HAWA AL-FATEH [OG]

By SignorinaRoselle

3.5K 245 27

[SAMBUNGAN 'HAWA UNTUK SANG ADAM'] Adam Al-Fateh. Sebut saja nama itu, tentu mereka mengenali walaupun berada... More

PROLOG (HUSA)
PROLOG : GOYAH
BAB 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14

Bab 5

150 10 0
By SignorinaRoselle


Lima Bulan Kemudian,

HAWA menutup pintu bilik solat. Dia menoleh ke arah Adam yang tercari-cari sesuatu di atas meja kerjanya. Hawa merapati Adam. Keningnya berkerut melihat fail yang berselerak di hadapannya.

“Abang, kenapa ni? Cari apa?”

“Alamak, abang nak cepat ni. Fail boleh hilang pula.”

Pandangan Hawa turun melihat objek yang berada di cepitan ketiak belah kiri Adam. Hawa cuba tahan tawanya. Dah mula dah perangai dia yang satu tu.

“Abang... fail warna apa?”

“Err... Warna hitam. Sayang ada nampak tak sayang? Abang baru je pegang tadi.”

“Sabar abang... Cari barang kena bertenang, nanti semua benda tak jumpa.”

“Abang nak kena cepat sayang...”

Hawa menarik lengan kanan lelaki itu supaya lelaki itu berhenti mencari. Dia mengajar suaminya untuk bertenang. Adam menurut.

“Sekarang tengok jari sayang tunjuk dekat mana.”

Matanya mengikut tangan halus itu tunjuk ke arah mana. Apabila tangan itu sampai ke objek di ketiak itu, matanya ditutup rapat sambil meluah rasa kesal.

“Ah, cuai .”

Hawa hanya tergelak melihat Adam yang sudah menggaru keningnya menahan rasa malu. Nasib bini je nampak, kalau bodyguard tu sekali nampak? Naya je malu bertimpa-timpa!

Sempat fail itu disedut bauannya kuat.

“Nasib bau vanilla.”

“Tak senonohlah dia ni.”

“Sayang nak ikut abang pergi meeting ke?”

Hawa hanya menggeleng. Penampilan suaminya itu dibetulkan. Tali lehernya dirapikan oleh sepasang tangan halus Hawa. Perlahan tangan halus itu digenggam dalam tangannya. Disinggahi satu kucup di situ. Hawa tersenyum. Tiba-tiba dia teringat semula kejadian ketika dia sudah hilang pedoman diri. Lelaki ini yang setia di sisinya. Sentiasa bersedia menerima susah yang Hawa bawa.

Tangan Adam turun ke bawah dan membelai perut yang membuyut itu. Dia terima sepenuh hatinya janin yang berkembang di rahim Hawa ini. Sudah lima bulan. Dia juga tidak larat berjalan jauh. Jadi, dia meminta izin untuk Mirra mengekorinya sekali ke universiti.

“Ayah pergi dulu sayang...”

Rasa gerakan di dalam perutnya.

“Jangan tendang sangat mama kamu ni, nanti dia yang tumbang. Badan dia kecil.”

“Abang ni...”

“Hehe... abang pergi dulu, ya sayang?”

“Baiklah.”

Tangan kekar itu dikucup. Adam membalas kucupannya di dahi Hawa.


“MR Adam? Jemput masuk.”

Adam hanya memandang ke bawah melihat seorang gadis yang bagai ‘kemiskinan kain' di bahagian depan papan putih. Gadis polos yang menampakkan tubuhnya itu membuatkan Adam tidak selesa. Arthur, pembantu peribadinya juga merasakan begitu. Dia memang bukan muslim, tetapi baginya, tidak sesuai berpakaian begitu ketika waktu kerja.

Adam merapatkan tubuhnya ke arah Arthur lalu mereka berbisik. Arthur mengangguk setelah itu.

“Saya nak salinan perbentangan awak dalam bentuk printing.”

Melihat wajah tegas Arthur, pengurus syarikat ini terus memanggil setiausahanya untuk cetak pembentangan itu di atas kertas bersaiz A4. Arthur memandang tajam gadis polos dengan pakaian terdedah di hadapannya. Sedar tidak sedar, renungan Arthur menakutkan gadis itu. Gadis itu menunduk.

Kening Arthur hampir bersambung melihat gadis itu seperti ingin menurunkan skirt pendeknya yang paras atas lutut itu. Arthur menyangka, jika gadis itu tunduk boleh saja terlihat seluar dalam gadis itu. Mengapa attitude berpakaian mereka seperti itu? Sangat tidak sopan.

Dengan bajunya yang kecil dari tubuhnya. Nampak menggiurkan jika sesiapa saja yang tidak dapat menahan nafsunya saat ini. Nasib saja dua orang yang sedang duduk menghadap papan putih ini hati kering. Adam memang sejenis yang menjaga pandangannya. Imej serban di kepalanya dia tidak sia-siakan.

Adam memang selalunya memakai serban dengan tuxedo. Kadang dia lilit ke kepala, kadang dia hanya membentang serban di bahunya.

“Nanti kau tengok depan.” Bisik Adam di sebelah Arthur.

“Baik.”

Melihat saja pakaian gadis itu, tidak selesa dia ingin memandang hadapan. Lagi-lagi pemikirannya yang suka berfikiran jauh. Untungnya penglihatannya ini khas untuk Hawa. Dari pertama kali dia ternampak gadis itu, matanya tidak habis scan seluruh wajah gadis itu.

“Ini dia Mr Adam, boleh kita mula perbincangan?”

“Silakan.”

Adam melihat muka surat pertama apabila gadis yang sudah lama berdiri di hadapan mereka. Bermula dari pengenalan gadis itu dan mereka menghuraikan point pembentangan. Pengurus mengerut dahi apabila melihat Adam yang lebih tumpu pada kertas dan bukan di papan putih itu.
Pengurus itu mendekati gadis itu lalu berbisik sesuatu.

Adam memandang sekilas apabila gadis itu berhenti berbicara. Dia mengeluh berat akhirnya. Sangat tidak sopan berbisik di hadapan client. Begini ke cara mereka untuk menaikkan pasaran produk? Tiada adab dengan client, tiada pakaian yang sopan.

“Mr Adam...”

Adam  masih memandang ke bawah tetapi kepalanya menghadap gadis itu. Suara gadis polos itu kembali menerobos ke gegendang telinganya.

“Mr Adam faham ke dengan apa yang saya jelaskan?”

“Saya terlebih faham, saudari.”

Adam meletakkan kertas pembentangan itu di atas meja.

“Saya faham apa yang awak sampaikan. Dan saya faham point besar dan sasaran awak. Cuma saya tak faham, kenapa awak perlu pakai yang mencolok mata? Sedangkan pengurus tahu yang saya adalah seorang muslim. Apa makna semua ni? Kalau skirt panjang, mungkin saya boleh berkompromi. Tapi ini?”

“Big mistake.” Arthur menyandar tubuh di kerusi. Syarikat apa ini? Dari etika pakaian hingga adab tidak terbela.

Pengurus memandang gadis itu berselang seli dengan Adam dengan wajah yang tidak percaya.

“Err, Mr Adam. Ini bukanlah kali pertama saya dapat client seorang muslim. I thought, you love it sebab mereka juga suka jika gadis begini memakai skirt pendek di pejabat.”

“Ya,  itu sesetengah orang, bukan mukmin. Kalau dia tahu tentang iman, pasti dia tahu dosa pahalanya. Terima kasih saja. Perbentangan awak tak menarik bagi saya dan attitude di pejabat awak perlu perbaiki. Dari adab, hingga pakaian. Terima kasih.”

Adam bangun lalu terus meinggalkan tempat yang membuat pandangannya serasa sempit dan limit. Arthur dengan wajah tidak puas hatinya memandang ke arah Pengurus itu berselang-seli dengan wajah gadis itu. Gadis itu menunduk malu.

“Silap orang kau nak ajak benda kotor, bro. Adios!”

Dari awal dia dapat mengagak yang pengurus sengaja meletakkan gadis polos itu berpakaian tidak cukup kain  di hadapan supaya Adam berminat untuk menandatangani projek mereka.

Tapi mereka silap. Walaupun umur Adam dikira muda dalam dunia perniagaan, tetapi dia sudah cukup matang dalam hal halal haram.

Sampai saja di lobi, terdengar bunyi tumit yang nyaring di belakangnya. Arthur masih laju berjalan tanpa melihat pemilik kasut tumit yang seperti berkejar-kejar mahu ke arahnya.

“Encik, Encik yang tengah berjalan tu!”

Arthur memandang orang-orang yang lalu lalang di hadapannya. Ramai saja yang sedang berjalan, mungkin orang lain, sangkanya.

“Encik yang pakai kot warna hitam tu!”

Sekali lagi Arthur melihat orang-orang di situ. Ramai yang memakai baju kot hitam. Jadi, dia membiarkan saja. Tak mahulah syok sendiri pula dikatanya nanti.

“Asistant Encik Adam!”

Kaki Arthur terpasung di situ. Memang dari tadi panggil aku ke? Dia menoleh ke arah gadis yang termengah di hadapannya. Gadis polos yang dipaksa memakai pakaian yang mencolok mata tadi.

“You nak apa? Boss I tak nak bekerja sama dengan syarikat you.”

“Saya sebenarnya...”

"MACAM mana meeting tadi? Okey?"

"Agak mengecewakan."

Hawa melabuh punggungnya di sebelah Adam.

"Kenapa?"

"Mungkin... abang penat kot. Tolong urutkan kepala abang boleh?"

Adam bangun dari duduknya lalu dia memegang lengan isterinya ditarik lembut sehingga mereka berdua ditelan dinding bilik itu. Dia tidak mahu masuk campurkan hal peribadi dan kerja.

Masa yang terluang begini, elok mereka luangkan masa bersama.

Continue Reading

You'll Also Like

429K 14.1K 55
"Lepaskan isteri aku! "Jerit Danial. Dia hanya berseorangan tanpa kadet askar. Alisya menghidupkan bom yang dipasang pada tubuh Edlynn. "Aku nak kau...
89.9K 4K 30
πŸ₯€π’΅π“Žπ’Άπ“ƒ ℛ𝒢𝒻𝒢ℯ𝓁 x π’œπ“π“Žπ’Ά π’¬π’Άπ’Ύπ“ˆπ’Άπ“‡π’ΆπŸ₯€ _ℛℯ𝓁𝒢 π’¦π“Š π’Ÿβ„―π“‡π’Ύπ“‰π’Ά π’Ÿβ„―π“‚π’Ύ ℳℯ𝓁𝒾𝒽𝒢𝓉 β„³π“Š β„¬π’Άπ’½π’Άβ„Šπ’Ύπ’Ά_ Disatukan tanpa kerelaan hati.Itu...
3.4K 672 25
Tujuan Manisa cuma satu, memporak-perandakan keluarga Pak Mahfuz. Baik mak saudara mahupun sepupu sendiri, semuanya akan dihancurkan. Itu dendam dan...
2.5K 153 32
Neya gadis cantik idaman jejaka, seorang yang lemah lembut dan cukup berdikari. Namun diusia 26 tahun, Neya masih tidak pernah memikirkan untuk berum...