Bab 9

1.1K 75 23
                                    

HEZRIQUE khusyuk pandang skrin tv di depan dia. Tapi cerita apa yang ditayang sepatah habuk pun dia tak faham. Hanya jasad saja yang berada di situ, tapi fikiran dia dah melayang ke mana-mana sampai Zill duduk di sebelah pun dia boleh tak perasan.

"Are you okay, bro?"

Zill tolak sikit bahu Hezrique. Barulah Hezrique perasan kehadiran Zill. Perlahan-lahan dia tegakkan badan balik.

"Hurm...I've feel like I've been hit by a Mack truck."

Zill terus bantai gelak. Hezrique hanya pandang dengan hujung mata. Sungguh dia tak ada mood nak balas apa-apa. Hati dengan fikiran dia tengah berkecamuk sekarang ni.

"Who's the lucky lady? Mia Elena?"

Hezrique hanya mampu mengeluh kasar. Hanya satu nama je yang boleh bagi penangan macam ni sekali dekat dia. Zill dekat sebelah hanya gelak-gelak bila tengok Hezrique dah macam orang mati bini.

"Don't play with fire, bro. Angah takut Along terbakar nanti." Zill bagi peringatan dekat si abang.

Hezrique tarik nafas berat. Masalahnya sekarang ni dia bukan terjebak dengan api tapi ais kutub yang tak mampu dia nak cairkan untuk selama-lamanya.

"This me is not me, Angah. Along pun tak faham dengan diri Along sekarang ni."

Itulah kenyataannya. Dia sendiri tak faham apa yang dia rasa. Tapi yang pasti Mia Elena Spencer dah mampu mengucar-kacirkan hati dia.

"Get a grip, Along! She's taken."

Hezrique tarik nafas kasar. Fakta itu yang buat dia hilang selera makan, yang buat dia hilang mood berhari-hari. Tapi entah kenapa separuh hati dia lagi berat sangat nak terima kenyataan. Macam ada sesuatu yang halang dia untuk percaya apa yang mata dia nampak.

"I just can't believe it. Along baca profil dia Angah. She's single."

"C'mon Along. Status boleh berubah dalam sekelip mata je. Kenyataan tetap kenyataan." Zill tepuk bahu Hezrique yang dah termenung panjang.

Aduh! Kenapa susah betul dia nak terima kenyataan tu? Kenapa hati dia masih ragu-ragu? Detik hati Hezrique.

"So, Along dengan Nina memang dah tak ada apa-apa lagi ke?" soal Zill bila tengok Hezrique dah macam berada di awang-awangan balik.

Hezrique raup muka sambil bersandar balik ke sofa. Ini pun masalah juga. Nina sekarang macam saja tak nak faham keadaan.

"I didn't love her, Angah. She may be good for my ego but not my future. And now, my heart just told me to stop wasting my time."

Sudahnya Hezrique luahkan juga apa yang dia rasa. Antara dua adik lelaki yang dia ada, Zill orang yang lebih rapat dengan dia. Jadi Zill yang lebih peka dengan perubahan dia.

Bila Hezrique dah cakap macam tu, Zill tarik nafas berat. Tak mampu dia nak cakap apa lagi dah.

"What about Mia, then? Love at first sight?"

Love at first sight?! Naaa...Hezrique geleng kepala sambil gelak kecil. Zill yang memandang mula jungkit kening tengok gelagat Hezrique.

"I don't believe love at first sight. You know that, don't you?"

Perlahan-lahan Zill anggukkan kepala. Dia tahu prinsip Along yang satu tu. Cuma saja dia tanya Along. Manalah tahu ada pindaan terma dalam kes Mia ni.

"Kalau bukan love at first sight, jadi apa yang sebetulnya?" tanya Zill lagi bila tengok Hezrique macam tak ada tanda-tanda nak buka mulut.

Hezrique pula mula raup muka. Kusut sangat kepala dia sekarang ni. Bercakap soal Mia buat dia rasa macam orang buta berjalan tanpa tongkat. Hopeless!

Sincerely, M.EWhere stories live. Discover now