Love In Silent ✔

By CikVelvet

1.5M 59.2K 1.7K

Orang kata,cinta tu boleh datang bila-bila masa saja.Cinta tu jugak dikatakan buta.Betul ke? Tak! Tidak sama... More

INTRO
BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
PROMOTE
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
EPILOG I
EPILOG II
LOT LOVE
New Story

BAB 8

25.2K 1K 14
By CikVelvet

PADA waktu lapang ini,Aurell ingin menjenguk Maklong Timah di Hulu Langat.Sudah hampir sebulan dia tidak berjumpa dengan wanita itu.Rindu sudah pasti.Wanita itu sudah dianggap seperti ibu kandungnya sendiri setelah dia kehilangan tempat bergantung.Susah dan senangnya,wanita itu sentiasa ada bersamanya.Jika nak dibalas jasa wanita itu,jutaan wang ringgit pun belum tentu dapat menyaingi pengorbanannya.

Sampai saja di sana,Aurell terus melangkah masuk setelah memberi salam dan dijawab oleh Maklong Timah yang ketika itu sedang berada di dapur.Aurell pantas memeluk erat tubuh wanita yang sudah berusia lewat 60 an tersebut.Satu kucupan seorang anak terhadap seorang ibu hinggap di pipinya.Walaupun wajah itu sudah jelas dengan garis kedutan,
namun kudratnya masih banyak untuk melakukan kerja menjahit baju dan menjual kuih di kampung ini untuk menampung kos sara hidupnya.

Maklong Timah tersenyum suka apabila dipeluk erat oleh anak buahnya.Dia juga membalas pelukan gadis itu.Dia sudah menganggap anak adik perempuannya ini sebagai anak kandungnya sendiri.Ini amanat adiknya juga sebelum dia pergi meninggalkan dunia.

"Kenapa tak bagitahu nak balik? Kalau tak maklong boleh tolong masakkan asam pedas untuk Ell", dia sudah tahu sangat makanan kegemaran anak buahnya ini.Asam pedas ikan pari.Jika dia masak makanan tersebut,sudah pasti bertambah-tambah Aurell makan.
Namun masakannya ini tidak boleh mengalahkan masakan adiknya.

"Saja je Ell nak terkejutkan maklong.Lagipun Ell balik sekejap je ni,petang nanti Ell dah kena balik sebab Ell tak dapat cuti lagi", terang Aurell sambil tangannya masih lagi memeluk tubuh maklongnya.Bagai tak nak dilepaskan saja gayanya.

" Ohhh.. hah tak apalah.Asalkan Ell balik jenguk maklong ni.Sekarang ni Ell nak rehat dulu ke apa?" soalnya lembut.Ye,layanan seorang ibu kepada anaknya.

"Tak naklah.Kalau Ell rehat,alamatnya sekejap je lah masa Ell boleh luangkan dengan maklong", Aurell sudah pun duduk di kerusi meja makan yang terletak di tengah-tengah ruang dapur tersebut.

Maklong Timah tersenyum saja.Sejuk hatinya melihat Aurell.Kadangkala dia rasakan Aurell lebih prihatin daripada anak kandungnya sendiri,Suraya.Kalau nak tunggu gadis itu menanya khabar atau membantunya melakukan kerja-kerja di rumah ini,alamatnya masuk ke dalam tanah dululah dia gamaknya.

" Ell dah sarapan belum ni? Pagi-pagi lagi terus muncul,mesti tak makan lagi.Betul tak?" Maklong Timah mengagak.Dan telahannya betul apabila Aurell tersengih-sengih memandangnya.

"Hah,Ell nak makan apa? Biar maklong tolong buatkan.Nasi goreng? Bihun goreng?" soal Maklong Timah.Dah macam pelayan di restoran saja.Tinggal sekarang ini dia cuma memakai baju kelawar saja.

Aurell berfikir sejenak.Nak makan apa eh? Dia tak naklah makan yang berat sangat memandangkan dia sedang berdiet sekarang ini.

"Ell nak makan cucur bilislah.Emm.. sedapnya.Dah lama jugak maklong tak buat,kan?" Aurell tersenyum teruja.Cucur bilis maklongnya memang terbaik di dalan kampung.Sedap sehingga boleh menjilat jari.Makan sebiji memang takkan pernah cukup.

Maklong Timah tersenyum kecil."Boleh,sekejap ya maklong nak buatkan",

"Biar Ell tolong.."

Beberapa minit mereka di dapur,akhirnya cucur bilis hasil kerjasama mereka berdua telah siap dihidangkan di atas meja.Aurell pergi ke peti sejuk dan mengeluarkan sos cili.Dia suka makan cucur bilis ni cicah dengan sos cili.Sedap sungguh!

"Maklong tak nak makan ke?" soalnya ketika melihat Maklong Timah sedang sibuk mengeluarkan bahan-bahan untuk membuat kuih.

"Makanlah dulu.. maklong nak pergi kedai kejap nak beli barang.Maklong nak buat kuih ni", katanya.Dia

Aurell meneruskan suapannya.Sudah yang ke berapa pun dia tak tahu.Banyak sangat sampai tak kuasa dia nak kira.

Ketika dia sedang sedap menikmati sarapan paginya,kedengaran pulak satu suara manusia yang paling dia tidak mahu dengari.Boleh bikin rosak mood ceria pada hari ini.Dia hanya buat tidak tahu saja.Masih meneruskan suapannya.

"Apa mimpi pulak kau balik harini? Ingatkan dah jadi doktor dekat sana,tak ingat dah nak balik sini", sindir Suraya yang sudah pun duduk menghadapnya.Pinggan cucur bilis di hadapan Aurell ditarik ke arahnya.
Aurell memandang sekilas gadis itu.Muka bangun tidur lepastu ada hati nak terus makan.Tu entah basuh muka ke tidak tu.

"Aku masih ingat tanggungjawab aku dekat sini,sebabtulah aku balik.Aku nak jenguk maklong walaupun sekejap", kata Aurell tenang.Dia menjilat jarinya sebagai penamat setiap hidangan yang dia makan.Tak ada selera dah dia nak makan.
Lagipun dia tengok Suraya makan sekarang ni dah macam tak pernah disuap nasi setahun.

"Tak payah nak berlagak kononnya kau ada tanggungjawab dekat sini.Dia tu mak aku,aku yang bertanggungjawab jaga dia.Kau tak payah nak susah-susahlah", kata Suraya penuh dengan kebencian.Dia ingatkan dia dah takkan jumpa dengan Aurell lagi apabila gadis itu sudah memulakan praktikalnya.

"Kalau kau betul-betul bertanggungjawab nak jaga mak kau,kenapa kau tak pergi cari kerja? Macam mana kau boleh cakap yang kau akan jaga dia sedangkan kau sendiri mintak duit mak kau nak beli apa-apa? Tu.. siang malam mak kau kerja untuk orang kampung.Ada kau tolong? Tak pernah lagi aku nampak kau sentuh dapur ni.Itu kau cakap kau akan bertanggungjawab?" tegur Aurell.Dia bukan nak memerli,tapi dia cakap benar.Dia menegur sikap sepupunya ini yang terlalu pemalas.

Suraya jadi berang pula apabila tiba-tiba saja ada orang luar yang masuk campur dalam urusan hidupnya.Cucur bilis yang hendak disua ke dalam mulutnya lantas dicampak semula ke dalam pinggan.

"Kau jaga sikit mulut kau. Kau siapa nak tegur aku? Ni rumah mak aku jadi aku punya sukalah nak kerja ke tidak.Ada aku kacau kau ke? Kau tu dah menumpang buat cara menumpang je.Jangan nak biadap sangat! Tu laa.. mak bapak mati awal.Tak sempat nak ajar kau,sebabtu kurang ajar!" sungguh bisa kata-kata yang keluar dari mulut Suraya.

Orang kain boleh kutuknya kalau mahu.Kutuklah apa saja dia terima.Tapi kalau membabitkan arwah ibu dan bapanya,itu dia tidak boleh terima!

"Suraya! Jaga sikit mulut kau.Kau tak ada hak nak cakap macam tu dekat arwah mak ayah aku", Aurell meninggikan suara.Sebak dia rasa.

"Dan begitu jugak kau tak ada hak nak tegur aku dan masuk campur dalam hal rumah ni! Kau tak diperlukanlah,Ell! Kau boleh berambuslah macam mak bapak kau dalam tanah tu! Dasar perampas!" Suraya masih lagi marah.Tajam matanya memandang Aurell.

Tidak tahan dengan kejian yang diberikan,Aurell bingkas bangun dan meluru ke biliknya.Dia menangis semahu-mahunya dalam bilik tersebut.Apabila dibangkitkan tentang arwah ibu dan ayahnya,dia pasti akan merindui mereka.Rindu yang teramat sangat.

Suraya tersenyum puas.Puas sangat hatinya kerana dapat mengeji Aurell.Tapi itu baru sikit.Dia akan buat yang lebih dahsyat lagi.

Beberapa minit setelah itu,Maklong Timah pulang dari kedai.Hairan dia bila tengok Aurell sudah tiada di dapur.Malah Suraya pula yang sedang melantak cucur bilisnya.

"Ell mana?"

"Entah.. lari kut", katanya selamba.Cucur bilis yang terakhir disumbat ke dalam mulut.

Petang itu barulah Aurell keluar dari biliknya dan terus ke dapur.Tak mahu  dia ke ruang tamu sebab dia dapat lihat dari ekor matanya yang Suraya sedang menonton televisyen di sana.

Ketika itu Maklong Timah sedang membuat kuih yang akan dijual pada esok pagi di gerainya.Gerai yang berdekatan dengan simpang tiga hujung kampung.Lantas dia membantu wanita itu membuat kuih sebelum dia bertolak pulang ke Shah Alam.

" LEPASTU dia kata apa?"

Raihana diam dan menyedut sirap ais di dalam gelas di hadapannya.
Kemudian dia memandang semula Ilya di hadapannya.Ya,doktor perempuan yang telah jatuh hati pada abangnya.

"Lepastu dia macam.. tak bagi jawapan yang positif pun.Dia kata,dia belum bersedia nak bermain cinta sekarang ni", terang Raihana.Tidak mahu berselindung apa-apa takut Ilya menaruh harapan pulak nanti.

Ilya mengeluh hampa.Kecewa apabila lelaki yang dia suka tidak ada hati padanya.

"Kenapa dia belum bersedia nak main cinta? Dia dah dekat 26 pun kan? Nak tunggu apa lagi?"

"Abang I tu payah sikit,Ilya.Dia memilih sikit kalau bab-bab perempuan ni.Sebabtulah sampai sekarang tak ada makwe.Dia cakap,dia nak seorang perempuan yang memahami pekerjaan dia sebab tak semua orang boleh faham kerja dia",

Ilya mengerut dahi."Pekerjaan? Okey,dia kerja apa? Bagitahu I dan I akan cuba untuk memahami dia", bersungguh Ilya.

Raihana terdiam.Terkelip-kelip matanya memandang Ilya.Gadis yang seusia dengannya ini memang cantik dengan rambut blonde nya.Dia sentiasa menjaga penampilannya.
Cuma kadangkala pemakaiannya itu agak seksi tapi kerana itulah di mata lelaki,dia kelihatan sangat cantik.

" I think,you should ask him by your own.I tak boleh bagitahu you" ,

Lagilah Ilya hairan.Kenapa pulak Raihana tak boleh bagitahu dia pekerjaan abangnya? Susah sangat ke?

Continue Reading

You'll Also Like

427K 17.1K 69
[ C O M P L E T E D ] ❗Read School : Musical World first❗ + No sinopsis. Aku tak reti nak buat sinopsis bagai ni. Nanti sinopsis ke mana, plot story...
153K 9.9K 32
Adam Hirdy | Azalea
578K 23.9K 46
⋆ ˚。⋆୨୧˚ 2nd Cinta Series ˚୨୧⋆。˚ ⋆ Pemergian ibubapa tercinta memberi kesan yang mendalam terhadap kanak-kanak lelaki yang baru berusia 10 tahun. SYE...
298K 14K 61
(Cerita pertama yang mengandungi banyak KESALAHAN) Tengku Ghibran Adrean X Haura Ameena Konflik tk berat,story jenis yang chill Tengku Ghibran Adrean...