Bab 5

5.6K 144 19
                                    

PAGI itu, sewaktu aku dan mak su sibuk menyediakan sarapan pagi, Ajmal tiba-tiba muncul di dapur. Melihatnya dalam keadaan berpeluh dengan pakaian senaman membaluti tubuhnya, aku tahu dia baru pulang dari bersenam.

Dia memandangku sekilas sebelum bercakap dengan mak su. Dalam diam aku mengamatinya. Aku melihatnya dari atas ke bawah. Sempat melihat dia dengan selambanya membuka baju lalu memasukkannya ke dalam bakul baju. Terasa panas wajahku. Erk, tak tau malu betullah mamat ni. Tapi mataku masih juga tertoleh-toleh mengamatinya. Dari muka turun ke dadanya yang bidang dan kakinya. Patutlah badan tough, rajin bersenam mamat ni rupa-rupanya... Wooo, wooo, behave Nur Adra Nayli. Please, jaga mata. Tak pernah dibuat orang anak dara merenung anak teruna macam tu sekali.

Aku tersenyum sendiri. Kembali menaikkan pandangan dan saat mata aku tiba di wajahnya, dia telah tersedia memandangku. Erk, kantoi?

Pipiku terasa membahang. Pantas aku berpaling ke depan semula. Pura-pura sibuk mengacau gula di dalam jag air Milo yang sedari tadi aku bancuh tapi tak juga siap-siap.

"Ehem..." Terkejut aku apabila mendengar seseorang berdehem di belakangku. Dari ekor mata aku dapat lihat Ajmal berdiri rapat di belakangku. Sesak nafas aku jadinya.

"Saya rasa gula tu dah hancur dah. Kalau lagi lama awak kacau, confirm jag air tu pula yang hancur," sindirnya. Hatiku panas tiba-tiba. Dia ni kalau sehari tak cari pasal dengan aku memang tak sah, kan?

Segera aku pusingkan badan berhadapan dengannya. Tapi aku agak terkejut dengan keadaan kami yang sebegitu rapat. Hendak mengundur ke belakang adalah mustahil. Kecuali kalau aku ada kuasa magik untuk tembus kabinet dapur di belakangku ini.

"Errr..." Sungguh aku tak tahu apa yang hendak aku katakan kepada Ajmal. Dia merenung aku dengan pandangan yang tajam. Mataku melilau mencari kelibat mak su tapi dia langsung tiada di dapur. Ke mana pula mak su ni? Patutlah Ajmal berani berkelakuan begini.

Aku pandangnya dengan geram.

"Ke tepi sikit, boleh tak?"

"Kenapa?" soalnya bersahaja. Hah? Kenapa? Apa punya soalan tu?

"Awak ingat elok ke awak rapat-rapat macam ni dengan saya?"

Dia semakin mendekatkan wajahnya kepadaku. Aku telan liur. Debaran di dalam dadaku sudah mula lintang-pukang.

"Dah tu, awak curi-curi pandang saya tu elok ke?" tanyanya sambil mengenyitkan mata kepadaku.

Aku terbatuk kecil. Larikan pandangan ke tepi sekejap sebelum kembali memandangnya dengan yakin.

"Mana ada saya curi pandang awak. Perasan." Okey, yakin tu dah bagus, tapi yang tak bagusnya sebab ia adalah satu penipuan. Oh, my...

Dia tertawa kecil.

"Tak baik menipu tau."

Aku mencebik kepadanya.

"Whatever."

"Jangan pandang macam tu lagi. Bahaya." Dia memberikan amaran dalam senyuman.

"Apa hal pula bahaya?" ajuku berlagak. Macamlah aku takut kat dia.

Senyumannya bertukar nakal tiba-tiba.

"Awak pandang saya macam tu... Buat saya tergoda aje..." ujarnya lambat-lambat.

Ternganga aku mendengar kata-katanya. Terus aku mati kutu. Mati kata. Mati akal. Tergoda? Dia ketawa melihat reaksiku.

Dia menyambung lagi.

Sungguh, Saya Cintakan AwakWhere stories live. Discover now