BAB 27

25.1K 1.1K 58
                                    

"JADI ini laa yang awak cuba sembunyikan dari saya?" soal Riyadh yang sedang memeluk tubuh sambil merenung muka tidak bersalah Aurell.Gadis itu mengunci mulut.Sejujurnya dia tak tahu apa yang sedang dimaksudkan oleh lelaki itu.Sembunyikan? Apa yang dia sembunyikan?

"Kenapa awak diam? Saya tak sangka.. awak sanggup khianati orang yang dah besarkan awak selama ni", kata Riyadh.Suaranya masih kedengaran biasa tapi wajah dan pandangan lelaki itu benar-benar menggerunkan Aurell.

"Macam mana awak tahu?" soal Aurell perlahan.Kepalanya ditundukkan ke bawah.Mungkin Riyadh tahu cerita ni dari Suraya.Ye laa,siapa lagi yang ada di meja makan tadi selain Suraya?Nampaknya gadis itu terlebih dahulu bertindak.

Riyadh terdiam seketika.Macam mana aku tahu?

"Jadi betul laa apa yang Su cakap? Memang awak yang curi semua tu sampai kena kejar dengan lintah darat?" kini Riyadh telah meninggikan sedikit suaranya.Tadi dia macam tak berapa nak percaya sangat dengan kata-kata Suraya tapi bila tengok reaksi Aurell yang macam membenarkan segalanya,sakit pulak hati dia.

Dia betul-betul tak sangka,perempuan sebaik Aurell ni tergamak mencuri barang kemas wanita yang selama ini bersusah payah demi dia? Herh!

"Saya.."

"Kenapa sampai sanggup mencuri? Saya tak sangka perempuan macam awak ni sanggup buat macam tu! Apa salah maklong awak sampai macam ni awak balas dekat dia? Kalau saya tahulah yang awak kena kejar dengan lintah darat tu semua selama ni sebab awak mencuri.." Riyadh mengunci mulut seketika.Dia lihat Aurell masih menundukkan wajah.

"Lebih baik saya tak payah nak tolong awak! Saya benci pengkhianat macam awak!" tajam mata Riyadh menikam wajah Aurell.

Aurell memejamkan matanya rapat sekali gus merembeskan air mata yang sekian lama bertakung.Ya Allah.. rasa ini terlalu sakit.Dibenci oleh semua orang malah dengan suami sendiri.Apa salah yang telah dia lakukan sehingga sebegini tinggi kebencian orang terhadap dirinya?

Aurell mengenggam erat tilam cadar.Sebelah lagi tangannya naik mengesat air mata.Cukuplah,Ell! Kalau betul semua benci kau,cukup!

Perlahan-lahan dia mengangkat kepala memandang lelaki itu.Dapat dia lihat api kemarahan terpancar di mata lelaki ini.

"Awak nak tahu tak? Saya selalu mengimpikan akan ada seseorang yang akan bersama saya di saat jatuh dan bangun saya.Saya tak pernah rasa semua ni sehinggalah awak mengahwini saya.Saya gembira sangat sebab nanti saya dah ada seorang suami.

Seorang suami yang sudi hulurkan tangan dia di saat semua menunding jari pada saya,di saat saya jatuh dan hilang kepercayaan semua orang,di saat tidak ada walaupun seorang yang sanggup membela saya.Tapi dia datang dan sanggup memimpin saya bangun dan sentiasa bersama saya melalui duka perjalanan hidup saya.

Dia tak hiraukan segala fitnah dan tuduhan yang satu dunia lemparkan buat saya.Dia terus memimpin saya jalan sehingga saya temui kebahagiaan saya", Aurell diam seketika.Matanya masih membalas pandang dengan lelaki itu.

"Tapi saya sedar yang saya memang layak dibenci.Dari dulu sampai sekarang,saya takkan pernah rasa erti kebahagiaan.Dari mak dan ayah saya meninggal,saya dituduh bukan-bukan tapi saya tak mampu nak buat apa-apa sebab saya lemah.Saya seorang diri.Tak ada sesiapa yang sudi membela yatim piatu macam saya.Tapi sejak beberapa hari lepas,saya rasa selamat,saya rasa dilindungi.. sebab saya ada seorang suami", Aurell tersenyum kecil.Air matanya semakin laju turun ke pipi.

Perlahan-lahan Aurell bangun mendekati Riyadh yang kematian kata."Terima kasih sebab ajar saya apa itu erti suami yang sebenar", kata Aurell.Semakin lebat air matanya jatuh.

" Ell.." Riyadh cuba memanggil namun Aurell terus saja keluar dari bilik tanpa menoleh lagi ke belakang.Hatinya lebih terluka sekarang ini!

Riyadh menggigit bibirnya.Kepalanya diketuk beberapa kali.

Love In Silent ✔Where stories live. Discover now