahiku dengan pemberitahuan itu. "I never said that."

Darwis kelihatan mengeluh seolah aku tak ingat apa yang 'aku katakan' itu. "Semalam, kat dapur. You suruh I hantar you sebab you malas nak drive."

Mak aii... bila aku kata macam tu? Mamat ni memang kaki kelentong agaknya. "Jangan nak buat cerita ya! I tak kata macam tu pun semalam."

"Tya..." tegur mama. Lenganku juga dipegangnya supaya tak meneruskan bicara. Manakala Ayah Darwis pula turut mendekati kami. Mungkin cuba nak meredakan ketegangan yang baru nak mula itu.

Darwis kelihatan ingin bersuara lagi tetapi mama terlebih dahulu membuka mulut. "Pergilah Tya. Tak salah pun kalau Tya nak menumpang kereta Darwis. Lagipun, Darwis dah setuju tu."

Bibir kuketap kuat. Nampaknya, mama percaya dengan kata-kata Darwis itu. Dan aku yakin, mama setuju pun sebab nak tengok kami berbaik. Aku sengaja menoleh ke arah ayah Darwis dan orang tua itu juga mengangguk setuju dengan apa yang mama aku katakan.

"Tya pergi dulu, ma," ujarku seraya kembali mengatur langkah. Namun kemudian, aku berpaling dan memandang tepat ke arah wajah Darwis.

"Jomlah... yang tercegat lagi kat situ kenapa?"

Terus bergegas Darwis menyaingi langkahku. Masuk saja ke dalam keretanya, aku terus berpeluk tubuh. Geram sungguh aku dengan lelaki yang pandai berlakon ni.

Kisah Yang Aku InginkanWhere stories live. Discover now