Bab 3

5.6K 129 0
                                    

PAGI itu sesudah sembahyang subuh aku bergegas turun ke dapur. Arissa yang masih lagi nyenyak dibuai mimpi aku biarkan saja kerana aku tahu dia 'bercuti' jadi aku tak perlu mengejutkannya untuk sembahyang. Nasib baik juga sebab kalau tidak, mahu runtuh rumah mak su dan pak su agaknya dengan jeritan dan amukanku sebab Arissa sangatlah sukar dikejut daripada tidur. Jenis spesies yang tidur mati.

Lagi pula, duduk kat rumah orang takkan nak buat malas macam kat rumah sendiri. Sudahlah anak dara. Nanti tak ada yang masuk meminang baru tahu. Bukanlah aku gatal sangat nak kahwin. Tapi kahwin itu kan best. Orang katalah. Bukan aku kata. Hehe...

Oleh itu, kenalah rajin turun ke dapur dan menunjukkan segala skill memasak yang aku ada.

Sewaktu aku turun ke dapur suasana masih sunyi. Mungkin yang lain belum bangun memandangkan semalam semua orang tidur lambat kerana begitu asyik berbual. Semasa aku meminta diri untuk tidur, Arissa, mak su, pak su dan sepupu Arissa masih lagi berbual-bual.

Suis lampu dapur aku petik. Meliar mataku memerhati keadaan sekeliling. Erm... Nak masak apa, ya? Kepala yang tak gatal aku garu. Aku bukannya pakar sangat memasak. Setakat masak biasa-biasa tu bolehlah.

Peti sejuk aku buka. Kulihat ada ayam, udang, cili kering yang dah siap diblender. Aku selongkar bahagian sayur pula. Aku lihat ada bayam, sawi, timun. Tiba-tiba aku tahu apa yang aku nak masak. Semestinya makanan kegemaran aku. Yesss!

Sepantas kilat aku mengeluarkan bahan-bahan yang diperlukan dari dalam peti sejuk dan meletakkan di atas kaunter dapur.

Setelah itu aku cari pula bawang dan bahan-bahan lain. Memandangkan aku pernah datang ke rumah Arissa, maka tidak susah mencari kerana aku sudah biasa. Lagi pula kedudukannya masih agak sama seperti sebelum ini, jadi tak terlalu sukar untuk aku mencari.

Sejam selepas itu, nasi lemak berlaukkan ayam goreng dan sambal udang siap tersedia. Bau sambal tumis udang kegemaranku itu membuatkan perut aku berkeroncong hebat. Ah, laparnya...

Aku menjenguk ke arah ruang tamu. Melihat jika mak su atau pak su sudah bangun. Jika sudah, bolehlah aku mengajak mereka makan. Tapi ternyata hampa kerana tiada sesiapa pun yang muncul di dapur ini. Perut aku pula semakin menjadi-jadi laparnya. Kalau tadi memainkan irama Malaysia sekarang dah upgrade ke rock metal. Sabar Adra, buruk benar kalau tetamu makan dulu...

Aku segera menghidangkan sarapan di atas meja. Menyusun pinggan dan sudu. Apabila selesai aku menarik nafas lega. Aku baru hendak melangkah keluar dapur apabila terpandang pinggan di dalam singki yang belum berbasuh.

Segera aku menuju ke singki. Sedang asyik membasuh pinggan, tiba-tiba terdengar suara mak su menjerit di belakangku. Aku panik sekejap. Nasib baik tak terlepas pinggan di tangan. Spontan aku menoleh memandang mak su. Berkerut dahiku melihat riak terkejut di wajahnya.

"Kenapa, mak su?" Tiada jawapan daripadanya. Dia terdiam. Matanya terpaku pada meja makan.

Aku jadi benar-benar panik. Pantas aku tinggalkan pinggan dan cepat-cepat membasuh tangan sebelum aku bergegas mendekati mak su. Aku pegang bahunya kuat.

"Kenapa, mak su? Mak su sakit ke?" soalku cemas.

Mak su merenung aku.

"Adra ke yang masak semua ni?"

Erk... Apa ke lain benar jawapannya dengan soalan aku?

Mak su pandang aku tepat.

"Adra ke yang masak ni?" Dia mengulang tanya.

Aku mengangguk.

"Kenapa?" ajuku hairan.

"Ya Allah, Adra... Kenapalah susah-susah masak ni? Adra kan tetamu. Buat susah aje."

Sungguh, Saya Cintakan AwakWhere stories live. Discover now