Mr. Doktor I love you

Galing kay thenurulaisyah

1M 31.6K 540

Irdina Gadis yang berasal dari Kedah dan bakal berkhidmat sebagai doktor pelatih di Shah Alam Medical Centre... Higit pa

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 61
Bab 62
Bab 63
Bab 64
Bab 65
AUTHOR NOTE
MDILY RAYA
AUTHOR NOTE 2.0
AUTHOR NOTES 3.0

Bab 60

16.7K 420 5
Galing kay thenurulaisyah

Puan Iffah berjalan sambil melihat wajah anaknya dibingkai gambar yang tergantung di dinding. Gambar ketika Irdina konvokesyen di USM. Gambar di mana dia berjaya menamatkan pelajaran dan sekarang dia menjadi pakar O&G. Dia bangga akan pencapaian Irdina.

Dia kembali ke tempat duduk di mana Encik Adam, Izhar, Isya dan Maya duduk di ruang tamu. Semuanya diam seketika.

Dulang yang ditatang oleh Irdina dibawa dengan penuh cermat. Dia meletakkan di meja dna menuang sebelum diagihkan kepada tetamu-tetamunya. Terasa kekok padahal yang datang itu ialah keluarga kandungnya sendiri. Selepas dari peristiwa itu, Irdina lost contact dengan keluarganya.

"Kami datang ni, nak bincang pasal keluarga kita." Kata Puan Iffah. Dia menyatakan hasratnya untuk datang ke rumah Irdina.

"Saya ahli keluarga makcik?" Soal Irdina. Walaupun sakarstik, tetapi mereka semua menahan rasa.

"Dina, tolong dengar apa dia orang nak cakap." Tegur Nazran. Irdina diam.

"Aku minta maaf Dina. Ini semua salah aku. Sebab aku dendam dengan kau, hidup kau dah jadi macam ni." Kata Maya. Dia mahu mengaku akan silapnya. Rasa bersalah menjelma di mindanya.

"Kau kan dah cakap pasal gambar tu." Kata Irdina. Pelik pula bunyinya.

"Bukan sebab aku nakkan Nazran, aku buat semua tu. Bukan sebab tu?"

"Habistu sebab apa?"

"Aku kakak tiri kau." Kata Maya.

Irdina tersentak. Dia tidak percaya. Apakah yang terjadi? Kakak tiri? Hah? Apa ni?

"Kita sebenarnya adik beradik. Kalau kau nak tahu, mummy aku pernah berkahwin dengan ayah. Hasil dari perkahwinan tu, aku dilahirkan. Aku dengan mummy aku ditinggalkan oleh ayah masa aku umur tiga tahun." Kata Maya.

"Apa semua ni?" Soal Irdina yang lagi menambahkan kehairanan dibenak fikirannya. Sakit kepala memikirkannya.

"Maafkan ayah. Atas kekhilafan ayah, Dina yang tanggung semua benda ni. Ayah pernah berpoligami. Tapi ayah dah ceraikan Melissa, ibu tiri kamu. Ayah ceraikan atas arahan keluarga ibu tiri kamu." Kata Encik Adam.

Ketika itu, Encik Adam pernah berpisah dengan Puan Iffah yang baru sahaja lepas melahirkan Izhar selama tiga tahun. Encik Adam pergi ke kota London demi mencari rezekinya. Dia menggunakan bakat yang dia ada untuk menarik perhatian orang untuk memberikan projek kepadanya. Sehinggalah dia berjumpa dengan Puan Melissa, ibu kepada Maya. Dia bercinta dan tidak lama selepas itu mereka berkahwin secara senyap. Mereka berkahwin dan tidak sampai tiga bulan, Puan Melissa hamil. Sampailah Maya berumur tiga tahun, Encik Adam mengambil keputusan untuk menceraikan Puan Melissa atas kehendak ibu mertuanya. Perkahwinan yang tidak direstui menyebabkan perkahwinan itu tidak lama.

Setelah tiga tahun, Encik Adam mengabaikan tanggungjawabnya terhadap Puan Iffah. Dia pulang ke Malaysia dengan perasaaan yang bersalah.

"Dari umur aku tiga tahun, aku dah start simpan dendam dekat keluarga kau sebab aku tengok ayah tinggalkan mummy aku macam tu je. Rupanya, itu rancangan nenek aku untuk pisahkan ayah dengan mummy aku."

"Dari situ aku dendam dengan kau. Ya, memang aku cintakan Nazran tapi aku dah lupakan dia. Tapi, bila kau yang kahwin dengan dia, rasa dendam aku dekat kau lagi bertambah. Lagi buat aku rasa nak balas dendam dekat kau." Sambung Maya.

Irdina ternganga. Dia terkejut dengan semua cerita itu. Dia tidak percaya akan cerita itu. Sungguh, hidupnya rasa tertipu dengan semua ini.

"Kenapa kau berdendam dengan aku?" Soal Irdina.

"Sebab aku tengok kau dengan keluarga kau boleh tersenyum sedangkan aku ni menderita tengok keluarga kau tersenyum. Aku jadi simpan dendam dekat kau. I'm sorry." Jawab Maya. Dia menundukkan kepalanya kerana malu dengan perbuatannya.

"Dina, ayah minta maaf atas semua ni. Atas semua yang terjadi, Dina yang kena tanggung sorang. Kalau ayah tahu hal ni dari dulu lagi, ayah akan betulkan keadaan. Tapi, masa dah berlalu. Ayah minta maaf atas segala perbuatan ayah." Ucap Encik Adam.

Air mata Irdina mengalir. Tubuhnya bagaikan patung. Dia masih dalam keadaan terkejut. Seperti semua ini berlaku dalam sekelip mata.

"Ibu pun nak minta maaf dekat Dina. Ibu dalam kemarahan masa tu dan ibu rasa ibu tak patut buat Dina macam tu. Ibu minta maaf atas semua yang ibu pernah buat dekat Dina." Rayu Puan Iffah.

Irdina berdiri dari kedudukannya. Dia memandang semua tetamu yang tidak diundangnya. Semuanya keluarga dia tetapi sedikit pun tidak menyentuh perasaannya untuk memaafkan mereka.

"Maya, dengan perkataan maaf ni, kau boleh ke kembalikan lima tahun yang dulu? Kau boleh ke pulihkan hubungan aku dengan semua orang yang ada dekat sini?" Soal Irdina. Kepala Maya tertunduk malu.

"Tak boleh, kan? Baru aku tahu aku ni hidup atas dendam orang, atas perbuatan orang. Tahu tak, betapa peritnya aku lalui semua ni? Tahu tak? Seorang diri, aku perlu berdikari untuk hidup aku. Aku perlu bangkit untuk hidup aku sendiri. Kau ada ke ambil berat pasal semua tu?

Orang macam kau takkan pernah ambil berat macam tu, kan? Takkan tahu pengorbanan apa yang aku lalui. Hidup yang aku lalui ni cukup penat. Sangat penat." Sambung Irdina.

Dia mula mahu bersendirian. Dia mahu naik ke biliknya. Tiba-tiba, kakinya ditarik oleh Puan Iffah di tangga. Dia sungguh terkejut.

"Dina, maafkan ibu. Ibu minta maaf sebab buang Dina. Ibu minta maaf." Rayu Puan Iffah.

"Jangan sentuh akulah. Aku tak kenal kau siapa pun!" Tengking Irdina. Dia menyambung naik tangga.

Puan Iffah tersedu-sedan menahan rasa sakit di dada. Inilah kifarah yang dia dapat. Balasan yang dia dapat. Kesalahannya hanya membuang anaknya atas fitnah.

Nazran bangun lalu menenangkan Puan Iffah. Belakang Puan Iffah digosok oleh Nazran. Tangisan yang dihadapi oleh Puan Iffah cukup terkesan buat semua yang ada di situ.

"Ibu, bagi dia sedikit masa dan waktu. Dia masih terkejut lagi tu. Bagi dia tenang dulu." Pujuk Nazran.

Puan Iffah mengesatkan air matanya. Dia berdoa semoga hati anaknya terbuka untuk menerima dia sebagai ibu kembali.

~~~
Nazran menurun tangga sambil memimpin tangan kecil Aira. Selangkah demi selangkah mereka memijak anak tangga untuk turun ke bawah.

"Papa." Panggil Aira.

"Ya sayang." Sahut Nazran.

"Kita nak jumpa siapa?" Tanya Aira. Langkah Nazran terhenti. Dia segera melutut di hadapan Aira.

"Kita nak jumpa nenek dengan atuk, pak long, mak su, aunty Maya." Kata Nazran sambil tersenyum segaris.

"Siapa dia orang tu?" Soal Aira lagi.

"Dia orang tu ahli keluarga kita." Kata Nazran.

Mereka menyambung semula memijak anak tangga sehingga anak tangga yang terakhir. Kelihatan semua sudah menunggu kehadiran Nazran untuk memperkanalkan Aira sebagai cucu Puan Iffah dan Encik Adam.

"Ibu, ayah. Ni Aira, cucu ibu dan ayah." Nazran memperkenalkan kepada mereka.

Terus Puan Iffah pergi ke arah cucunya lalu digomol. Diciumnya dari dahi hingga ke dagu. Dipeluknya dengan erat. Darah daging dan juga keturunan yang ketiga selepas Irdina berada di hadapannya. Jujur, dia tak tahu yang Irdina mengandung. Kalau dia tahu, tentu dia akan menjaga Aira dan Irdina dengan baik.

"Aira, ni nenek." Puan Iffah memperkenalkan dirinya. Aira hanya menggaru kepala yang tidak gatal.

"Yang tu, atuk Aira. Sebelah atuk pulak, tu mak long. Maksu dan sebelah dia, Aunty Maya." Jari Nazran ditudingkan ke arah mereka untuk memperkenalkan semua ahli keluarga Irdina kepada Aira.

"Cucu ibu." Tangisan Puan Iffah bertambah lagi apabila melihat Aira di situ. Sungguh, dia ketinggalan masa-masa yang begitu berharga. Semasa Irdina mengandung, melahirkan, berpantang.

Mereka semua juga bergelinang air mata menahan sebak di dada. Seorang telah hadir dan menjadi ahli keluarga baru buat keluarga ini.

~~~
Irdina menangis di biliknya. Buat masa ini, dia perlukan masa untuk menghadam semula cerita-cerita keluarganya.

Menyatakan semua perasaan ketika melalui dugaan ini, Irdina lega. Rasa yang terkumpul di hatinya sudah terlepas tetapi rasa berdosa pada ibunya tetap hadir di perasaan. Rasa bersalah mula menyelubungi diri. Irdina kesal.

Muncul Nazran di tepinya. Belakangnya digosok oleh Nazran untuk menenangkan Irdina.

"Sayang tak patut buat ibu macam tu." Tegur Nazran.

"Awak kisahkan pasal mak mertua awak je. Saya? Apa awak kisah?" Rungut Irdina.

"Dina, sayang kena tahu yang sayang tengking tu ialah ibu Dina sendiri. Ibu yang melahirkan Dina. Ibu yang membesarkan Dina. Sakit demam sayang bukan je sayang yang tanggung. Ibu sekali yang mendengar keluhan, luahan sayang.

Sejahat-jahat mana pun ibu kita, tak kiralah berbeza pendapat ke, kemahuan ke atau agama sekalipun, kita sebagai anak perlu hormat ibu. Sebab dia dah mengandungkan kita, melahirkan kita, membesarkan kita. Dialah ibu kita." Panjang lebar Nazran memberi teguran kepada Irdina. Macam ceramah motivasi pun ada. Tapi, itu semua untuk menyedarkan Irdina tentang Puan Iffah.

"Sayang dah pernah rasa dah pahit getir membesarkan anak sendiri. Sayang pun ibu dan sayang patut faham perasaan seorang ibu bila anak dia tengking. Apa perasaan sayang bila Aira buat macam tu? Bukan sayang je yang lalui semua benda ni, ibu pun pernah lalui semua ni. Membesarkan abang Iz tanpa ayah disisi." Kata Nazran lagi.

Irdina sebak mendengarnya. Dia pun rasa begitu. Rasa bagaimana Aira memperlakukan terhadapnya. Sangat sakit apabila diperlakukan sebegitu.

Ipagpatuloy ang Pagbabasa

Magugustuhan mo rin

6.5K 230 30
Seorang gadis bernama Qaisara Melissa terpaksa bekerja di sebuah restoran untuk menampung kehidupan dia dan neneknya iaitu Sariah. Namun semenjak d...
277K 7.7K 27
[COMPLETED] Asal jumpa je gaduh dan asal gaduh je jumpa.Inilah kisah antara Nur Dyna Amal dan Tengku Daniel Amsyar.Dyna ialah seorang yang kasar,cant...
1.8M 51K 69
COMPLETE ✅ (The Best Floriarity Romance 2020🏅) (Top🥈Novelist Award Of Sad Romance) Hidup Nur Hanis berubah 360 darjah apabila dituduh berhubungan b...
2.1K 202 50
ADEL RAFFANDA seorang gadis yang bersifat tegas, dingin dalam melakukan tugasnya sebagai seorang lawyer. Walaupun umurnya baru berusia 25 tahun, namu...