Bab 16 - Adirah pengsan

12.6K 216 6
                                    

Adirah's Pov -

"Okay! Kalau you nak tahu sangat, yes memang Armel lah yang call I tadi." Dia mendegus geram.

"Wow akhirnya kan. Bilang jugak you. Kenapa tak nak bagitahu awal awal? I dah bagi green light, I tak kisah lah kalau I dimadukan." Aku sudah menduduk di birai katil sambil menahan tangisanku.

"Yes sayang, I'm sorry but I have to tell you this, I akan bertunang dengan Armel tak lama lagi. You tak kisah kan? Tapi I akan berlaku adil dengan you dan Armel." Tiba tiba sebelum aku dapat menjawab, aku sudah jatuh di birai katil sehingga kepala aku terhantuk di kayu katil dan terus pandangan ku menjadi gelap gelita.

"Sayang!" Adalah perkataan akhir yang aku dengar.

Danish's Pov -

Belum sempat Dirah nak cakap, dia sudah pengsan. Aku panik! Aku terus mengangkatnya ke kereta dan bergegas ke hospital.

"Sayang abang mintak maaf ye. Sabar ye sayang." Aku sudah mengusap lembut pipinya sambil memandu kereta dengan pantas dan akhirnya sampai juga.

Selepas beberapa jam doktor memeriksanya, Doktor bernama Suhailah itu menghampiriku.

"Encik ni siapa pada Puan Adirah?" Doktor Suhailah menanya.

"Saya suami Adirah Doktor. Macam mana dengan keadaan isteri saya?" Aku sudah mula panik.

"Alhamdulilah isteri encik sihat. Anak dalam kandungannya pon sihat tetapi jangan bagi dia terlalu tertekan kalau tak kandungannya akan terjejas." Terang Doktor Suhailah.

"Hah? Anak? Isteri saya?" Aku terkejut.

"Yes, Isteri encik mengandung nak masuk 2 bulan dah." Doktor Suhailah berkata.

"Encik boleh jenguk isteri encik, kalau takda pape, saya beredar dulu." Doktor Suhailah berkata lalu berjalan.

Aku terus memasuki bilik wad itu untuk melihat Dirah. Lalu aku menghampirinya.

"Sayang..maafkan abang sayang. Abang tak tahu yang sayang pregnant, kenapa tak bilang abang?" Aku berkata sambil mengusap lembut ubun ubunnya.

Adirah's Pov -

Aku mula sedar apabila ada tangan yang sedang mengusap lembut ubun-ubun ku. Lalu aku terus menepis kerana aku takut jika ada seseorang mahu mencedera kan ku.

Lalu aku membuka mata dengan perlahan, dan orang itu adalah Danish. Apa dia buat dekat sini? Aku sungguh kecewa dengannya.

"Awak buat apa kat sini? Pergilah dekat Armel, kesian dia." Aku berkata lalu menyeka air mata yang beralir di pipiku.

Danish tahu apabila panggilannya bertukar menjadi 'awak, saya' mesti ada sesuatu yang tidak kena dengan isterinya.

"Sayang, abang tahu sayang kecewa dengan abang. Tapi satu hari nanti sayang akan tahu kenapa abang buat cam gini." Dia meraup mukanya.

"Kenapa sayang tak bilang abang yang sayang pregnant? Kenapa sayang seksa diri sayang? Sayang tu kan anak abang." Dia berkata sambil mengusap pipiku.

"Saya tak bagitahu awak sebab saya tahu ia akan menjejas hubungan awak dengan Armel. Ye la mana nak fikirkan pasal saya, pasal Armel lagi, lepas tu dapat tahu saya pregnant lagi banyak lah tanggungjawab awak. So saya ambil keputusan untuk diam je sebab saya ingatkan nak gugurkan je." Aku berkata sambil mengalihkan pandanganku ke sebelah kiri.

"Apa sayang cakap ni? Susah senang kita akan tempuh juga dugaan hidup ni. Sayang tak boleh nak putus asa. Abang ada kat sini untuk sayang." Ujar Danish.

"Awak? Ada kat sini untuk saya? Kan saya dah cakap awal awal lagi saya dah bagi awak green light untuk awak kahwin lagi satu." Aku sudah menangis teresak esak.

Aku sayang kauWhere stories live. Discover now