Cik Troublemaker Pencuri Hati...

By nur_minna

497K 25.4K 4K

Highest ranking : #5 in Romance (22/01/2017)(25/01/2017) Published : 04/01/2016 Completed : 07/06/2017 ⚠️Perh... More

PERHATIAN
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
59 [real]
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111

38

4.1K 215 23
By nur_minna

"Adik, cepat sikit! Kita kena keluar awal, kalau lambat nanti sesak." Puan Sri Ilyana mendongak memandang atas. Dia menyekak pinggang. Mana anak dara sorang ni?

Jam tangannya dikerling. "Iman Nadhirah, kalau kamu tak turun juga dalam kiraan lima, mama tarik semua gajet yang ada sampai habis PT3," ugutnya.

Wanita itu merengus marah kerana tiada sahutan dari anaknya. "Satu..."

"Dua..."

"Tiga..."

"Empat..."

"Li..." pada masa yang sama kedengara bunyi derapan kaki menuruni anak tangga.

"Ya, ya! Adik turun ni." Iman Nadhirah berkata.

Puan Sri Ilyana menggeleng kecil. "Apa yang buat kamu lambat sangat?"

Iman Nadhirah mengeluh. "Cari stokin. Tak jumpa ma. Adik rasa adik dah letak elok dalam beg semalam. Tiba-tiba hari ni takde."

Puan Sri Ilyana tergeleng kecil lagi. "Adik ni cuai! Dah pergi masuk kereta. Dah lambat dah ni! Family Uncle Umar pun dah siap, kamu aje yang lambat," bebelnya geram.

Iman Nadhirah mengeluh lagi. Dia berjalan ke bahagian belakang kereta Volkswagen. Bonet kereta dibuka. Kasut sarung berwarna hitam kosong itu diambil dan disarung pada kaki. Terpaksalah pakai 'kasut makan tuan' ni. Siaplah kau stokin, malam ni akan ku cari sampai ke lubang anai-anai.

Eh? Bukan cacing ke? Akalnya menyoal.

Argh, sama jelah tu!

________

Iman Nadhirah dan Zafriel Adrian mengekori keluarga mereka dari belakang. Sesekali mereka berdua bertikam lidah. Yelah Iman Nadhirah dan Zafriel Adrian takkan boleh tak bergaduh walau hanya satu hari.

Iman Nadhirah berjalan malas. Dia membuat muka. Sungguh dia bosan melihat mamanya dan Umi Aminah membeli belah. Tan Sri Nazmi dan Haji Umar sudah menghilang entah ke mana.

Tiba-tiba dia terasa ada sesuatu di atas kepalanya. Dia meraba kepalanya. Topi? Zafriel Adrian di sebelahnya dikerling. "Kau ni kenapa letak topi ni atas kepala aku?" Soalnya dengan geram. Topi itu ditanggalkan dari kepala. Paling pelik sekali topi itu sebenarnya topi koboi. Tak tau topi koboi macam mana? Tengok topi Woody dalam Toy Story. Itulah dianya!

Zafriel Adrian membuat muka tidak bersalah. "Alaaa... topi je kut! Rilekslah."

Iman Nadhirah memandang Zafriel Adrian dengan rasa marah. Dia terus meletakkan topi itu di atas kepala lelaki itu. Senyuman menghiasi wajahnya. Tidak dinafikan lelaki itu nampak lacak dengan topi koboi itu. Tambahan pula dia berpakaian kemeja bercorak kotak-kotak. Lengan kemeja itu dilipat sehingga ke siku. Memang perfecto!

"Ha, baru sesuai. Ada bagi aku topi tu. Kau sebenarnya nak kan topi tu yang letak atas kepala aku?"

Zafriel Adrian merengus. Aku nak kenakan dia, sebaliknya aku yang terkena. Apa ni?! "Fine, kalau aku sesuai dengan topi ni, kau pula, sesuai topi..." dia mengetuk dagubya dengan jari. Matanya memilih topi-topi di situ.

"Ha! Yang ni!" Topi koboi yang hampir sama. Tapi nampak keperempuanan sikit kerana ia berwarna merah. Benangnya pula berwarna putih. Bayangkan topi Jessie pula eh? Lelaki itu menyarung topi tersebut di atas kepala tunangnya. "Hmm... memang sesuai! Kejap, kejap!" Telefon di salam poket dibawa keluar. Dia mengambil gambar gadis itu. Langsung tidak peduli dengan wajah Iman Nadhirah yang sudah mencuka.

Zafriel Adrian senyum melihat gambar itu. Iman Nadhirab baru sahaja mahu menghamburkan marahnya, pemilik gerai itu mencelah, "Topi yang adik dengan girlfriend pakai tu memang sesuai untuk pasangan couple. Kalau beli dua sekali, harganya RM10."

Zafriel Adrian memandang Iman Nadhirah dengan senyuman mengatakan dia akan membeli topi itu. Iman Nadhirah cuba menghalang tetapi tidak sempat kerana lelaki itu telah menghulurkan wang RM10 sekeping kepada penjual tersebut.

"Kau ni, kan! Aku tak naklah topi ni. Kau nak, kau belilah untuk kau seorang aje! Lagipun kita bukan pasangan okey?" Akhirnya berpeluang juga Iman Nadhirah menyuarakan ketidakpuasan hatinya.

Zafriel Adrian membuat muka mengajuk Iman Nadhirah. "Bla bla bla... lupakan jelah! Aku dah beli pun. Dah jom kita... err... mana umi dengan aunty?" Soalnya.

Iman Nadhirah memukul lengan lelaki itu. "Ini semua kau punya pasal! Diorang dah tinggalkan kita!" Marahnya. Ini adalah kali kedua dia ditinggalkan dengan lelaki yang dibencinya. Arghhh! Kenapa mesti Zafriel?

Zafriel Adrian menggaru kepalanya. "Dahlah, kalau kau marah aku pun bukan dapat jumpa dia orang pun!" Dia terus berlalu ke depan meninggalkan Iman Nadhirah.

Iman Nadhirah menendang angin. Dia mengekori lelaki itu dengan perasaan marah. Sudahlah dengan cuaca panasnya, orang ramainya... RIMAS!

Tiba-tiba ada suara menyapa mereka berdua, "Hai, korang ni baru eh kat sini?"

Iman Nadhirah memandang Zafriel Adrian mengajaknya pergi dari situ. Namun sebaliknya yang dilakukan lelaki itu. "Kita orang bercuti kat sini. Kau orang memang duduk sini ke?"

Kedua-duanya mengangguk. Wajah mereka berdua hampir sama. Apa yang membezakan ialah seorang lelaki dan seorang perempuan. "Oh ya, maafkan kami. Lupa nak perkenalkan diri. Aku Aidil Faqih. Dan ini adik kembar aku, Aidin Faqihah. Kalau tak silap aku, kau orang berdua ni budak sekolah menengah kan?"

Zafriel Adrian mengangguk. "Yup. Aku Zafriel, ni Iman." Dia menyiku Iman Nadhirah. Iman Nadhirah tersenyum tanpa rela. Dia membalas perbuatan Zafriel Adrian dengan mencubitnya. Namun sikit pun lelaki itu tidak mengaduh sakit.

Aidil mengangguk. Aidin bertanya, "Kau orang ni pasangan couple ke? Because you two look perfect together!"

Iman Nadhirah menjulingkan mata ke atas. Cukup-cukuplah di sekolah. Sini pun ada jugak yang nampak aku dengan Zafriel ni sesuai bersama? Seriously? Buta ke apa? "No! Walaupun tinggal seorang lelaki di dunia ni, aku takkan sesekali jatuh suka pada dia!"

Zafriel Adrian hanya senyum kelat. Sudah dia agak ayat itu yang akan keluar dati mulut gadis.

"Oww.. so sad!" Aidin mencebik sedih.

"Eh, kita orang kena pergi dulu. Nak cari parents kita orang. Nanti kena marah pulak," Zafriel Adrian meminta diri.

Si kembar itu mengangguk faham.

_____

Setengah jam kemudian...

Iman Nadhirah mengaduh sakut buat kali kedua. Dia memegang kaki sebelah kiri. Kakinya sudah melecet kedua-dua belah. "Zafriel, tunggu kejap! Aku sakitlah!"

Zafriel Adrian berpaling ke belakang. Terbit rasa kasihan melihat tunangnya kesakitan. Dia mengeluh. "Sebelah lagi pulak yang kena?"

Iman Nadhirah mengangguk. Dia membuat muka meminta simpati. Zafriel Adrian mencangkung. Belakangnya menghadap Iman Nadhirah.

Iman Nadhirah mengerutkan kening pelik. "Kenapa kau?"

"Naik belakang aku. Aku dukung kau ke kau nak aku dukung kau cara lain?"

Iman Nadhirah sudah terbayang cara dukung yang dimaksudkan lelaki itu. Uishh... tak nak aku! Tangannya memeluk leher lelaki itu. Come on, Iman! Dia nak tolong kau, bukan nak ambil kesempatan!

Zafriel Adrian berdiri. Kedua-dua kaki gadis itu dipaut erat. Dia membuka langkah menyambung perjalanan. "Apa kata kau try call?"

Iman Nadhirah menggeleng kepala. "Tak boleh. Phone aku dah habis kredit."

Zafriel Adrian menjulingkan mata ke atas. Aduh, habis kredit pula! "Kau ambik telefon aku kat poket bawah."

Poket bawah? Kening Iman berkerut. Oh ya, lupa mamat ni pakai seluar kargo. Dia terus menunduk cuba mengambil telefon lelaki itu. Nasib baik tangannya panjang, dapat juga capai telefon lelaki itu. Setelah membuka, dia mendapati lelaki itu meletakkan password. "Apa password?"

"Ian. Semua huruf besar."

Kening Iman Nadhirah berkerut. Ian? Nama panggilan lelaki itu ketika kecil. Hanya dia saja yang memanggil lelaki itu Ian. Yang lain semua panggil nama Zafriel. Masih dia ingat, sebab dia memanggil zafriel dengan nama Ian. Katanya itu ialah singkatan bagi namanya, nama Zafriel dan abangnya. Irah, Adrian dan Nadzir. Iman Nadhirah tersenyum sendiri.

Setelah masukkan kata laluan, terpampang gambarnya dan Zafriel Adrian pada zaman kanak-kanak. Mereka bergambar di buaian yang dibuat Haji Umar sendiri. "Mana kau dapat gambar ni? Send kat aku!"

"Hmm..." gumam Zafriel Adrian. Sebenarnya ada banyak lagi gambar mereka dalam galeri telefon. Shh... senyap-senyap sudah!

Iman Nadhirah mencari nama keluarganya di dalam telefon lelaki itu. Seorang demi seorang didail nombor. Semua tidak dapat. Kemudian, dia cuba call Haji Umar, juga tidak dapat. Begitu jugalah dengan Hajah Aminah. Akhirnya dia menscroll lagi. Mencari nama Zafrina. Tiba-terhenti pada satu nama yang menarik perhatiannya.

My Love Fiancee

Iman Nadhirah mengerutkan kening. Zafriel dah bertunang? Tiba-tiba satu perasaan aneh membalut hatinya. Rasa sakit yang begitu dalam. Iman Nadhirah menggeleng. Dia kembali mencari nama Zafrina.

Panggilannya dijawab.

"Rina! Ni Kak Iman. Rina dengan mama dan umi ke? Kau orang kat mana ni? Akak dengan Zafriel dah puas cari kau orang tak jumpa."

"..."

"Abang Nadzir dengan Zakwan ada kat kereta?"

"..."

"Okay, okay. Bye."

Panggilan dimatikan. "Zafriel, kita pergi kat kereta terus. Rina suruh balik dulu. Kau tau tak jalannya?"

Zafriel Adrian mengangguk. Selepas itu sudah tiada lagi perbualan antara mereka. Timbul rasa risau dan pelik di hati Zafriel Adrian. Dia risau sekiranya Iman Nadhirah nampak gambar-gambar yang lain dan nama contact tunangnya itu.

Iman Nadhirah masih berdiam diri. Dia masih terfikirkan nama contact tadi. Siapa tunang Zafriel Adrian?

✩✩✩✩✩✩✩✩✩

Boleh agak tak siapa pemilik nama tu?😏 Rasanya kau orang tau siapa. Hmm... makin lama makin panjang pula chapter kat CTPH ni. Kau orang nak bab sependek dulu atau panjang macam ni? Atau terpulang pada author nak panjang mana😁

Continue Reading

You'll Also Like

10.2K 1.8K 18
Che Puan Elizabeth John Abdullah dibunuh kerana harta peninggalan Tengku Rahmat. Demi menuntut bela kematian mamanya, Carl Dylan pulang ke Malaysia. ...
290K 18.8K 44
[ ON- GOING] Dia... Leftenan Zar Uzair, pemegang amanah yang teragung, pada fikiranya ini jalan yang dipilih, tanggungjawab yang dipikul asbab mengap...
218K 17.8K 45
→short story← ❝Dear Damian, I'm yours.❞ Satu nota kecil dan pendek, yang tanpa Damian sedari, akan mengubah hidup lelaki itu selama-lamanya.
488K 18.5K 19
1ST SHORT STORY BY _AISYWA Start : 20 October 2018 End : 13 April 2019 [ with special chapters ] SHORT STORY OF THE YEAR 2019 - THE ICE AWARD - WINN...