Bab 20

3.2K 240 22
                                    

Iris terjaga dari tidurnya. Berpeluh dia akibat mimpi yang dia lalui. Ini ke petunjuk tuhan. Tan Sri Amran merangkap bapa mertuanya yang lalukan semua ni? Apa maksud sebalik mimpi itu. Tak mungkin lah bapa mertuanya buat. Tapi, jelas seperti yang ada pada mimpinya. Iris pegang kepala. Peningnya!

"Sayang?" Panggil Aryan apabila melihatkan Iris seakan tertekan.

Iris angkat wajah memandang suaminya. Jelas dalam mimpi itu, Aryan juga diculik. Maksudnya, orang yang aniaya dia bukan mahu memusnahkannya sahaja, tapi Aryan sekali. Siapa dia? Kenapa Tan Sri Amran juga yang jelas di dalam mimpi itu. Siapa pula syaitan yang bersorak gembira di sebelah itu. Argh! Tak ada sebarang kesimpulan.

"Iris?" Panggil Aryan lagi apabila isterinya hilang dengan fikiran yang sarat.

Iris gigit bibir. Nak ke Aryan percaya dengan dia? Siapa sahaja tak marah kalau bapa dia dituduh seperti ini? Iris mengeluh.

"Sayang, kenapa ni sampai mengeluh?" Tanya Aryan semakin lembut. Dia mengambil tempat di sisi isterinya sebelum bahu itu dipeluk lembut.

"Kalau saya cakap ni, awak percaya tak? Awak akan marah tak?" Tanya Iris. Hubungan dia dengan Aryan pon baru baik. Dia tidak mahu hubungan mereka keruh disebabkan hal ni lagi.

"Cakap apa ni?" Tanya Aryan dengan nada lembut.

"Janji awak tak salah faham. Janji dulu," balas Iris. Aryan.

"Okay, janji," balas Aryan laju. Dalam keadaan macam ni, apa sahaja benda perlu difahami. Perlu dipertikaikan.

"Saya mimpi. Something creepy. Saya mimpi ayah awak datang culik kita dengan bawa makhluk halus. Saya, bukan mereka cerita. Tak, saya cakap jujur." Iris berkata laju. Takut Aryan memarahinya.

"Okay, tapi kau kata yang kau nampak dalam mimpi lagi satu tu perempuan kan?" Tanya Aryan. Tak, ayahnya terlalu baik untuk buat perkara begini. Muatahil.

"Huh, itu pon satu hal lagi. Saya tak tahu lah. Pening sangat! Macam mana nak bentukkan all the puzzle ni?" Kata Iris buntu.

"Take it slow, sayang. Lambat laun, kita tahu juga. So, take it slow. Jangan rush sangat." Aryan cuba memujuk.

"Tapi, Aryan. Dia bukan nak saya je, dia nak awak sekali," balaa Iris.

Aryan berkerut. Segala serpiahn mimpi dan petanda di cantumkan dalam otak. Mesti ini kerja orang terdekat. Tapi siapa? Siapa yang ada kena mengena dengan ayahnya, dia dan Iris.

Pintu rumah kedengaran dibuja dari luar. Pastu Ustaz Amri sudah pulang. Lantas Iris memakai tudungnya.

"Aryan," panggil Ustaz Amri. Lantas Aryan keluar dan merapati ustaz itu.

"Ada benda tak elok datang menjenguk di sini. Ada apa-apa jadi?" Tanya Ustaz Amri.

"Tak ada. Cuma Iris ada mimpi je," balas Aryan.

"Mimpi apa?" Tanya Ustaz Amri.

"Mimpi ayah saya bawa seekor makhluk culik saya dan Iris," cerita Aryan pendek.

"Sudah makin dekat dengan penyelesaian. Hati-hati Aryan. Jangan lalai. Mereka suka dengan manusia yang lalai. Mereka akan ambil kesempatan," pesan Ustaz Amri sambil menepuk bahu Aryan sebelum berlalu diikuti isteri dan anaknya masuk ke dalam bilik.

Aryan berdiri di ruang tamu sepi. Siapa punya angkara pula ni? Apa yang dia nak?

"Awak," panggik Iris.

Aryan berpaling.

"Kenapa?"

"Dekat luar tingkap tu," Kata Iris seraya mati melirik kepada makhluk di luar tingkap. Sebijik seperti dalam mimpinya. Berbulu, botak, bertanduk, berkuku panjang.

Bloody MarriageWhere stories live. Discover now