Bab 1

19.4K 251 9
                                    

Prolog

SUDAH berkali-kali aku gosok mataku ini. Nak katakan aku tak nampak, mustahillah pula. Tapi, aku mengakulah yang aku ni rabun. Betul ke apa yang aku nampak ni?

Dah berkali-kali aku pandang tapi tetap sama juga. Patutlah aku terasa nak pandang saja sejak tadi. Aura yang sama, sinaran mata yang sama dan... Orang yang sama?!

Ajmal? Syed Muhammad Ajmal Bin Syed Muhammad Azhari?

Aku mimpi ke? Ah, tak mungkin. Tapi debaran yang bertandang di dalam dada memberi petanda bahawa andaianku itu tepat.

Apa dia buat di sini?

Aku pandang sekali lagi ke arah lelaki tersebut. Tak berkelip-kelip mataku memandangnya. Kali ni aku pasti sangat. Dah sahlah dia!

Fikiranku mula menerawang entah ke mana. Kemunculannya di depan mata telah membuatkan luka lama berdarah semula. Hatiku jadi sedih tiba-tiba. Tak semena-mena mataku terasa bergenang. Cepat-cepat aku kerdipkan mata agar hilang genangan itu. Aku tak ingin ia bercambah dan mengalir ke pipi.

"Woi! Apa yang kau terhendap-hendap tu?" sergah satu suara di belakangku. Hampir luruh jantungku dibuatnya. Kuurut dada sambil menarik nafas panjang. Rasa sedih aku lontar jauh-jauh ke dasar hati.

"Kau tak boleh sergah kuat lagi ke? Biar satu bangunan ni dengar. Best sikit macam tu. Kan, kan, kan?" perliku bersahaja. Arissa sekadar tersengih.

"Tak adalah. Dah memang betul pun kau tu terhendap-hendap. Macam penyangak aje. Macam mana aku tak sergah?"

Aku pandang muka kawan baik aku itu. Kacau daun betullah dia ni!

"Kenapa kau terhendap-hendap tadi?"

Arissa pantas menoleh ke kiri dan kanan, depan dan belakang. Cuba mencari agaknya apa yang mencuri perhatian aku sebentar tadi.

Aku segera alihkan pandangan ke tempat yang sama, tapi kosong. Tiada lagi Ajmal di situ. Hanya kelihatan pekerja-pekerja yang lalu-lalang di situ. Mimpi ke aku ni? Takkan aku terlalu rindu sehingga terbayang-bayang wajahnya? Tak pun aku terlalu benci ke sehingga gagal melupakan dirinya?

"Dah tak ada," gumamku perlahan.

"Apa yang tak ada?"

Cepat-cepat Arissa bertanya. Aku mengerutkan dahi sambil memandang Arissa. Aku ingat cuma aku seorang saja yang dengar apa yang aku cakap, rupa-rupanya minah ni pun dengar juga. Boleh tahan juga pendengaran dia ni.

"Tak ada apalah. Kau terlebih dengar agaknya. Baik kau pergi cek telinga kau tu," ujarku sambil tanganku pantas mencuit telinga Arissa. Arissa mencebik.

"Yalah tu! Kalau macam tu, apa kata esok kau temankan aku pergi klinik? Kesian kat aku. Aku kan dah ada penyakit terlebih dengar," perli Arissa sambil tersenyum sinis.

"Tapi kan, aku rasalah... Penyakit terlebih dengar ni tak adalah sekronik penyakit terlebih cakap kau tu. Sampaikan tak sedar orang lain pun dengar. Kau tu yang patut pergi cek dengan doktor, tau tak?" sanggah Arissa.

Kemudiannya Arissa memandangku penuh makna. Dirangkulnya bahuku.

"It is Abang Ajmal, right? Kau nampak dia, kan?"

Tergamam aku seketika. Aku tatap wajah Arissa lama-lama. Cuba memahami bait-bait perkataan yang terucap, walaupun pada hakikatnya aku sudah pun mengerti.

Ajmal, kenapa awak hadir semula dalam hidup saya? Kenapa? Susah payah saya ubati sengsara saya, awak tau tak? Saya tak ingin derita lagi!

"Ra..." Sayup-sayup terdengar suara memanggil namaku. Ajmal?

Sungguh, Saya Cintakan AwakWhere stories live. Discover now