GERIMIS (Terbit)

By NureenMirza

205K 8.8K 3.4K

BLURB GERIMIS Empat tahun Nara menanti kehamilannya. Asalkan yakin dan berusaha, dia percaya rezeki ALLAH it... More

Bab 1 Hamil
Bab 2 Wafa
Bab 3 Berterus terang
Bab 4 Anak angkat
Bab 5 Cerai
Bab 6 Koma
Bab 7 Penyesalan
Bab 8 Maaf?
Bab 9 Haq
Bab 10 Pertemuan
Bab 11 Punca Kemalangan
Bab 12 Kenyataan
Bab 13 Rumah Baru
Bab 14 Kerja Baru
Bab 15 Pengasuh
Bab 17 Aku dan Daz
Bab 18 Syarat
Bab 19 Lurus Bendul
GERIMIS sudah terbit!

Bab 16 Tiga bulan saja

5.4K 437 99
By NureenMirza


MASUK ke dalam rumah, Auntie Yasmin pantas menuju ke sofa.

"Duduklah, Nara." Tangan aku ditarik agar duduk di sisinya. Dazrin pula awal-awal dah menempah tempat duduk di riba neneknya.

Mata si kecil itu sejak tadi terpaku di mukaku. Aku pula yang rasa serba tak kena. Nak sahaja aku peluk dan cium pipi Dazrin untuk melepaskan rindu tapi bimbang babahnya mengamuk. Dahlah aku datang tanpa dijemput. Selepas itu sesuka hati buat anaknya macam anak aku sendiri.

"Mama tak cakap lagi sebab apa mama datang rumah Haq pagi-pagi ni." Haq yang berdiri memeluk tubuh tak jauh dari sofa, menghantar soalan.

"Nara ni maid yang mama ceritakan pada Haq." Auntie Yasmin memahami masing-masing sedang mengejar masa untuk ke tempat kerja. Justeru, dia enggan bertangguh. Terus kepada tujuan utamanya datang ke rumah si anak.

"Dia?" Kening Haq bertaut. Daripada pandangan menghinanya, aku tahu dia tak bersetuju dengan cadangan mamanya.

"Mama rasa Nara orang yang paling sesuai untuk jaga Daz. Dan mama yakin Nara akan jaga Daz dengan baik. Nara...."

"Haq tak setuju. Haq tak suka ada orang lain tinggal di rumah Haq. Lebih-lebih lagi dia ni." Haq menjeling sambil memuncungkan bibir ke arahku.

Aku dah tak senang duduk. Terasa nak angkat kaki dari sini tapi rasa macam tak sopan. Susah payah Auntie Yasmin carikan aku kerja. Sanggup menjemput aku sedangkan dia sendiri mengejar masa ke pejabat. Nampak seperti aku tak menghargai usahanya.

"Nara ni bukan tinggal terus kat rumah Haq. Gila apa nak suruh Nara tinggal sekali dengan Haq? Nara cuma jaga Daz masa Haq kerja je. Bila on call Haq boleh hantar Daz kat rumah mama macam biasa." Auntie Yasmin memujuk.

"Haq tak naklah. Haq lebih rela hantar Daz ke nurseri daripada suruh orang asing yang jaga." Haq mencemik muka. Meluat agaknya nak pandang muka aku.

Aku tarik nafas. Orang asing? Ya...aku memang orang asing. Bertemu dia pun baru sekali. Tapi...tak perlulah Haq menyebutnya seolah-olah macam aku ni orang jahat.

"Tapi hari tu Haq juga yang minta mama carikan maid untuk jaga Daz kan?" Auntie Yasmin membantah.

"Haq nak mama carikan maid yang dah berumur. Bukan macam dia."

"Haq ingat senang ke nak cari maid yang dah berumur? Nak cari maid orang tempatan pun susah sekarang tau!"

Tak tenang hati aku mendengar mereka berbalah anak beranak. Terasa seperti aku yang menjadi punca pertengkaran mereka.

"Err...auntie...tak apalah kalau Dr Haq tak nak saya kerja kat sini. Saya faham."

Aku capai beg sandang dan bangun dari sofa. Aku mahu segera pulang ke rumah. Tak sampai hati nak membiarkan mereka terus bertengkar. Nanti lambat pula mereka pergi kerja.

"Nanti dulu, Nara. Biar auntie pujuk Haq." Auntie Yasmin pegang lengan aku mengajak duduk semula.

Serba salah aku dibuatnya. Kalau aku duduk, nampak macam aku terhegeh-hegeh mahu bekerja di sini sedangkan si tuan rumah memandang sebelah mata pun tak sudi. Aku terus berdiri macam patung di sebelah Auntie Yasmin. Teragak-agak untuk membuat keputusan samada mahu menunggu atau terus berlalu.

"Tak apalah, auntie. Saya balik dululah. Auntie tak perlu risaukan saya. Pandailah saya cari teksi atau grab nanti." Sopan aku menolak.

Aku bercadang mahu singgah di mana-mana kilang atau pusat beli belah sebelum pulang ke rumah. Alang-alang dah keluar ada baiknya aku habiskan masaku untuk mencari kerja di tempat lain.

"Eh...tak apa, Nara. Nara duduk aje. Auntie nak Nara juga yang kerja kat sini. Auntie dah cakap yang auntie tak percayakan orang lain jaga Daz. Auntie percayakan Nara je."

"Baguslah dia tak nak, ma. Buat apa nak paksa-paksa dia lagi?" Haq cantas cakap mamanya sambil menjulingkan mata ke arah aku.

"Habis tu Haq nak terus hantar Daz ke nurseri? Tak ingat ke apa yang terjadi pada Daz dulu?" Tajam mata Auntie Yasmin menombak mata Haq.

Haq terdiam. Nampak sedang berfikir keras. Mungkin dia tengah mengingati kejadian yang menimpa Dazrin sebelum ini.

"Auntie nak jaga Daz ke?" Tak semena-mena Dazrin yang tadi hanya diam mendengar perbualan kami, membuka mulut. Fokus soalannya tentulah kepada aku.

"Err..." Tak tahu nak menjawab apa jadi aku biarkan kata-kataku tergantung di situ.

"Daz nak Auntie Nara jaga Daz tak?" Auntie Yasmin mengumpan cucunya.

"Nak.... Daz tak suka duduk school. Budak-budak besar selalu pukul Daz. Kakak-kakak kat situ pun selalu marah Daz. Daz tak nak pergi school lagi." Petah Dazrin berkata dengan kepala tergeleng-geleng.

Comel sangat aku tengok dia. Melimpah rasa sayangku terhadapnya. Gatal tangan aku mahu menarik dia ke dalam pelukan tapi aku sedar siapa diriku. Aku ni cuma pengasuh tak jadi dia.

Aduhai...sukar bagi aku mahu menyembunyikan naluri keibuanku ini. Mungkin keinginan untuk punya anak sendiri membuak-buak hingga aku sukar membendung perasaan sayang terhadap si comel ini.

"Hah...dengar tu, Haq? Daz sendiri tak nak duduk nurseri. Dah macam-macam yang terjadi pada Daz pun Haq masih nak hantar dia ke sana?" Auntie Yasmin menggunakan jawapan cucunya untuk mendesak Haq.

Haq berjeda beberapa detik. Kepalanya diangkat. Kali ini fokusnya terarah kepadaku. Tepat matanya menikam muka aku. Gerun aku membalas tatapan sinisnya.

"Baiklah. Saya benarkan awak kerja di rumah saya. Saya beri awak masa tiga bulan sebagai tempoh percubaan. Selama tiga bulan tu kalau ada perkara yang saya tak puas hati atau apa-apa perkara berlaku pada Daz, saya akan berhentikan awak serta merta." Jari Haq naik menuding muka aku.

Terkebil-kebil mata aku menelan ugutan Haq. Aku telan air liur. Semangatku mencair. Aku mahu bekerja di rumah Haq tapi aku ngeri mendengar syaratnya. Macam mana jika aku lakukan kesilapan sepanjang tempoh percubaan? Masa tiga bulan itu bukannya sekejap.

Tapi...aku dah buat keputusan mahu bekerja sementara di rumah Haq. Berjaya atau tidak, aku tetap kena cari pekerjaan lain. Mustahil aku nak bekerja di rumahnya sampai tua? Dia juga suatu masa nanti akan berkahwin lain. Tak manis kalau aku terus bekerja di rumahnya. Isteri baharunya tentu tak mengizinkan aku terus jadi pengasuh Dazrin.

"Macam mana? Nara setuju?" Auntie Yasmin tak sabar menunggu keputusanku.

"Saya setuju." Aku angguk. Tak berani memandang muka Haq tapi aku terdengar dia mendengus macam tak berpuas hati dengan jawapanku.

Auntie Yasmin tarik nafas lega. Jam di dinding dijelingnya. Menyedari sudah terlewat ke pejabat, pantas dia bangun dari sofa.

"Kalau macam tu, hari ni Nara dah boleh mula kerja. Pasal gaji semua tu, nanti auntie bincangkan dengan Haq. Auntie dah lewat ni."

"Tapi...hari ni saya kena buat apa?" Aku menggelabah. Tak pasti skop tugas sebagai pembantu rumah merangkap pengasuh Dazrin. Manalah tahu jika Haq tak benarkan aku sentuh apa-apa barang di dalam rumahnya.

Perlu ke aku memasak, cuci pakaian dan mengemas rumah? Semua ini aku kena tahu. Nanti mengamuk pula tuan rumah kalau aku pandai-pandai buat sendiri.

"Nara buat apa yang patut. Haq balik nanti dia akan jelaskan semuanya. Apa yang Nara boleh dan tak boleh buat." Auntie Yasmin berpesan bagi pihak Haq.

Aku pandang Haq. Haq nampak kebingungan. Seketika kemudian dia melangkah ke kabinet di tepi dinding, mengambil beg bimbit dan kunci keretanya.

"Babah pergi kerja dulu. Daz jaga diri baik-baik." Haq berpesan kepada anaknya. Tubuh Dazrin dicempung dan dibawanya ke dalam pelukan. Kedua belah pipi anaknya dicium bertalu-talu.

"Okey, babah." Dazrin mengangguk.

Haq meninggalkan Dazrin tanpa menoleh ke arahku. Aku serba salah. Terasa diri macam tetamu yang tak diundang di rumah Haq.

Sabar ya duhai hati. Tak lama mana aku bekerja di sini. Kalau orang membenci, aku akan segera angkat kaki. Diam-diam aku memujuk hati sendiri. 


*************************************************************************

Terima kasih sudi baca, komen dan vote. Sayang semua ketat-ketat!

Continue Reading

You'll Also Like

9.5K 321 6
1) Izinkan Saya [Prolog] - Dan macam manalah dia boleh terjatuh hati pada lelaki itu... semudah satu dua tiga? 2) Izinkan Saya [Epilog] - Dia tak tah...
298K 9.9K 15
Perkahwinan yang bermula 4 tahun lepas yang disangka akan berakhir dengan bahagia rupanya tidak setelah pernantiannya di KLIA membawa duka dalam hidu...
1.8K 42 21
Dia punya satu dendam. Segala kudrat diusahakan demi dendam yang semakin hari semakin membara. Kalaulah dia tak pernah lahir dalam keluarga itu, mung...
28.8K 1.3K 18
Tiada istilah cinta dan sayang dalam perkahwinan Qhalid dan Aisha. Seorang ke kiri, seorang ke kanan. Namun apabila hati mula terbuka untuk memberi d...