MAYA 23

5K 236 3
                                    



Maya kalih kepala ke pintu. Hilang tumpuan kerja sejak beberapa minit tadi. Tiba-tiba saja dia seram semacam.

"Eh?" Mata hala pada kucing kuning putih yang berjalan masuk. Kucing siapa yang terlepas dalam pejabat dia ni?

"Sara!" Maya jerit memanggil setiausahanya. Senyap. Bila tiada respon dari luar. Dia cuba interkom pula. Sama. Panggilan langsung tidak berjawab membawa dia keluar bilik.

Sunyi luar ofis buat dia tambah pelik.

Mata dijatuhkan pada kucing yang sudah naik atas sofa pejabatnya. Amboi! Pandai pula cari port cantik.

Scottish Fold yang mencemar duli masuk biliknya mula didekati. Comelnya kucing ni. Maya mula tarik ke atas riba. Mata jatuh pada leher si kucing. Ada pendrive!

Nota kecil yang digulung bersama pendrive tadi dibaca.

Dear Maya, please open. Love you.

Maya hela nafas dalam. Dapat diagak siapa tuan si penghantar comel.

"Apa Maya nak buat pada dia tu?" tanyanya pada kucing yang hanya tunjuk muka comel dia.

Maya angkut sekali kucing tadi ke meja kerja. Pendrive dicucuk ke port komputer riba miliknya. Hanya mengandungi sebuah video.

Mula-mula beberapa gambar seorang wanita yang dia tidak kenal. Kemudian beralih pada gambar dia masa sekolah menengah hingga kini. Diteruskan gambar dia dan wanita tersebut diletak sebelah menyebelah.

Wajah Adam mula terpampang.

"Maya sayang... Mula-mula Adam tengok Maya dulu. Adam terkejut. Samakan wajah Maya dan wanita tu? Untuk pengetahuan Maya. Itu arwah mama. Arwah mama Maya. Papa tidak pernah rahsiakan cerita cinta Papa dan arwah mama. Dari kecil Adam biasa dengar dan tengok gambar arwah..."

"Mula Adam ingat hanya pelanduk dua serupa hinggalah Adam tahu nama sebenar Maya. Maya... Adam faham perasaan sayang. Tapi tidak salah kita sebagai anak mengalah. Papa pun menyesal dengan apa yang papa pernah lakukan. Papa sebenarnya tidak pernah lupakan Maya. Gambar-gambar dan video Maya masih kecil masih tersimpan rapi. Papa tidak pernah biarkan sesiapa masuk bilik Maya sampai sekarang. Hanya Papa seorang saja masuk setiap kali rindukan Maya."

"Maya... Papa dah tua sayang. Adam harap Maya maafkan salah papa. Maya yang Adam kenal lembut pada hati walaupun keras pada luaran..."

Adam diam seketika. Menarik nafas mengawal perasaan sendiri.

"Adam tahu Maya tak nak jumpa Adam lagi. Adam sedia tarik diri tapi jangan pernah berhenti pujuk diri untuk jumpa papa. Papa di hospital sekarang ni. Kena minor strok lepas jatuh di tandas rumah. Kalau Maya ada masa jenguklah papa. Papa hari-hari tanya pasal Maya..."

"Simpan cincin Maya, cincin tu memang dari awal milik Maya. Itu cincin arwah mama. Adam pulangkan pada pemiliknya. Lagi satu Belle ni kucing kesayangan Adam. Setiap kali Adam rindukan Maya, Adam akan peluk cium dia. Jaga dia untuk Adam... Adam sayang Maya. Sentiasa cintakan Maya..."

Maya cuba kawal perasaan sendiri. Ayat terakhir Adam seolah bagi petanda yang dia akan tinggalkan Maya. Air mata Maya mula menitik.

Dia yang halau Adam pergi dari hidupnya. Tapi kenapa hati sendiri yang rasa sakit bila Adam mula menjauh. "I really hate him." Luah pada si kucing yang hampir sama nama dengannya.

MAYA (COMPLETED)Where stories live. Discover now