LIMA BELAS 💞

3.3K 160 6
                                    

'No! No Mia! Adik tak ingat ke apa yang papa cakap? ' - Imran

'Abang, hal cinta adik takkanlah papa nak masuk campur? ' - Mia

'Hey, you know your father, right? Abang faham perasaan adik. Abang pernah rasa. Sejauh mana cinta adik dengan Firdaus, adik tak boleh berpisah dengan papa disebabkan lelaki. Adik dah besar dah boleh bezakan mana yang baik dan mana yang buruk. Sejahat mana pun papa, Mia tak boleh marah. Dia papa Mia jugak' - Imran.

'Adik tetap akan cuba slow talk dengan papa' - Mia

'Abistu Aimir nak campak mana? ' - Imran

'Dalam hati abanglah hahahaha' - Mia

'Orang tengah srs dia boleh memain lagi' - Imran

'Okaylah, bang. Kak Sana panggil' - Mia

Terus Mia tutup telefonnya.
'Ya Allah, lembutkanlah hati papa'gumam Mia.

***
Mia duduk di kerusi di taman sambil membaca buku tiba tiba ada sepasang tangan menutup matanya. "Firdaus? "Panggil Mia. "Nope"jawab orang itu. "Ahh saya tahu. Sayang ehh? "Kata Mia. "Haa ni baru betul"kata Firdaus lalu duduk disebelah Mia. "Baca apa tu? "Soal Firdaus. "Baca resepi macam mana nak buatkan kekasih kita jatuh hati lagi dekat kita"jawab Mia. "Awww so sweet. Meh nak tengok"kata Firdaus lalu rampas buku daripada Mia. "Apa ni? Cara untuk atasi perkhawinan tidak direstui oleh keluarga? "Soal Firdaus. "Awak. ..cuba awak cakap sebenarnya ada apa ni? "Kata Firdaus lagi. "Hmm awak.. Macam mana kalau papa saya tak restu? Kalau papa saya suruh saya kawin dengan pilihan dia? Saya takutlah"kata Mia setelah sekian lama diamkan diri. Firdaus menghadap muka Mia lalu tenungkan dirinya. "Maksud awak, Aimir? Awak, saya takkan paksa kalau kita berdua memang tiada jodoh. Biarpun awak pernah cinta kan saya, tak bermakna awak milik saya kan? Kita sama sama berdoa pada Allah ye"kata Firdaus. Mia tahu Firdaus kecewa tentang perkara tersebut tapi dalam aspek yang lain, dia merasa lega selepas Firdaus berkata sedemikian.

****
"Pa, tak salah kan Mia cintakan Firdaus? "Soal Imran. "Salah! Dia sepatutnya cintakan Aimir! Bukannya Firdaus"kata Papa Mia. "Apa masalah papa dengan firdaus? "Soal Imran. "Imran, tolong jangan mendesak papa. Papa kata A, A lah jawap nye! "Kata Papa Mia. "What's wrong with you, papa? "Soal Imran sendirian sambil melihat papa nya keluar dari rumah.

****
"Nah ambil Aiskrim ni"kata Airil ."thankz airil"ucap Mia. "Rindu nak tengok senyuman manis awak tu"kata Airil. "Apa ni.. Hahahaha"kata Mia. "Haaa cam tu lah Mia yang saya kenal"kata Airil. "Maaflah, awak sebab dulu saya... "Tak sempat Mia habis cakap, Airil berkata. "Tak apalah Mia. Lagipun awak dah jumpa cinta sebenar awak"kata Airil. "Hmm awak dah ada kekasih ke? "Soal Mia. "Hahahaha... Awak tengok saya ni ramai ke yang nak? "Kata Airil. "Amboii rendah diri sangat ni"kata Mia. "Tak ada siapa yang nak saya, Mia. "Kata Airil. "Carilah.. Awak kan hensem, baik, penyayang.. Haa pe lagi ehh"puji Mia. "Ehh tak payah nak puji saya sangat. Takut kembang nanti"kata Airil yang diakhiri dengan ketawa. "Elehhh kembang semangkuk dah saya tengok"kata Mia. "Awak ni Mia.. Jangan bagi saya jatuh cinta terhadap awak please"kata Airil. Mia mendiamkan diri. "Saya tipu lah"kata Airil dan diakhiri dengan ketawa.

"Hasyim.. Apa yang kau tengah fikir ni? "Soal Uncle Ilham. "Aku tengah fikirkan macam mana nak bagitahu Firdaus tentang Iskandar "jawab Hasyim. "Syim, kau cuba slow talk dengan firdaus tu.. Aku tengok dia macam ada masalah je"kata Ilham. "Tak tahulah, ham. Semakin aku cuba untuk berkata benar dengan Firdaus, aku rasa macam batu yang besar akan tertimpa dekat aku"kata Hasyim. "Ingat Allah, hasyim. Mungkin ini waktu yang sesuai untuk kau bagitahu Firdaus. Allah dah aturkan yang terbaik untuk kau dan pengaturan dia untuk kau sangat cantik. Cuba kalau kau bagitahu dia waktu kecil, dia tak faham maksud kau. Pada sekolah menengah, kita takut dia akan memberontak dan salahkan kau sehingga sekarang. Allah bagi kau bagitahu hal yang sebenar sekarang sebab Dia tahu yang waktu ni Firdaus kuat untuk tempuhinya"kata Ilham.
"Ye betul tu. Papa tak bersalah"kata seseorang. "Fir... Firdaus? "Kata Hasyim. "Papa, apapun kesalahan papa.. Firdaus tahu yang papa buat semua tu untuk firdaus dan arwah adik.. Jangan salahkan diri papa"kata Firdaus lalu memeluk papanya yang di temani dengan air mata.

******
"El? Are you crazy, huh? "Kata Airil. "Who am I? Abang Firdaus tak cintakan El.. Apa ertinya hidup untuk El?,huh? "Kata Elyana. "Ingat Allah, El. Sesungguhnya Allah maha pengampun, maha pengasih. Tergamak El cakap macam tu kepada Pencipta El! Sedar diri El duduk dekat dunia Pencipta El"kata Airil. Pisau yang dipegang El terlepas daripada tangannya. "What's wrong with me? Kenapa El tergamak buat macam tadi? Ya Allah, aku hambamu yang berdosa"kata El yang teresak esak dengan tangisnya itu. "Ingat, jodoh, ajal maut, rezeki semua ditangan-Nya"nasihat Airil.

Pengawas? I Love YouWhere stories live. Discover now