LAST HUNTER II : VARTRA

By mynameismas

24.1K 2.3K 1.4K

Ara-Si Gadis Tiga Darah terlibat lagi dalam pertelingkahan tatkala manusia bukan satu-satunya makhluk yang be... More

-01-
-02-
-03-
-04-
-05-
-06-
-07-
-08-
-09-
-10-
-11-
-12-
-13-
-14-
-15-
-16-
-17-
-18-
-19-
-20-
-21-
-22-
-23-
-24-
-25-
-26-
-27-
-28-
-30-
-31-
-32-
-33-
-34-
-35-
-36-
-37-
-38-
-39-
-40-
-41-
-42-
-43-
-44-
-45-
-46-
-47-
-48-
-49-
-50-
-51-
-52-
-53-
-54-
-55-
-56-
-57-
-58-
-59-
-60-
-61-
-62-
-63-
-64-
-65-
-66-
-67-
-68-
-69-
-70-
-71-
- MERAIKAN PEMBACA-
-BUKAN UPDATE-

-29-

288 27 8
By mynameismas

Petang masih belum boleh dikatakan lewat kerana walaupun jam sudah menunjukkan pukul 6.30 petang, sisa sinar matahari masih lagi kelihatan di ufuk Timur.Sinar kemerahan tersebut  kelihatan  berjalur-jalur diantara jejalan bangunan tinggi metropolitan tersebut serta mulai menipis di dada langit yang semakin kelabu.Angin petang mulai berhembus kasar membawa petanda hujan akan turun menjelang awal pagi nanti seperti kebiasaanya.

Perkarangan hospital mulai terang benderang oleh lampu yang terpasang memagari jalan.Begitu juga lampu neon yang menyembul di antara pohon-pohon hijau di hadapan hospital.Beranda dan ruangan berbumbung tepat di pintu hadapan hospital di mana adiknya bekerja itu semuanya sudah terpasang dan suasana petang menjelang senja semakin semarak dengan kelipan lampu neon tersebut.

Ryo memakirkan kenderaan yang dipandunya di hadapan perkarangan hospital tempat dimana dia selalu menunggu untuk menjemput adiknya setiap kali syifnya selsai.Siaran juruhebah radio yang entah membicarakan tentang apa sayup sahaja kedengaran pada telinga Ryo sementara matanya melilau memerhatikan keadaan sekeliling.

Seorang demi seorang daripada petugas di hospital tersebut keluar dari pintu gerbang sama ada berjemput atau menaiki bas namun bayangan adik nya tidak juga kelihatan.

Lagu demi lagu diputarkan malah jam dipergelangan tangannya sudah beranjak ke angka 7.00 petang.Sementara menunggu adiknya datang, dia mengambil masa beberapa detik untuk menutup mata namun hati Ryo mulai gelisah.Tidak pernah Veei lewat sehingga hampir sejam lebih kerana Ryo tahu syif adiknya berakhir tepat jam 6 petang tadi.

Dia melangkah tergesa-gesa tetapi tidak lupa untuk menyapa petugas di hospital tersebut yang kebanyakannya mengenali Ryo kerana dia akan menghantar serta menjemput Veei setiap hari.Justeru kehadirannya di situ bukanlah asing kepada kakitangan hospital baik kepada para petugas hospital mahupun pengawal keselamatan disana.

" Tuan.." Wanita muda dengan kaca mata yang sibuk menekuri komputer di kaunter hadapan pantas berdiri dan menyapanya hormat." Ada apa-apa yang boleh saya bantu?"

" Veei ..Mya ada nampak dia?"

" Setahu saya syif Veei sudah habis dan rasanya sekarang ni syif baru.Kenapa ,Tuan?"

" Tak ada apa.Terima kasih,Mya."

Ryo tergesa-gesa melangkah sambil kepalanya terpusing ke segenap arah untuk mencari kelibat adik perempuannya itu.Di tingkat bawah yang lengang dan luas dengan cahaya terang-benderang, Veei tidak kelihatan.

Sambil berlari anak menuju ke kafeteria di sudut kiri ,Ryo mendail nombor dail pantas telefon bimbit adiknya dan apa yang diperolehinya adalah bunyi nada dering yang bertalu-talu mengisi pendengarannya tetapi panggilan tersebut tidak diangkat.

Pintu kafeteria yang ditolak kasar oleh Ryo mengundang tatapan hairan daripada para pengunjung yang masih bersisa di situ dan kebanyakan daripada mereka adalah para kakitangan hospital sama ada dalam pakaian seragam jururawat mahupun berpakaian kemas yang diyakini Ryo sebagai doktor yang bertugas di hospital tersebut.Namun di celah mereka ,kelibat adiknya tetap juga tidak kelihatan.

" Ada nampak tidak adik saya ?"

Nafas Ryo terasa pendek bukan sahaja kerana dia berlari ke sana ke mari seperti orang tidak siuman tetapi juga kerana rasa cemas mulai menohok hatinya.Adiknya itu tidak pernah sekalipun tidak mengangkat panggilan Ryo.Dengan ketiadaan Veei di mana-mana serta belasan panggilan yang tidak diangkat, Ryo semakin tidak tenteram dibuatnya.

" Rasanya saya ada ternampak Cik Veei dalam sejam lebih yang lepas berdiri betul-betul di hadapan pondok pengawal keselamatan ni.Lepas tu saya nampak kereta Tuan berhenti di kawasan parkir sana dan Cik Veei pun menuju ke arah kereta Tuan tu."

Ryo tergamam dan mendadak rasa dingin meruap ke kepalanya.Mana mungkin dia sudah datang menjemput Veei lebih awal sedangkan dia baru sahaja sampai ke hospital tersebut ?

Belum sempat pengawal keselamatan tersebut menokok , Ryo berlari pantas menuju ke keretanya dan dia terus menerus mendail nombor telefon adiknya dengan sendi yang menggeletar.Akal warasnya terasa buntu seketika dan apa yang berlegar dikepalanya hanyalah perihal keselamatan Veei !

Telinga Ryo mendadak menangkap satu bunyi nada dering yang sayup-sayup dan kedengaran jauh sekali.Sambil melangkah perlahan-lahan, Ryo terus mendail nombor telefon adik perempuannya dan dalam masa yang sama mencari sumber bunyi berupa nada dering yang didengarinya itu.

Semakin menghampiri satu lot tempat meletak kenderaan yang terletak sedikit terlindung dari penglihatan,bunyi nada dering tersebut semakin jelas dan ia semakin membuatkan Ryo terketar-ketar menggenggam telefon bimbitnya.

Dada Ryo seakan hendak runtuh apabila matanya melihat satu cahaya terang dari dalam longkang dan diiringi dengan nada dering yang amat dikenalinya.

Dan diantara aliran air longkang serta timbunan daun-daun kering,kelihatan sebuah telefon bimbit separuh timbul dan berkelip-kelip dengan cahaya cerah putih-biru membiaskan deretan aksara yang jelas tertera identiti pemanggil lengkap dengan gambar profilnya sekali.

ABANG RYO

Tidak memperdulikan becak longkang tersebut, Ryo melompat turun ke dalam nya dan meraih telefon bimbit tersebut dengan wajah pucat lesi.Dia mengenali telefon bimbit tersebut sebagai telefon bimbit kepunyaan adik perempuannya kerana dia sendiri yang menghadiahkan telefon tersebut semasa sambutan hari kelahiran Veei yang ke- 23 tahun tiga bulan lepas.

" Veeiiii !!"

Tanpa sedar Ryo berteriak sekuat-kuatnya dengan wajah yang pias ketakutan melihat tidak jauh daripada longkang besar dimana telefon bimbit adiknya ditemui,beg berwarna hijau zamrud yang selalu dibawa Veei ke mana-mana itu juga tergeletak diantara ranting pokok  dengan segala isinya berhamburan keluar.

Walaupun dengan hati yang terasa sangat tidak keruan, Ryo tidak cepat  tenggelam punca.Dia berlari kembali ke arah kenderaannya yang tersadai di tepi jalan dan meraih sesuatu dari bonet belakang.

Selepas mengenakan sarung tangan getah yang memang tersedia dia dalam kotak kecil di bonet belakang keretanya, dia berlari anak dan pantas dia meraih telefon bimbit yang sudah separuh tenggelam dalam genangan air longkang lalu memasukkannya ke dalam beg plastik lut sinar yang dibawa nya bersama.Begitu juga dengan beg serta benda-benda kecil yang bertaburan di atas permukaan tanah.

Meletakkan tiga buah beg plastik lutsinar ke sebelahnya, Ryo kembali meraih sesuatu dari dalam kocek nya.Sebuah peralatan forensik berbentuk lampu picit mini bersaiz pen penanda.Ryo menekan butang untuk menghidupkan alat kecil tersebut dan serta-merta cahaya biru putih terpancar.

Cahaya putih biru tersebut adalah cahaya yang dipancarkan daripada peranti Ujian Luminol yang akan menyebabkan tindak balas kimia dengan unsur tertentu yang terdapat di dalam  cairan biologi seperti darah manusia lalu membiaskan warna yang berbeza.

Dalam risaunya yang menghentam ubun-ubun, Ryo sekurang-kurangnya tahu bahawa adiknya tidak dicederakan kerana tidak terdapat sebarang kesan berupa cairan biologi yang berjaya ditemuinya disekitar tempat kejadian tersebut.

Tepat ketika Ryo menghidupkan enjin kereta setelah meletakkan beg plastik lutsinar tersebut dengan cermat,telefon bimbitnya berdering.Satu panggilan telefon yang tidak mempunyai identiti pemanggil dan serta-merta Ryo hampir pasti panggilan tersebut dibuat menggunakan telefon bimbit pakai buang.

Ryo menggeser ikon telefon berwarna hijau dipermukaan telefon bimbitnya selepas membuka aplikasi untuk merakam seluruh perbualan tersebut.

"Kau cederakan Veei,aku akan pastikan kau dapat balasan yang setimpal !!"

" Hebat Leftenan Ryo." satu suara menyahut dihujung talian sana "Memang seorang anggota keselamatan yang sangat berbakat."

" Berhenti berbasa-basi dengan aku! Adik aku mana?"

" Dia selamat buat masa ini." suara tersebut kedengaran tertawa terkekeh-kekeh membuatkan darah Ryo semakin mendidih.

" Lepaskan dia atau aku akan.."

" Itu akibatnya jika tahu terlalu banyak perkara yang tidak sepatutnya Leftenan Ryo !!"

" Bangsat !! Lepaskan adik aku !!"

" Boleh.Tapi sudah tentu bukan dengan percuma."

Ryo menahan nafasnya dan mengetap bibir.Berhadapan dengan ugutan penjenayah seperti itu sebelum ini tidak pernah membuatkan dia gementar sebegitu rupa namun jika melibatkan Veei,satu-satunya adik dan keluarga yang dia ada-rasa gementar dan takutnya bercampur aduk sehingga fikirannya terasa kosong buat seketika dan dia terpaksa mengutip semula kewarasan fikirannya yang sempat bertaburan sebentar tadi.

" Kau nak apa?" Ryo mengepal penumbuknya dengan wajah merah padam menahan marah.

" Bawakan Ara kepada aku.Aku peringatkan jangan cuba untuk bertindak seperti hero kalau kau masih mahu adik kau selamat "

" Bangsat !! Tak guna !!"

" Aku berikan tempoh 2 hari dari sekarang.Tempat dan masa aku akan beritahu kemudian."

Baru sahaja Ryo hendak memaki lelaki tersebut ,panggilan sudah diputuskan dari hujung sana meninggalkan bunyi berdengung yang panjang mengakibatkan Ryo tanpa sedar menghentam penumbuknya ke arah stering kereta dengan penuh kemarahan.

" Jahanam !!!"

+            +            +

Continue Reading

You'll Also Like

57.3K 7K 90
Dua dunia berbeza. Vampire dan Manusia. Semua tahu manusia dan vampire tidak boleh bergaul kerana perbezaan alami mereka. Namun sesuatu terjadi. Du...
45.4K 2.7K 33
Qays Nufail. Nama diberi oleh ibu ayahnya yang tercinta. Walaupun hidup sebagai anak yatim, Qays tetap tabah hidup bersama ibunya, Puan Mariam. Anak...
103K 751 8
duniaku yg penuh dgn dugaan
292K 1K 8
Kisah rekaan. Nasib malang menimpa Fyra Amira apabila rumah nya dimasuki seseorang.