DISTURBIA

By NorFarahanim

10.8K 486 126

Sebelum segalanya bermula, dan setelah segalanya bermula. demi sebuah dendam, hatta sahabat sendiri dikhianat... More

Sebelum segalanya bermula-part 1
sebelum segalanya bermula part 2
sebelum segalanya bermula-part 4
sebelum segalanya bermula-part 5
sebelum segalanya bermula-part 6
Bab 7-Permulaan
BAB 8
BAB 9
Kes pertama: Bab 10
BAB 11
BAB 12: Kemenangan?
catatan penulis

Sebelum segalanya bermula-part 3

335 46 8
By NorFarahanim

"Kay!" suara garau itu mengejutkan mereka berdua. Kay segera mencapai basikalnya namun, sebelum sempat dia menaiki basikal itu Khalid segera meragut tangan Kay dan menariknya supaya menjauhi lelaki tersebut. Dia tidak mahu Kay terlibat dalam urusannya dengan lelaki itu. Kay hanya menurut sahaja langkah ayahnya. Basikalnya dibiarkan jatuh di situ.

Apabila terasa seperti sudah jauh dari kedudukan tadi, Kay segera merentap tangannya dari genggaman Khalid. Dia hairan mengapa ayahnya bersikap seperti ini. Ayahnya kelihatan gelisah dan seperti ingin memberitahu sesuatu namun dia seperti teragak-agak untuk berbuat demikian.

"Ayah..." baru sahaja Kay hendak membuka mulut ayahnya segera menyampuk.

"Kay, kamu...kamu, ayah minta tolong sangat. Jangan dekati lelaki tu. Tolonglah, ayah merayu!" mata ayahnya mula meliar ke sana kemari seolah-olah ada bahaya yang mendekat.

"Ayah, cuba ayah jelaskan, Kay tak faham!" Khalid hanya mengeleng kepala mendengar soalan itu. Lagaknya seperti orang kurang waras. Kay semakin hairan.

"Ayah, siapa lelaki tu?" Khalid senyap mendengar soalan daripada si anak.

"Ayah!" Kay mendesak.

"Diam! Aku kata diam!" Kay terdiam serta-merta. Tidak pernah ayahnya berkelakuan sedemikian rupa. Dia kembali memandang ke arah lelaki tadi dengan sepasang jelingan maut. Namun, wajahnya terus dicengkam dan dipusing menghadap ayahnya untuk menghalangnya daripada melihat lelaki tersebut.

"Jangan, kau akan ingat muka dia!" Kay semakin tidak mengerti. Dia menolak tubuh ayahnya dan berlari semula ke arah lelaki tadi. Lelaki itu hanya mencebik dan memandangnya dengan penuh kebencian. Tanpa menghiraukan lelaki itu, Kay mengambil basikalnya yang terbaring di tanah lalu mengayuh basikal kesayangannya masuk ke dalam kawasan rumah. Khalid mulai lega dengan tindakan Kay yang menurut kata.

Dia segera menapak ke arah lelaki tersebut untuk menyelesaikan urusan antara mereka. Kay pula, tidak berhenti di situ sahaja. Dia merasakan bahawa dia perlu juga untuk ambil tahu tentang apa yang sedang berlaku sebenarnya. Mujur bumbung rumahnya rata.

Tanpa menghiraukan teguran ibunya, dia berlari naik ke kawasan bumbung rumah. Sesampainya dia di sana, dia segera menyorok di sebalik tangki air dan ampaian yang tersedia di atas. Dengan penuh kesabaran dia mengintai, apa yang diperlakukan oleh ayahnya dengan lelaki tersebut.

Namun, perkara yang tidak disangka-sangkanya berlaku. Ayahnya tidak lama di situ dan terus mengikut lelaki itu menaiki sebuah kereta bercermin gelap. Kelihatan ayahnya seperti merelakan diri mengikut arahan lelaki tersebut. Tanpa berlengah lagi Kay segera menjerit memanggil ayahnya dari atas bumbung. Khalid sempat membuat tanda isyarat supaya jangan risau sebelum kenderaan tersebut berlalu. Dengan nafas yang berat, Kay mengeluh lalu duduk menyandar di tangki air.

Dalam hatinya berdoa semoga ayahnya tidak diapa-apakan oleh lelaki bertopi tadi.

Malam itu, ayahnya menelefon dan memberitahu bahawa dia tidak akan pulang pada malam itu kerana terdapat beberapa urusan yang hendak diselesaikan. Khalid juga sempat berpesan kepada Kay supaya memberitahu ibu dan adiknya supaya tidak risau jika dia tidak pulang pada malam itu. Malah, dia juga berjanji akan segera pulang setelah urusannya selesai.

Kay tiada pilihan lain selain mempercayai bulat-bulat setiap patah bicara ayahnya. Walau bagaimanapun, dia tetap tidak boleh melupakan tingkah laku pelik ayahnya tadi. Siapakah lelaki itu, dan apakah urusan yang begitu penting antara ayahnya dengan lelaki itu?

***

Dush!

Satu tumbukan padu dilayangkan ke wajah lelaki itu. Khalid tersungkur ke lantai yang lembab dan berpasir itu kerana hilang keseimbangan akibat daya yang dikenakan kepadanya terlalu kuat. Giginya diketap perlahan sambil menahan pedih yang terasa ngilu menyinggah. Kesejukan lantai itu menambah lagi impak kesakitan yang dirasainya. Baru sahaja dia hendak bangkit, satu tendangan pula dihadiahkan. Sekali lagi dia rebah tersungkur. Kelihatan cecair likat berwarna merah gelap mengalir perlahan dari bibirnya yang bengkak dan membiru itu.

"A..aku minta maaf.." kepala didongak ke atas meminta belas kasihan daripada mereka yang memperlakukannya seperti anjing kurap. Perlahan lelaki itu menapak mendekatainya lalu tunduk agar wajah mereka menjadi hampir.

"Khalid, Khalid. Apa yang aku nak bukannya ucapan maaf tapi aku nak kau bayar balik duit aku. Sekarang cakap Khalid, mana duit aku?" lembut dia bersuara.

Terketar-ketar Khalid mengangkat wajahnya. Dia tidak sangka selama ini dia mempercayai lelaki penuh muslihat itu. Bagaimana dia ingin meneruskan hidup selepas ini? Keluarganya? Memikirkan semua itu boleh buat dia pecah kepala!

"Ka..kau kata kalau aku melabur dengan kau aku akan dapat pulangan lima kali ganda. Tapi, kenapa kau kata aku kena bayar pula? Tak bolehkah bayar secara ansur-ansur?" naif sekali Khalid bertanya. Wajahnya mengharapkan belas kasihan.

"Heh.." lelaki itu tergelak. Sekali lagi tamparan hinggap di wajah tua itu. Kali ini Khalid terus tidak sedarkan diri. Lelaki misteri itu bangun sambil mengelap tangannya yang dicemari dengan darah Khalid.

Khalid, malang sungguh nasibnya kali ini. Tidak semena-mena dia ditipu oleh sindiket pinjaman dan pelaburan. Buat masa ini, Khalid akan ditahan bersama lelaki misteri itu untuk beberapa hari. Lelaki misteri itu ada perancangannya yang tersendiri.

***

Perlahan dia berjengket masuk ke dalam perpustakaan. Hajat di hatinya adalah untuk mengejutkan Kay. Shah tersengih seorang diri membayangkan rupa Kay ketika terkejut nanti. Sambil menahan tawanya, dia mendekati susuk tubuh yang sedang tekun membaca itu. Niatnya padam setelah mendapati lelaki itu bukannya sedang membaca tetapi sedang tidur. Buku itu hanyalah untuk menutup wajahnya.

Cis!

Shah menyumpah di dalam hati. Dia segera mengambil tempat di hadapan Kay yang sedang nyenyak tidur. Dagunya ditongkat pada permukaan meja sambil matanya memerhatikan Kay yang sedang tidur. Terik panas mentari mula merangkak menyuluh wajah putih bersih itu. Shah segera mengalih buku tersebut dan meletakkannya di tepi tingkap agar kulit Kay terlindung daripada cahaya matahari.

Menyedari perubahan suasana, Kay mula tersedar daripada lelapnya. Sambil meregangkan urat-urat dan tulang belakangnya, dia terkejut saat melihat seseorang sedang tersengih di hadapannya. Kay mengeluh perlahan. Tidak sangka wajah Shah ialah wajah pertama yang akan dilihatnya sebaik sahaja tersedar daripada tidur ayamnya itu.

Hari ini matanya terasa berat sekali kerana malam sebelumnya, dia sudah berjaga hingga ke lewat malam, memikirkan perihal ayahnya yang sudah dua hari tidak pulang.

Shah yang melihat wajah murung Kay itu terus sahaja berhenti tersengih. Dia mula menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

"Err, Kay, cuaca baikkan hari ini?" Shah cuba untuk membuka topik perbualan yang dirasakan mampu mengubah mood Kay. Namun, seperti biasa Kay diam, tidak menjawab soalan mesra dari Shah.

"Ahahaha...Kay, aku rasa lagi seronok kalau kita duduk kat bumbung...kan?" kali ini Shah cuba untuk memberikan cadangan.

Tanpa sebarang amaran Kay segera bangkit menolak kerusinya lalu mengatur langkah keluar daripada perpustakaan. Shah pula tergesa-gesa mengikut dari belakang. Dalam hatinya melonjak kegembiraan kerana telah berjaya membuat Kay keluar daripada perpustakaan itu. Namun, dia hairan, mengapa Kay langsung tidak membawa sebarang buku bersamanya?

Kali ini Kay seperti tidak kisah apabila Shah datang dan duduk di sisinya di atas bumbung. Kay malah berbaring di atas bumbung tersebut. Shah tersenyum lalu mengikut perbuatan Kay dan berbaring di sisi lelaki yang dianggap sahabat itu. Suasana antara mereka senyap seketika. Masing-masing seolah-olah sudah hanyut dalam keasyikan menghayati pemandangan langit yang indah. Sungguh, cuaca hari ini agak baik dan menenangkan.

"Shah." Kay bersuara.

Buat pertama kalinya Kay yang memulakan perbualan. Shah berasa sungguh terharu lalu menumpukan sepenuh perhatian terhadap apa yang hendak diperkatakan oleh Kay.

"Shah, apa maksud kawan baik?" terpegun Shah mendengar soalan tersebut. Senyumannya terukir.

"Kau betul-betul nak tahu?" soal Shah pula. Kay hanya mengangguk perlahan. Dia benar-benar ingin tahu.

"Hmm, macam mana nak cakap ya? Kawan baik...mengikut fahaman aku, kawan baik ialah orang yang sentiasa faham perasaan kawannya. Dia akan cuba sedaya upaya untuk elakkan kawan dia daripada hidup dalam kegelapan. Itu apa yang aku faham." Laju Shah memberi pendapat.

"Aku tak minta pendapat kau!" Kay berkata perlahan. Dia memandang kembali ke langit.

"Lah, kalau macam tu kau tanya ajalah Encik Google. Semua dia tahu!" Shah membalas ucapan Kay. Terdiam sebentar lelaki itu.

Shah tergelak kecil. Dia tahu bahawa Kay hanya ingin menutup rasa segannya. Tangannya segera mencuit pinggang Kay dan menggeletek badan lelaki itu. Meronta-ronta Kay menahan rasa geli. Masing-masing tergelak besar di atas bumbung itu. Namun Kay segera menutup mulutnya apabila menyedari bahawa mereka sedang berada dia atas bumbung sekolah. Bimbang mengganggu pelajar-pelajar di dalam kelas pula.

"Shah, hari ini aku benarkan kau bercakap" ujar Kay tiba-tiba.

Shah terasa seperti tidak percaya dengan situasi tersebut. Nampaknya hari ini mood Kay baik sekali. Dengan rasa terujanya Shah mula bercerita itu dan ini dan Kay pula setia menadah telinganya. Kadang-kadang dia mengangguk memberi respon bagi setiap kisah yang hendak diceritakan kepadanya. Entah mengapa semakin lama dia semakin senang dengan insan yang bernama Mohd Shahrul. Ada satu perasaan yang tidak terungkap mulai bercambah di hatinya.

'Adakah ini yang dinamakan kawan baik?' soalan itu mula bermain di benak pemikirannya. Hilang sudah perasaan risau mengenai kehilangan ayahnya. Namun, dia tidak pernah menyangka bahawa itu adalah hari terakhir dia melakar senyuman.

?????????????

Continue Reading

You'll Also Like

3.9M 3.4K 1
Tajuk: KAD Penerbit: Buku Fixi ISBN: 9789670042985 Bil mukasurat: 324 muka surat Harga RM24.90 Sinopsis: Setelah lama belajar di rumah, sudah sampai...
1.7M 13.6K 11
<2nd Novel> Highest Ranking- #1inAction(23/2/2021) [Completed] Known as Healing Love. "Di saat awak tahu siapa diri saya yang sebenarnya, yo...
10K 1.7K 51
Para pelajar 5F mempunyai satu misi sulit di Sekolah Menengah Sultan Muadzam Shah. Sasaran mereka adalah Cikgu Wan, makhluk berupa harimau dan berger...
2.2M 133K 71
|ROMANCE+THRILLER| HANYA ADA SEPARUH CERITA KERANA TELAH DIJADIKAN NOVEL/EBOOK "Ya, aku memang gila. Gila cintakan isteri aku. Hawa Sofiah." Siapa sa...