Bab 6

1.3K 77 15
                                    

Mia tarik nafas dalam-dalam sebelum pandang ke arah Hezrique yang tengah khusyuk makan nasi kandar tak pandang kiri-kanan. Entah angin apa yang melanda bos yang satu ni pun dia tak tahu.

Serius dia tak sangka nama dia akan naik dalam lawatan kerja ke sini. Nak merungut tu tak, tapi pelik. Kalau nak ikutkan dia tak perlu pun ada sama, bukan projek ni direct bawah team dia.

Tapi tiba-tiba dia dapat arahan terus dari Encik Bos yang Mia Elena Spencer wajib ada sekali dalam trip kali ni. Sebagai pekerja yang berdedikasi terpaksalah dia tunjuk profesional walaupun hati dia langsung tak rela untuk ikut sama.

Huh! Stop whining, Mia. Do good, be good, feel good. That's it!

Mia pandang rakan sekerja yang lain di meja panjang sebelah. Rancak je mereka berbual. Tapi Mia yang berada di depan Hezrique dah putus selera nak makan walaupun nasi kandar the best in town di depan mata.

Mia kuis-kuis nasi di pinggan sebelum bawa ke mulut perlahan-lahan. Entah apa malang nasib dia, tiba-tiba masa dia dah pilih lauk meja panjang pula dah penuh. Nak tak nak, terpaksa la relakan diri duduk depan bos yang paling dia nak elak.

"Tak sedap ke makanan you?" tanya Hezrique selamba. Langsung tak pandang Mia yang tengah bagi pandangan tepat.

"The food is good, but..." Mia terdiam. Tak pasti sama ada dia patut teruskan ayat atau tak.

Terhenti Hezrique nak suap nasi ke mulut. Dia terus angkat muka pandang Mia bila Mia gantungkan ayat.

"But?" Hezrique jungkit sebelah kening.

Mia pula terus letakkan sudu dan garfu ke pinggan balik sebelum pandang sekilas meja panjang. Risau juga kalau ada yang mendengar. Tak pasal-pasal naik gosip lain pula.

"Kenapa Encik nak I ikut sekali ke sini?" Direct Mia tanya. Soalan yang dia simpan sejak nama dia naik, tapi baru sekarang ada peluang nak bertanya.

Hezrique terus senyum nipis sebelum rapatkan duduk ke meja. Lepas tu, selamba Hezrique buat isyarat tangan tanda suruh Mia mendekat.

Mia pula jungkit kening sambil pandang meja sebelah. Risau juga takut ada yang memerhati. Tapi bila dah encik bos beria dan line pun clear, sudahnya Mia menurut perintah juga.

"I'm learning, Mia. I'm learning."

Learning?! Mia dah pelik. Apekebenda yang Hezrique nak belajar?

Hezrique pula selamba tegakkan badan macam tak ada apa-apa. Kemudian, sambung balik makan dengan senyuman penuh makna terukir di bibir.

"Maksudnya?"

"Maksudnya I tak tahu apa-apa pasal you. So, I kena belajar, betul tak?" Hezrique terus sambung cakap sebelum kenyit sebelah mata.

Mia pula sikit lagi nak jatuh rahang. Teori apakah yang Encik Bos pakai ni? Sekejapan Mia hilang kata. Sungguh dia jadi blank nak membalas. Ayat Encik Bos tadi buat otak dia tiba-tiba jadi tak tahu nak susun ayat macam mana.

"I believe we shouldn't mix business with pleasure, Encik." Mia bersuara lepas beberapa saat hilang kata.

Hezrique kulum senyum. Seronok rasanya dapat 'bahan' cik Ice-Queen sekali-sekala.

"Well...I rasa I tak ada sebut pasal pleasure tadi. May I know where did the word come from, Miss Mia?" Sinis je gaya Hezrique bertanya.

Sincerely, M.EWhere stories live. Discover now