3♥

10.1K 327 6
                                    

Izz turun dari office dengan tergesa-gesa. Dia kemudian ke kaunter kedai kasutnya berjumpa dengan Linda.

"Lin, awak jaga kedai ye.. saya nk lunch dulu." Kata Izz terus berjalan keluar dari kedai kasut itu.

Linda tersenyum hambar. Dia sedikit terasa apabila Izz seperti tidak melayannya. Sudah lama di menaruh perasaan dengan lelaki itu tetapi di rahsiakan.

Suha memegang bahu Linda dari belakang. "Sabar weh.. kalau dh jodoh tak kemana." Pujuknya. Dia sendiri tahu perasaan rakan sekerjanya terhadap bos mereka itu.

Linda mengangguk.

♣♣♣

Izz memberhentikan keretanya. Langkahnya laju menerjah masuk kedalam rumah semi-D miliknya itu.

'Bersih.. pandai dia kemas.' Bisik hati Izz. Di cuit tangannya di atas meja bersebelahan TV itu. Bersih. Dia tersenyum puas.

Kemudian dia teringat tentang pinggan yang sengaja di longgokkan di dapur itu. Kakinya terus melangkah ke dapur.

Bersih bagus. Kata hatinya lagi sambil mencekak pinggang.

"Encik Izz dah balik." Sergah Hani dari belakang sedikit memeranjatkan lelaki itu. Tetapi sempat dia mengawal dari melatah.

Geram pula hatinya dengan gadis itu. "Kau ni tak reti nk bagi salam ke? Kalau aku terkejut then tercampak pisau tu dekat muka kau macam mana?!" Marahnya menunjuk ke arah pisau di sebelahnya.

Hani mencebik. "Lah Encik Izz ni, nak menipu lah Encik Izz boleh melatah sampai membunuh orang." Katanya kemudian tertawa kecil.

"Kau gelak-gelak apa? Mana makanan? Kau tak masak ey!" Marah Izz cuba menukar topik bicara.

"Ada lh bukak lh tudung saji tu." Katanya sambil memuncung ke arah meja yang bertudung saji.

Izz menyelak tudung saji itu. Kemudian dia mengalihkan pandangannya ke arah Hani yang tersengin bagai kerang busuk di tepinya.

"Meggi? Kalau meggi baik aku makan dekat office aku je! Kau ni melampau lh!" Marah Izz mencampakkan tugung saji itu ke lantai.

Terjungkit sedikit bahu Hani mendengar tengkingan Izz. Di telan air liurnya.

"Kejap Encik Izz.. jngan marah dulu.." Hani cuba untuk menenangkan lelaki yang di hadapannya itu. Fuhh seram beb.

"Encik izz jngan lh nak marah macam ni! Tengok sendiri lh dalam peti sejuk tu. Habuk pun tak de!" Tambahnya lagi dengan nadar yang sedikit kuat dari tadi. Apa ingat aku tak tahu nk marah ke? Hekelehhh..

Izz kemudian terdiam seketika. Baru dia teringat. Orang gajinya sebelum lari pernah memberi tahu dia yang barang dapur di dalam peti ais dah habis.

Dia menepuk dahinya. Kenapa lah kau boleh lupa Izz? Buat malu je.

"Ermm.. meggi pun meggi lh.. lepas ni kau pergi siap ikut aku." Arah nya terus mengambil tempat dia atas meja makan. Di tarik mangkuk berisi mee segera perisa kari di hadapannya.

"Nak pergi mana Encik?" Soal Hani dengan muka blurnya.

Izz hanya memberi pandangan tajam ke arah Hani. Kemudian Hani hanya mengangguk. Faham dengan pandangan tajam itu. Encik Izz tak nak di ganggu. Okay faham.

♣♣♣

Izz dan Hani berjalan memasuki pusat beli belah NSK.

Hani hanya menolak troli manakala Izz memilih ikan di hadapannya. Nak harapkan orang gaji, orang gaji tak boleh harap. Semua tak tahu. Pada mulanya geram juga dia tapi kalau di marah sampai keluar anak tekak sekali pun tak mungkin magic si Hani terus pandai segalanya.

MaidWhere stories live. Discover now