Bab 5

1.3K 75 14
                                    


MIA pandang jambangan bunga ros atas meja. Otak dia tiba-tiba jadi blank lepas dapat tahu siapa si penghantar bunga tadi.

Mia capai balik kad kecil yang terselit di celah bunga ros putih dan purple statice. Berulang kali dia baca ayat yang tertera dalam kad tu. Tapi nama yang tertera dekat situ tetap initial nama yang sama.

I'm sorry I messed up.

RHR

Siapa lagi yang buat masalah dengan dia baru-baru ni selain lelaki yang satu tu? Mulalah ingatan Mia pun teringat balik kisah malam dua hari lepas.


MIA tahu Yaya curi-curi pandang dia. Tapi saja Mia buat-buat tak nampak. Serius Mia masih lagi tengah cuba terima hakikat yang dia baru saja kena siram air tepat ke muka. Nasib baik air kosong je yang dipesan tadi. Kalau air hot chocolate tak ke pasal dia dikejarkan ke hospital sekarang ni.

"Babe..."

Takut-takut je Yaya nak tegur. Senyap Mia tu membunuh. Mia ada aura yang mampu buat orang rasa awkward kalau dia diam.

"Um..."

Lambat-lambat je Mia yang jawab. Serius dia tak ada hati nak cakap apa-apa sekarang ni. Tapi mengenangkan orang yang duduk sebelah dia adalah Yaya, terpaksa juga dia buka mulut.

"Kau okey ke tak ni?"

Mia tarik nafas berat sebelum kalih pandang Yaya yang tengah memandu. Nasib baik Yaya ambil dia dari rumah hari ni. Jadi tak perlulah dia nak bawa kereta dengan kepala weng macam ni.

"Kau rasa?"

Yaya tarik nafas dalam. Mula la Yaya jadi serba salah kalau dah Mia mula cakap sepatah-sepatah.

"Kau tak rasa ke situasi kau ni what goes around comes around?" Perlahan je Yaya tanya. Mia pula terus mendengus kasar.

"Kau ingat aku nak ke semua ni jadi?"

"Aku tahu kau tak nak, tapi apa yang terjadi malam ni macam cycle. Macam kau dah ditakdirkan untuk jumpa dia balik dan ulang balik benda yang sama."

Mia terpaku. Dia tak jangka Yaya akan fikir macam tu. Tapi kalau difikir-fikirkan balik memang betul pun apa yang Yaya cakap. Macam dah ditakdirkan dia bertemu dengan Hezrique dalam situasi yang sama. Yang bezanya hanya dia yang basah malam ni.

Tapi dalam masa yang sama dalam kepala dia teringat kata-kata Hezrique sebelum dia kena siram dengan air tadi. Future wife a.k.a bakal isteri?

Oh Tuhan, petanda apakah ini?


ONE stupid mistake can change everything. Itulah ayat yang sesuai Hezrique rasa tengah makan diri dia balik.

Hezrique pandang skrin komputer dia dengan pandangan kosong. Buat kerja pun tak boleh nak fokus kalau dah macam ni gayanya. Sejak Mia pergi dan pulangkan ayat makan hati malam tu, dia mula rasa tak sedap hati. Rasa bersalah tu tak payah cakap la, dah tahap menghantui diri dah.

Hezrique tutup skrin komputer sebelum bangun. Lepas tutup lampu dan capai blazer, dia terus keluar dari ofis yang dah lengang. Ingatkan malam ni nak stay siapkan paperwork untuk 'pet project' lepas solat Maghrib tadi, tapi nampaknya otak dia dah tak boleh nak fokus. Ada baiknya dia balik sebelum buang masa dekat ofis ni.

Sincerely, M.EWhere stories live. Discover now