Sahabat Sejati

2.3K 153 5
                                    

Pelajar-pelajar Sekolah Rendah Pulau Rintis begitu riuh rendah sekali bila tiba waktu riang. Masing-masing dengan makanan tersendiri, ada yang membawa bekalan dari rumah, ada yang beli dikantin sekolah dan ada juga tukarkan object jadi makanan, itu adalah Gopal. Boboiboy, Fang dan Gopal tidak ke kantin hari ini kerana Boboiboy membawa bekalan dari Tok Aba. Dia berkongsi dengan rakan-rakannya di kelas. Yaya dan Ying pula, pergi ke perpuskataan kerana peperiksaan akhir tahun makin lama makin dekat, jadi mereka ingin pergi mengulangkaji.

"Wei Fang, kau kan genius kan" tanya Gopal yang sedang mengambil cekodok chocolate kali ke 3

"Genius? maksud kau"

"Maksud aku, kau kan pandai dalam matematik, pandai dalam semua mata pelajaran. Jadi, kau mesti tahu bina mesin masa kan kan"

"Wei Gopal, kalau Fang genius macam tue pun, dah lama dia bina mesin masa tue" kata Boboiboy

"Aku mana tahu nak buat mesin masa, walaupun aku pandai, aku bukannya genius tahap itu lagilah"

"Cheh, takdelah genius mana pun kau nie"

"APA KAU CAKAP!" terus Gopal sorok belakang Boboiboy "Kau nie Gopal, setiap orang ada genius lain-lain lah. Macam si Adudu tue, apa kata kau suruh aje dia bina mesin masa yang kau nak sangat tue"

"Tapi Boboiboy, dia nak ke binakan satu untuk aku"

Sebut pasal mesin masa, tiba-tiba Fang ada satu idea. Kalau lah dia boleh paksa Adudu bina satu mesin masa khas untuk dia, dia mungkin dapat kembali ke masa lampau. Mungkin dia dapat melihat ibu dan ayah dia. Dia terbayangkan diri dia berjumpa dengan mereka, mesti dia dapat pelukan daripada ibu dan ayah dia. Tentu seronok dapat berborak dengan mereka. Fang senyum bersendiri

"Dey, yang kau senyum-senyum nie kenapa? Hah! jangan cakap kau ada idea jahat, baik kau mengaku"

"Woi, aku mana ada idea jahatlah. Salah ke kalau aku nak senyum sorang-sorang" marah Fang kepada Gopal sebab merosakkan angan-angan dia sedang berpeluk dengan ibubapa dia.

"Eleh, aku bukannya tak tahu, kau tue ada sahaja idea yang tak betul"

"Wei Gopal, janganlah cakap macam tue nanti Fang mengamuk pula" Tapi sudah terlambat, aura-aura hitam Fang keluar. "Kau memang nak cari nahas dengan aku" kata Fang. Dia sedang bersiap sedia untuk keluarkan harimau bayang

"Aku lari dulu!" Gopal lari keluar daripada kelas.

Boboiboy dan Gopal sedang mengekori Fang dari belakang. Mereka menyorokkan diri supaya Fang tidak tahu yang mereka sedang mengikut dia. Selepas sahaja tamat persekolahan, Fang teruskan dengan rancangan dia, dia pergi ke markas kotak untuk memaksa Adudu binakan mesin masa untuk dia. Dia tahu itu bukannya sesuatu kerja yang mudah tapi dia sanggup tunggu, asalkan dia dapat berjumpa dengan ibubapa dia.

"Wei Boboiboy, ini bukan jalan ke markas kotak ke?"

Boboiboy melihat sekelilingnya. "Ha ahlah, dia nak pergi jumpa Adudu" Boboiboy mulai fikir, kenapa Fang perlu pergi ke markas kotak "ALAMAK!"

Fang tersedar dengan jeritan Boboiboy, lalu dia menoleh belakang tapi selamat Gopal menarik Boboiboy ke tempat yang selamat. Gopal menutup mulut Boboiboy dan duduk diam, dia berdoa sahaja Fang tidak tahu mereka ada di situ.

"Dey, kau menjerit tadi kenapa" Gopal melepaskan mulut Boboiboy

"Ini semuanya kalau punya pasal, bagi dia idea"

"Apasal aku pula. Aku mana ada bagi dia idea apa-apa"

"Adalah. Kau cakap pasal mesin masa, terus dia dapat idea benda yang tak betul dia tue" Baru Gopal faham apa yang Boboiboy katakan tadi dan baru dia sedar apa rancangan Fang

Aku Abang, Kau Adik (Season 1)Where stories live. Discover now