MAYA 12

4.3K 243 2
                                    


"Singgah solat kejap." Kereta disewa Adam masuk ke perkarangan masjid. Masjid yang selalu dia nampak di internet dan televisyen. Cantik seperti dia bayangkan. Yang pasti sangat menyejukkan mata memandang.

"Maya..."

Maya toleh sebelah.

"Wait for me. Can't you. Abang nak imamkan solat kita."

"Okay."

Tanpa banyak soal Maya menjawab. Sebab perangai Adam sejak dari Kundasang tadi sangat pelik. Nak bawa berbual pun Maya fikir dua tiga kali. Senyap dan lebih banyak termenung. Akhirnya mereka pulang balik ke Kota Kinabalu hanya bertemankan suara radio.

Adam berpaling lepas mengaminkan doa. Maya yang masih bertelekung dipandang. Mereka ambil sudut di tepi untuk menunaikan solat. Cukup ruang untuk Adam mengimamkan solat. Suasana masjid agak lenggang memandangkan waktu asar sudah satu jam lebih berlalu.

"Maya..."

Tanpa sebarang tanda. Pergelangan tangan Maya disebalik telekung ditarik. Adam hela nafas dalam. Sebuah cincin diletak atas tapak tangan yang masih berlapik dengan suci putih kain telekung Maya.

"Bersaksikan nama Allah. Dengan rendah hati Adam Zulakarnain ingin menaik darjat Maya Bella sebagai isteri dunia akhirat..."

Maya terus tarik tangan tapi Adam pantas mengengam kuat. Mengempal tangan Maya menutup cincin dalam gengaman gadis itu. "Adam tidak akan paksa Maya terima. Adam beri Maya waktu. Andai Maya terima Adam. Biar cincin ini tersarung di jari Maya. Tapi jika Maya tolak sekalipun. You're free to tell me. InsyaAllah Adam cuba terima tapi tolong jangan pulangkan cincin ni. "

"Cincin ni milik Maya. Dari mula dan akan terus jadi milik seorang Maya Bella." Sambung Adam lalu melepaskan semula gengaman tangan Maya disebalik telekung.


MAYA (COMPLETED)Where stories live. Discover now