6

232 17 0
                                    

" macam mana kau boleh sampai sini? " , seseorang bertanya dari belakang baekhyun. Baekhyun menoleh dan melihat perempuan tu datang kepadanya. Dia memerhatikan daripada kasut sneakers dia sehinggalah ke atas hujung rambut dia yang panjang berwarna hitam.
" bagitahu aku byun, macam mana kau sampai sini? " , perempuan itu bertanya lagi sebelum berhenti langkah. Baekhyun menghembuskan nafas berat.

" kau yang patut bagitau aku. Kau sebenarnya hantu, manusia atau ilusi dalam mimpi aku? "

Perempuan tu tertawa kecil dengan soalan baekhyun sebelum duduk di sebelah baekhyun pada sebatang kayu pokok besar di tepi sungai.

" aku mungkin sebuah ilusilah kot. Aku tak hidup sepenuhnya. Aku tak mati jugak. Aku cuma roh yang lari dari realiti. Rasanya aku tak nak pun kembali sana " , taeyeon berhenti sebelum melihat refleksi wajah baekhyun pada air sungai.

" tapi aku selalu kembali ke sana kadang kadang. Mungkin, setiap hari. Untuk sedarkan kau yang aku masih lagi wujud "

Baekhyun memandang pada taeyeon.
' Lay tak tipu. Dia betul betul nampak taeyeon ' , bisik hati baekhyun.

" Kau tak nak balik? " , baekhyun bertanya sebelum bangun dan membersihkan belakang seluarnya. Taeyeon menggeleng sebelum memeluk lututnya dengan pandangan kosong.

" i am a lot happier here. "

Baekhyun terdiam. Dia mengusap kepala taeyeon dengan perlahan. Pada tapak tangannya, terasa rambut taeyeon yang kasar dan agak kusut. Mungkin sebab dah lama dia terbaring di alam realiti. Dia kemudiannya teringat sesuatu.

" chen.. Pernah cakap yang kau mati. Kau tahu kenapa? "
" Dia... " taeyeon masih lagi memandang pada refleksinya dalam air. Dia memerhatikan lagak ikan emas yang menari di dalam sungai.
" dia mula taruh harapan pada aku. Dia satu satunya orang yang percaya aku akan bangun. Dia jaga aku terlampau baik, sampaikan aku takut nak balas budi. Aku rasa mungkin sebab rasa bersalah dengan kau. Dia tahu cerita pasal kita tapi dia masih lagi taruh harapan pada aku. Dan dia jugak rasa bersalah biarkan aku dipukul samseng haritu ", taeyeon tersenyum.
" memandangkan kau dah ungkit pasal hal ni, aku rasa macam nak balik "

" kalau camtu jomlah balik dengan aku. ", baekhyun menghulurkan tangannya. Taeyeon menolak tangan baekhyun sebelum menggeleng,
" bukan sekarang . pergilah baekhyun. "
Baekhyun melihat Taeyeon dengan pandangan dalam, tangan Taeyeon yang cuba menolak digenggamnya erat. Mungkin dia sendiri belum sedia nak hadapi realiti tanpa Taeyeon..

" Kau kena kembali. Kau tak boleh terus bermimpi Kim Taeyeon, " baekhyun menutup matanya.
" annyeong, taeyeon "

-------------------------

Baekhyun membuka matanya perlahan lahan. Pandangan dia kabur dan matanya terasa berat sebelum kesakitan daripada kesan jahitan menyedarkan dia sepenuhnya ke realiti. Badannya terasa sakit dan kepalanya pening.

Hyojin tidur di sebelahnya. Baekhyun tersenyum sebelum membelai rambut Hyojin yang disinari cahaya daripada tingkap.
" semalaman dia berjaga ", chen berkata dari jauh sebelum berjalan mendekati baekhyun dengan makanan dia baru beli.
" baguslah kau dah sedar, aku panggilkan doktor eah? " , ucapan chen membuatkan baekhyun mengangguk.
" chen "

Baekhyun memanggil. Chen mengangkat wajahnya yang dipenuhi rasa kekesalan.
" Aku tak pernah simpan dendam. Kau tak payah rasa bersalah dan seksa diri sendiri. Aku tahu dia masih hidup, dia cuma tak nak balik ke realiti bila aku ajak ", baekhyun ketawa kecil.
" dia cakap dia akan balik jugak nanti sebab kau. Dia nak balas budi kau sebab jaga dia selama ni "
" kau tengah cakap pasal siapa ni baek? "
" dialah. Kim taeyeon. Aku jumpa dia dalam mimpi. Aku sendiri tak tahu kalau mimpi tu betul ke tak tapi kalau benda yang aku cakap ni masuk akal bagi kau, tunggulah dia balik , chen. "

Chen terdiam. Bodohnya dia selama ni menganggap dia boleh simpan rahsia tentang taeyeon selamanya.

" aku tak pernah marahkan kau chen "

" maafkan aku byun baekhyun. "

-----------------------------

Mungkin tak semua perkara yang kita suka akan diperoleh ; in fact, perasaan orang berubah ubah. Taeyeon tak nak balik ke realiti disebabkan dia sendiri tahu liarnya kehidupan realiti yang dipenuhi manusia rakus, dan rasa bersalah mampu mempengaruhi tindakan seseorang.

Tetapi yang paling penting, kita lupa yang di sekeliling kita juga terdapat manusia yang kita tak nampak seperti roh.

Dan roh juga mempunyai perasaan. Dan mungkin jika Taeyeon berubah perasaan , dia akan kembali ke realiti, mungkin, satu hari nanti.

Candy Crush Where stories live. Discover now