The Rose [ C ]

Von minbrown_

323K 15.2K 606

Cover by: seosoojin_ Start : 6 July 2019 End : 29 Disember 2019 *** "Apa benda yang kau cuba sorokkan daripad... Mehr

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 60
E P I L O G

Bab 23

3.4K 209 14
Von minbrown_

Buaian gantung yang mencantikkan lagi taman mini itu dihampiri sebelum tubuhnya direbahkan di atasnya. Sebelah kaki menyentuh tanah supaya menggerakkan sedikit buaiannya sebelum kembali dinaikkan. Pandangannya ditebarkan ke dada langit yang serba hitam. Dihiasi dengan bintang-bintang yang tampak malap bersinar.

Keluhan ketenangan dihela perlahan saat angin malam menyapa tubuhnya. Sekali gus menenangkan hati lelakinya yang gundah-gulana sejak kejadian petang tadi.

Razif memejam kelopak mata. Sambil menikmati suasana di malam hari yang sungguh mendamaikan. Nikmat yang Allah kurniakan buat hambanya disaat dia memerlukan.

Setapak dia mara ke hadapan. Masih gentar. Masih gugup. Masih tak punya kekuatan. Malah dirinya seakan dihambat rasa bersalah yang menggunung. Bukan sekali. Namun dua kali.

Dada terasa bergetar hebat. Akal menghalang dirinya supaya menghentikan langkah yang dirinya sendiri tidak pasti akan kesimpulannya. Tetapi hati terus-terusan memberikan sokongan untuk terus mara. Menghampiri susuk tubuh itu.

"Rose.."

Serentak kanak-kanak perempuan kecil itu menoleh. Bunga mawar merah yang berada dipegangannya terlepas serta-merta. Dengan penuh rasa sebak dan kedukaan yang melilit hati,pandangannya melata memerhati langkah kecil itu berlari menghampirinya.

"Abang !" Tubuhnya dipeluk dan saat itu juga tangisannya merembes. Tubuhnya menggigil.

"Abang tinggal Iya !"

Bibir diketap rapat dan perlahan tangannya menolak tubuh kecil itu supaya lepas daripada tubuhnya. Kesan balutan yang tersangatlah tidak kemas di kepala Faqira dilihat bersama keluhan.

"Kau..Okay ?"

Gelengan menjadi jawapan. Namun tak lama Razif merenungnya sebelum dia tersentak kecil. Saat darah merah mengalir keluar dari celah kain lusuh itu. Mengalir sehingga ke pipi.

"Ap-pa ni ?" Tangan kecil itu ditarik memaksa membuntuti langkahnya yang tergesa-gesa. Menghampiri kawasan air terjun sebelum bertindak memaksa Faqira duduk di atas batu.

"Kau tak perlu nak harapkan aku-" Tangannya dibasahkan dengan air sungai sambil sebelah tangan meleraikan kain lusuh itu."Untuk bersihkan luka kau." Perlahan tangannya menyeka darah yang mengalir. Sungguh dia rasa kesal yang teramat. Kerana bertindak tanpa memikirkan tentang keadaan Faqira.

Faqira hanya diam menerima rawatan lelaki itu. Pandangannya tak beralih daripada memandang seraut wajah yang tampak tegang itu. "Abang." Razif memandang sekilas.

"Abang dah janji kan tak tinggal Iya ?"

Kaku. Tangannya terhenti serta-merta daripada terus membersihkan luka itu. Keluhan berat dihela sebelum dia mendekatkan wajah menghampiri wajah Faqira. Bibir sedaya upaya mengukir senyuman. Walau kelihatan pahit sekali.

"Kau harapkan aku lagi ?" Faqira mengangguk. Tubir mata terasa hangat tatkala ditenung sebegitu. Terasa seakan sedang dimarahi oleh lelaki itu.

"Lepas apa yang aku buat dekat kau ?"

Angguk.

"Walaupun kau hampir mati. Disebabkan aku ?"

Faqira tergemap. Perlahan dia menundukkan pandangan sebelum tangisannya pecah. Di saat waktu gentir sebegini. Siapa lagi yang boleh dia harapkan selain lelaki itu.

Keselamatan dia.

Perlindungan dia.

Atau mungkin dia pun sudah temui ajal sekiranya takdir tak mempertemukan mereka berdua. Walau dengan pertemuan yang tak pernah dia harapkan.

"Kau..Sayang aku ?" Perlahan kepala diangguk. Razif tersenyum kecil saat jari telunjuknya digenggam tangannya. Setelah dia bersikap pentingkan diri sendiri,Faqira masih tetap mahukannya.

"Aku janji. Aku takkan tinggalkan kau lagi. Kau jatuh. Aku ada. Kau sakit. Aku ada."

"Tapi abang tinggalkan Iya juga."

Razif mengeluh perlahan."Tak lagi. Aku janji. Kita takkan terpisah."

"Betul ?"

Razif mengangguk."Sampai kita keluar dari semua ni. Atau,sampai bila-bila."

"Aku takkan tinggalkan kau. Itu janji aku."

Razif tersenyum saat kenangan lama terlayar di minda. Setitik demi setitik air mendarat di atas wajahnya. Jelas menandakan hujan yang bakal turun. Namun dirinya masih tak berganjak.

Senyumannya makin lebar saat hujan semakin turun dengan lebat. Tubuh yang sudah basah sepenuhnya serta kesejukan yang mula membaluti tubuhnya tidak diendah sama sekali.

Apa yang pasti dia puas. Puas kerana hujan yang turun seakan memahami isi hatinya yang perih. Walau senyuman yang terlakar tampak manis,namun setiap lakaran itu adanya kepahitan.

"Rose.."

***

Ragu-ragu dirinya saat terpandangkan wad yang tertera dengan aksara,

LCP-004

Sama ada perlu atau tidak dia meneruskan langkah untuk memasuki ke dalam wad itu. Penuh rasa bersalah di dalam dada. Namun setelah berperang dengan akal,langkah diteruskan jua.

Langkah Faqira terpaku. Membiarkan pintu tertutup dengan sendiri. Malah rasa serba salah semakin bermaharajalela dalam diri. Salah dia kah ? Penyebab lelaki itu dimasukkan ke dalam wad ?

'Mak cik jumpa dia pukul 3 pagi dekat mini garden. Dengan hujan lebat mak cik nampak Razif terbaring dekat buaian.'

'Muka dia pucat. Nadi dia juga perlahan.'

'I don't think so pukul berapa patient mula tak sedarkan diri but mengikut pemerhatian saya,patient mungkin terdedah dalam tiga jam sebelum Puan jumpa dia. '

Tubir mata terasa hangat. Iris matanya terpanah pada wajah yang masih pucat seakan tiada darah. Disusuli dengan oksigen tambahan yang disalurkan melalui hidung. IV Drip. Defribilator.

Adakah dia juga bakal kehilangan lelaki itu seperti mana Saffia hilang Luthfi ?

"Tak. " Kepala digeleng laju bersama air mata yang mengalir di pipi. Simpati akan keadaan lelaki itu. Yang tampak sedang melawan kesakitan.

"My bad."

***

"I told you already ! Tapi kau tak nak dengar !"

"Apa pula saya ? Awak nak kena bantai ke ?"

"Nah Cik Zul." Ujar Iylia selamba sambil menghulurkan anak patung untuk dijadikan habuan sebelum dia kembali melayan movie nya.

"Oh thanks." Anak patung itu diambil lantas ditekap ke kepala Afiy. Menghamburkan geramnya kerana setiap ujarannya disangkal. Afiy sedaya upaya mengelak disusuli dengan gelak tawa.

"Penat saya cari idea. Awak pula senang-senang je reject ! How dare you !" Bush ! Anak patung putih itu dihempas pada tubuh Afiy. Dia turut tergelak. Hilang terus kesopanan dan kesusilaan yang dia jaga di sekolah. Dengan Afiy ni memang tak boleh bawa bincang !

Iylia menggeleng kepala melihat perangai tak matang kawan-kawannya. Punyalah kecoh konon nak buat studygroup math. Tak pun pasal akaun. Sampaikan 2 hari 2 malam whatsapp riuh dengan mereka yang tak henti-henti bertanya. At the end datang rumah dia, there's nothing to do with it.

"Fuh penat !" Cik Zul mengelap peluh di dahi. Tergelak dia melihat Afiy yang sudah terdampar di atas katil. Penat sebab gelak je pun.

"Tukarlah balik ! Gunalah warna pink !" Bentak Afiy dengan geram saat Cik Zul memilih warna grey. Yang Cik Zul ni pula menyirap. Rasa nak cekik-cekik je minah sebelah ni.

"Shut up you ! Tak kisahlah warna apa pun yang penting awak kene present dekat depan. Ada faham ?"

"Why me ? Nooo Iylia okay Iylia." Jari telunjuk dihala pada Iylia. Sempat dia picit pipi Cik Zul. Dah geram sangat ni.

Iylia menekup kedua-dua belah telinga. Sumpah telinga dia sakit dengar dua orang budak ni memekak. Rasa nak je tendang sampai Pahang sana.

Saffia yang melihat tergelak kecil. Walaupun bilik ni memang riuh gila dengan suara Afiy dan Cik Zul tapi cukuplah untuk buatkan dia tenang daripada fikir masalah dia dengan arwah.

'Seronoknya jadi diorang.' Bisiknya dalam hati sambil mata melirik Afiy,Cik Zul dan Iylia. Diorang tak pernah care pasal lelaki pun. Tak perlu nak jaga hati orang. Tak perlu nak dapatkan attention lelaki. Tak perlu nak dapatkan sayang daripada lelaki.

Tengoklah je lah diorang. Gaduh-gaduh pun tetap masih boleh ketawa. Setakat gaduh-gaduh hempas bantal,tarik tudung,cubit pipi tu. Memang dah cukup bahagia untuk diorang.

Seronokkan jadi diorang. Lagi-lagi Iylia ni. Heartless. Nampak lelaki pun macam nampak kain buruk. Tak berminat. Nak pandang pun tak apatah lagi nak sembang.

"Cik Zul !"

Iylia menggeleng kepala melihat dua manusia yang sedang berebut laptop. Masalahnya laptop ada dua kenapa nak kongsi juga ?

"Nur Shafikah !" Afiy bangun. Pandangan berpusat terus pada Rabiatul yang dah mula menunjukkan wajah bengang. Cik Zul yang melihat mempamerkan senyuman mengejek.

"Nor Zulaikha !" Zulaikha terdiam. Kini giliran Afiy pula membalas dendam. Tetapi masih akur diam tatkala suara Rabiatul dah memetir.

"Korang ni kenapa ? Pasal warna je pun sampai nak roboh bilik ni ?"

"Tak adalah Cik Zul-"

"Afiy yang-"

"Stop !" Rabiatul mengangkat pistol mainan adik Iylia membuatkan Afiy dan Cik Zul menahan tawa walaupun wajah Rabiatul tersangatlah serius. Mana pula lah si Rabi ni dapat pistol tu.

"Sekali lagi aku dengar siap korang ! Aku halau sorang-sorang dari bilik ni. "

Laju Afiy dan Cik Zul mengangguk sebelum kembali menyambung tugasannya. Iylia sedaya upaya menahan tawa dengan menekupkan wajah pada bantalnya. Kelakar betul dengan diorang ni.

***

P/s:

I'm sorry for only being able to do two chapters because I'm busy with the end-of-year exams. But I can still update the maximum for only 2 chapters and I will try not to disappoint at you all.

See you soon !

Weiterlesen

Das wird dir gefallen

575K 23.9K 46
⋆ ˚。⋆୨୧˚ 2nd Cinta Series ˚୨୧⋆。˚ ⋆ Pemergian ibubapa tercinta memberi kesan yang mendalam terhadap kanak-kanak lelaki yang baru berusia 10 tahun. SYE...
127K 6.2K 43
2 0 2 1 [KARYA 3] DARK ROMANCE Disebabkan peristiwa hitam itu, hidup Inara Adelia dalam kesempitan. Ditambah pula dengan ugutan dari Abang sahabat ba...
1.3M 62.5K 57
SYED ZARIF IZZHAN jatuh cinta pandang pertama kepada NUHA QISRINA, adik kembar NURA QISTINA. Dia sanggup merendahkan egonya untuk meminta bantuan dar...
491K 19.8K 55
Naura Melyssa | Haris Zufran Naura Melyssa seorang wanita yang kaya dan agak sombong. Di kala umurnya mencecah 24 tahun dia dipaksa berkahwin dengan...