🌺 Bab 11 🌺

2.9K 190 2
                                    

"Jadi... Kumpulan Band Boyz yang menang?" Ujar pengadil mereka dengan senyuman senget. Riak wajahnya seperti sangat berpuas hati dengan keputusan yang diutusnya itu.

"Hah?" Terkejut Maira bersuara. "Kenapa pula?"

Keluhan kecil Naz berikan lalu menjeling Maira. "Kau orang ada buat persembahan ke? Tak perasanlah pula." Balasnya sinis.

Keempat-empat gadis itu tertunduk mengalah tatkala kata-kata itu dihamburkan. Malu bercampur marah bercampur kesal, semua dirasai mereka.

"Baiklah kalau macam tu. Tugas kami selesai di sini. Selamat ber..." Pelajar junior itu bangkit lalu menarik nafas. "...Couple." Sambungnya lagi.

Akhirnya, mereka semua melangkah ke luar perpustakaan dengan senang hati. Mereka yang masih tinggal pula sudah panas hati dengan apa yang terjadi.

"Oh ya... Pasal couple tu." Tutur Han dengan jongketan sebelah kening. Ahli Band Boyz yang mendengar mengangguk laju manakala ahli Just Four pula menggeleng.

"Aish, dia pergi ingatkan pula dah." Mini mengeluh kuat. Wajahnya ditampar marah.

Fiya cuba untuk berunding terlebih dahulu. "Err, jadi kawan dulu tak boleh? Macam... Kawan? Ha, kawan." 

Keempat-empat jejaka itu saling berpandangan. Mereka berbincang dengan satu sama lain hanya dengan gelengan, anggukan, jongketan kening dan gerakan tangan. Tanpa bercakap pula tu. Hanya dengan gaya itu pun boleh?

Boleh menjadi kawan, tetapi jika hanya 'kawan', sukar untuk mereka mendekati gadis-gadis itu. Meskipun ini hanyalah arahan orang atasan namun soal hati, mereka sendiri tahu bahawa ia mudah dilentur.

"Kita ada charge masing-masing kan? Kalau dia orang sukakan orang yang lain daripada apa yang kita arahkan macam mana?" Tanya Ris sedikit berbisik kerana dia terletak agak jauh dari kedudukan gadis-gadis itu. Charge yang dimaksudkan ialah keempat-empat gadis itu.

Mar berpeluk tubuh dengan mata yang dipejamkan tanda berfikir. "Hmm, betul juga kan?"

"Yalah, kalau kami jadi boyfriend kau orang pun still kawan juga kan? Boy friend? Kawan lelaki kan? Ha gitu pun tak boleh?" Naz berdalih terhadap rundingan Fiya. Bertambah-tambah berubah wajah Fiya yang mendengar jawapan itu.

"Eeee, banyak songehlah. Ikut jelah lepastu kita boleh masuk kelas dah. Aku nak belajar!" Firah mencantas ketegangan suasana di situ dengan suara kecilnya. "Aku tahu cikgu dah bagi kebenaran tapi fikirlah orang lain juga. Dah cepat, selesaikan apa yang patut." Marahnya di situ geram.

Ris menganggukkan kepalanya berkali-kali kerana dia turut setuju dengan apa yang diperkatakan Firah. Semua yang berlaku ini benar-benar membuang masanya.

"Kita orang ada empat, kau orang ada empat. Memanglah elok sepasang tapi tak akanlah suka hati je nak pasang-pasangkan. Nak kena pilih ke macam mana?" Tanya Maira dengan tangan kanan yang digerak-gerakkan. Gelang yang tergantung sebuah loceng di situ berbunyi-bunyi setiap kali tangannya bergerak.

Sengihan yang benar-benar buat orang menyampah diberikan oleh Mar. Dagunya dipegang sambil menjawab. "Bagi orang yang menanglah pilih kan?" Soalnya.

"Itu betul tapi..." Maira menjawab kemudian berfikir seketika. "Kalau kita orang tak berkenan?" Sambungnya lagi dengan wajah menyampah.

"Boleh di-negotiate." Balas Mar dengan matanya yang melilau ke arah lain. 

Kini, Just Four pula memandang satu sama lain. Mereka kemudiannya mengeluh perlahan lalu mengambil tempat di sebuah meja dan duduk menghadap sekumpulan jejaka yang sedang berdiri itu.

Gadis Acah Popular #1Where stories live. Discover now