Dusta Puteri Palsu

By Qayssz

81.6K 9.8K 2.3K

Dari masa hadapan ke masa lampau. Mustahil tetapi telah pun berlaku. Sangkanya boleh pulang selepas mengadap... More

prolog
kisah - 1
Kisah - 2
Kisah - 3
Kisah - 4
Kisah - 5
Kisah - 6
Kisah - 7
Kisah - 8
Kisah - 9
Kisah - 10
Kisah - 11
Kisah - 12
Kisah - 13
Kisah - 14
Kisah - 15
Kisah - 16
Kisah - 17
Kisah - 18
Kisah - 19
Kisah - 20
Kisah - 21
Kisah - 22
Kisah - 23
Kisah - 24
Kisah - 25
Kisah - 26
Kisah - 27
Kisah - 28
Kisah - 29
Kisah - 30
Kisah - 31
Kisah - 32
Kisah - 33
Kisah - 34
Kisah - 35
Kisah - 36
Kisah - 37
Kisah - 38
Kisah - 39
Kisah - 40
Kisah - 41
Kisah - 42
Kisah - 43
Kisah - 44
Kisah - 45
Kisah - 46
Kisah - 47
Kisah - 48
Kisah - 49
Kisah - 50
Kisah - 51
Kisah - 52
Kisah - 53
Kisah - 55
Kisah - 56
Kisah - 57
Kisah - 58
Kisah - 59
Kisah - 60
Kisah - 61
Kisah - 62
Kisah - 63
Kisah - 64
Kisah - 65
Kisah - 66
Kisah - 67
Kisah - 68
Kisah - 69
Kisah - 70
Kisah - 71
Kisah - 72
Kisah - 73
Kisah - 74
Kisah - 75
Kisah - 76
Kisah - 77
Kisah - 78
Kisah - 79
Kisah - 80
Kisah - 81
Kisah - 82

Kisah - 54

871 56 5
By Qayssz

Bayu perlahan menampar lembut pipi mulus Dahlia yang sedang merehatkan dirinya di dalam gua kecil di atas puncak Tasik Gerhana Berdarah itu. Lenanya Dahlia ketika itu hanya Tuhan yang tahu. Dirinya terlalu letih dan lelah dengan segala perkara yang berlaku pada malam sebelumnya.

Dengan peperangan mengejut yang memusnahkan jutaan nyawa dan segala air mata yang membanjiri wajahnya tika itu akibat takut dan gemuruh. Malah seluruh tubuhnya turut luka dan pedih berbisa, kesan daripada peperangan tersebut. Sungguh terlalu banyak perkara yang berlaku pada malam itu.

Sebaik sahaja Merpatika membawanya pulang ke puncak gunung ini, kedua-duanya terhumban ke tanah menyembah bumi serta-merta akibat keadaan Merpatika yang semakin parah. Mujur Jentayu turut tiba pada waktu yang sama, segera Merpatika dirawatnya memandangkan Dahlia turut sama tidak terdaya setelah dirinya terhumban terus ke tanah.

Kedua mereka masing-masing tidak mampu membantu diri sendiri melainkan kehadiran Jentayu di situ menjadi penyelamat. Luka di sayap Merpatika yang semakin parah dirawatnya dengan baik. Malah segala kelengkapan buat Dahlia juga berada di situ. Gadis itu tidaklah mengalami kecederaan parah namun tetap dirinya harus dirawat.

Malam itu berakhir dengan penuh sunyi sepi akibat keadaan diri masing-masing yang keletihan dan tidak terdaya untuk bangun lagi. Hinggalah ke subuh tadi baru semuanya tersedar semula. Dahlia menyelesaikan amanahnya sebagai seorang muslim sebelum kembali merehatkan diri kerana dia juga belum pulih sepenuhnya. Lelahnya hanya Tuhan yang tahu. Dia masih memerlukan rehat secukupnya bagi merawat sendiri luka yang pedih itu.

Sekujur tubuh Dahlia yang sedang berbaring ditatap Merpatika dengan pandangan redupnya. Bibit penyesalan mencengkam hatinya, merosak jantungnya. Sungguh dia kecewa dan kesal yang teramat sangat pada malam itu sehingga menyebabkan Dahlia harus berhadapan dengan situasi menggerunkan sebegitu.

Lamunan Sang Merpatika terhenti saat Sang Jentayu mula mendarat bersama beberapa buah-buahan bagi mengalas perut mereka dengan sarapan. Namun kehadiran Jentayu tidak disambut Merpatika. Apam putih itu kekal membisu tanpa bicara malah hanya mengerling sedikit memandang Jentayu dan tidak sedikit pun menoleh melihat burung gergasi itu.

"Assalamualaikum." Jentayu membuka bicara memecah sunyi. Suaranya sederhana perlahan memandangkan dia tidak mahu mengejutkan Dahlia yang sedang berehat seketika menghilangkan lelah.

"Waalaikumussalam." Kedengaran dengusan kecil dari Sang Merpatika sebelum salam yang diutarakan Jentayu dibalasnya dengan baik.

Kemudian suasana kekal sunyi seperti sebelumnya. Malah bunyi deruan angin perlahan turut kedengaran menandakan betapa sunyinya suasana ketika itu. Hanya bunyi pepohon renek berlanggar daun sahaja yang kedengaran menghiasi suasana.

Sesekala bulu gebu Merpatika dan Jentayu seolah berkibar-kibar ditiup angin. Keduanya masih kekal membisu mengunci mulut masing-masing. Jentayu pula masih menanti bicara dari Merpatika yang sepertinya punyai sesuatu yang ingin dilontarkannya.

"Bolehkah..."

Jentayu yang baru sahaja berniat ingin memecah sunyi buat kali kedua serta-merta diam mengunci mulut menanti Sang Merpatika menghabiskan bicaranya terlebih dahulu.

"...kita berbicara di kawasan yang diyakini tiada yang mendengar selain Allah?" Merpatika menyambung bicaranya sambil seluruh tubuhnya dihadapkan ke arah Jentayu.

Kini kedua makhluk gergasi itu saling bertukar pandangan di atas puncak gunung bertemankan hembusan dingin pawana yang turut dihiasi sama dengan bunyi deruan air tasik yang mengalir ke bawah menghiasi seluruh kawasan ciptaan Tuhan yang indah terbentang itu.

Jentayu melepaskan sebuah keluhan berat seraya mengangguk. Dirinya juga tiadalah tahu tentang isu yang ingin dibicarakan Merpatika, namun dia tetap menurut sebaiknya. Sekiranya terdapat sebarang masalah, bual bicara adalah kunci penyelesaiannya.

Merpatika kemudiannya mengibarkan sayapnya luas ke angkasa sebelum dia terbang menuju ke puncak gunung berdekatan tidak jauh dari tempat asal mereka dengan niat Jentayu menurutinya dari belakang. Biarpun sayapnya merpati gergasi itu masih belum pulih, tetap tiada masalah bagi makhluk itu untuk menggunakan sayapnya dengan baik.

"Silakan." Jentayu memecah sunyi terlebih dahulu sebaik sahaja kakinya mencecah tanah, mendarat dengan baik.

"Surat yang dikirim buat Laksamana Khoja kelmarin..." Akibat tidak mahu membuang waktu, Merpatika tidak berkias, terus menyatakan tajuk utamanya yang ingin disampaikan kepada Jentayu.

"Atas alasan apa kau arahkan dia bergerak menuju ke sebelah barat Wantachitra malam itu juga?" Merpatika menghabisi bicaranya.

Jentayu kekal membisu masih memikirkan jawapan terbaik bagi persoalan yang dilontarkan. "Kerana aku sebenarnya menjangkakan hal yang berlaku malam tadi." Akhirnya dia bersuara, melontar kata.

"Apa? Perang yang meragut nyawa ramai pihak itu?" Merpatika membalas dengan nada sedikit tinggi. Jelas dia sedikit berang ketika itu.

Jentayu hanya membalas bicara Merpatika dengan sebuah anggukan ringkas.

Melihatkan itu, Merpatika menarik nafasnya sedalam yang mungkin sebelum kembali membuka mulut.

"Sang Jentayu, kau tahu apa yang bermain di kotak mindaku. Maka jelaskanlah segalanya. Tiadalah perlu untuk kau menanti aku menyoal kau satu persatu, menyuarakan segala kemusykilan aku meminta penjelasan." Ujar Merpatika lagi sebaik sahaja sebuah keluhan berat dilepaskan. Sungguh ada perkara yang membuatkan hatinya panas sebegitu.

Tambahan pula apabila Jentayu sendiri mengaku bahawasanya perkara sebegitu telah berada dalam jangkaannya, baraan api dalam dadanya semakin membara, menjilat seluruh jiwa tanpa tertinggal sebarang sisa. Hatinya dipandu amarah kerana sungguh dia tidak bersetuju dengan tindakan Jentayu yang tidak memberitahu jangkaannya dengan lebih awal hingga membahayakan nyawa Dahlia dan dirinya sendiri.

Namun Sang Jentayu kekal diam menelan lidahnya tanpa sebarang kata terpacul keluar.

"Maaf aku utarakan terlebih dahulu sekiranya tindakan aku membahayakan nyawa kalian berdua. Sungguh sebaik sahaja aku memastikan Khoja Hassan sudah berada pada jarak lebih dua pertiga jauhnya daripada pantai timur, telah aku bergegas sepantas yang mungkin bagi mendapatkan kalian berdua."

"Namun tiada kesampaian hatiku untuk hanya menyelematkan kalian berdua, maka seluruh armada laut Wantachitra itu aku selamatkan sehabis baik yang aku mampu." Jelas Sang Jentayu cuba memadamkan api marak di jiwa Merpatika.

"Laksamana Khoja diarah untuk ke sana adalah kerana kau tahu sesuatu bukan?" Merpatika membalas bicara Jentayu dengan sebuah soalan yang membuatkan makhluk gergasi itu tersentak seketika. Namun tidaklah Jentayu begitu terkejut, lantaran dia tahu bahawasanya tidak sukar untuk Merpatika memahami segala gerak-geri dan tindakannya.

Sebuah anggukan ringkas dilempar. "Ya."

"Tujuan utama peperangan itu adalah disebabkan oleh Laksamana Khoja Hassan sendiri." Serentak kedua Merpatika dan Jentayu bersuara, melontar bicara masing-masing. Kedua mereka saling berpandangan.

Bijak tidak terkata Sang Merpatika mampu meneka dengan begitu mudahnya. Jentayu hanya terpana ringkas kerana biarpun dia telah mengetahui tentang kebijaksanaan Merpatika, tetap apam putih itu sentiasa memberi kejutan buat dirinya dari masa ke semasa.

Sekali lagi Jentayu mengangguk. "Benar."

"Yang ingin mereka hancur dan musnahkan ialah Khoja, yang lain hanyalah untuk menarik perhatian sebelum mencapai tujuan sebenar." Sambung Jentayu lagi.

Merpatika mendengus kasar sebelum membalas bicara Jentayu. "Tiadalah kisah aku tentang Laksamana Khoja. Yang menjadi punca api amarahku menggelegak bagai mahu gila ini adalah disebabkan tindakan kau yang membahayakan nyawa Dahlia."

Jentayu berkerut. "Bukankah sudah aku jelaskan tindakan aku malah permohonan maaf juga telah aku-"

"Dahlia hanya pengganti!" Sergah Merpatika memintas kata Jentayu hingga terpana burung gergasi itu dibuatnya.

"Kau sendiri tahu dia hanya pengganti. Tidak perlu untuk kau memberikannya tugas dan amanah sebegini berat sedangkan perkara ini bukanlah tanggungjawabnya!"

Jentayu yang tidak bersetuju dengan pendapat itu cuba membuka mulut untuk bersuara...

"Nyawanya hampir melayang akibat menjalankan amanah yang bukan tanggungjawab dirinya sendiri!"

...namun sekali lagi Merpatika bersuara terlebih dahulu, memintas bicara Sang Jentayu.

"Tidak kiralah siapapun dirinya yang sebenarnya, dia tetap rakyat biasa! Masakan kau meletakkan tanggungjawab sebegini berat kepada seseorang yang tidak seharusnya memikul semua ini?"

"Ini bukan tugas Dahlia. Aku melatihnya dalam seni tarung bukan untuk dia membahayakan nyawanya sebegini rupa tetapi untuk dijadikan ilmu itu sebagai pertahanan buat dirinya!"

"Amanah ini milik Tengku sendiri!"

"Persoalannya sekarang ini, di manakah Tengku yang sepatutnya memikul tanggungjawabnya sendiri?! Ke mana baginda menghilang?! Melepaskan amanahnya begitu sahaja?!!"

Merpatika menarik nafas dalam seusai habis bicaranya. Jentayu sendiri terkedu tanpa sebarang kata mampu dilontar. Wajah Merpatika merah padam menahan amarahnya yang membuak.

Segera burung merpati itu menoleh ke belakang seraya beristighfar perlahan, menyedari kesilapan diri yang membiarkan jiwa dipandu amarah.

Jentayu masih berkerut tidak memahami segala luahan hati Merpatika yang dirasakan sungguh mengejutkan itu. Namun dia tahu tiada baiknya untuk dia bertikam lidah lagi saat ini kerana sungguh Merpatika memerlukan sedikit masa untuk bertenang terlebih dahulu.

Lama keadaan kekal sunyi tanpa sebarang kata terpacul keluar dari mulut masing-masing. Hanya bunyi deruan bayu perlahan bertiup menggoncangkan beberapa ranting kering di lantai gunung.

Seketika kemudian, Jentayu menarik nafas panjang sebelum mula bersuara.

"Aku sedar itu bukan tugas Dahlia namun aku yakin dia mampu melakukannya." Akhirnya Jentayu memecah keheningan suasana.

"Malah keadaan amatlah terdesak ketika itu. Tiada yang dapat membantu aku berurusan dengan Khoja secepat yang mungkin melainkan kau dan Dahlia sendiri."

"Tambahan pula, bagi menjayakan lagi penyamaran ini adalah lebih baik untuk dia sendiri mencipta pengalaman. Memang benar, aku faham maksud kau, Merpatika. Amanah ini memang bukan tugas Dahlia dan sekiranya dia meninggalkan tugas ini, tetap dia tidak bersalah walau sedikitpun."

Jentayu mendengus perlahan sebelum kembali menyusun katanya.

"Merpatika..."

"Aku tahu apa yang aku lakukan."

Merpatika kekal membisu menanti bicara selanjutnya.

"Dahlia baik-baik sahaja. Aku tahu banyak sungguh aku terhutang budi kepadanya, bermula daripada bagaimana dia menerima tawaran aku untuk menggantikan Tengku lagi, kemudian urusannya dengan Kerajaan Bunian yang melibatkan Ratu Che Tunggal Gemala dan kini dia membantuku dalam urusanku menyelamatkan Laksamana Khoja Hassan."

"Dia hanya rakyat biasa dan sungguh bukanlah tanggungjawabnya untuk melakukan semua ini, aku tahu itu semua."

"Akan tetapi..." Bicara Jentayu terhenti di situ. Dirinya sudah mati kata bagaimana mahu menjelaskan soal itu kepada Merpatika. Tiadalah disangkanya bahawa perkara sebegini akan menjadi topik pertikaman lidah mereka pada hari ini. Lebih-lebih lagi Sang Merpatika sendiri yang memulakan perbalahan di pagi hari yang indah ini.

Suasana kembali sunyi. Masing-masing mengunci mulut kekal membatu tanpa bicara.

"Merpatika, apakah kau merisaukan Dahlia?" Jentayu menyoal ringkas namun soalan ringkas itu cukup membuatkan Merpatika tersentak.

Benar. Kerisauannya terhadap gadis itu membuak-buak hingga membawa kepada pertikaman lidah antara dirinya dengan Sang Jentayu. Tambahan pula dia masih belum mampu memaafkan dirinya sendiri atas kegagalannya menjaga Dahlia kelmarin.

Jentayu mendengus perlahan. Biarpun Merpatika hanya membiarkan soalan itu berlalu pergi, dia tetap sudah mendapat jawapan yang dimahukan. Jelas sekali merpati gergasi itu masih berada dalam lautan penyesalannya yang tidak bertepi.

"Bahkan Dahlia sendiri tidak menyalahkan kau atas apa yang berlaku, maka mengapa kau masih tidak mampu memaafkan diri kau sendiri?" Bicara Jentayu lembut hingga mampu memadamkan api amarah di jiwa Merpatika. Kelihatan sedikit kilauan cahaya dari hujung mata Merpatika seolah matanya sedang berkaca-kaca menahan tangis.

"Tambahan pula, aku sarankan untuk kau tidak menggunakan bahasa kasar ketika Tengku berada dalam ayat dan bicara kau. Hormatlah dia biarpun kau tidak begitu menyukainya."

"Silapnya cuma sekali. Sebelum kesilapan besar yang telah baginda lakukan, baginda juga amat kasih pada rakyatnya sendiri. Tetap pernah walau sekali dia berbuat baik sepanjang hayatnya, maka janganlah kau memandangnya sebegitu hina. Sungguh manusia tidak lari dari berbuat silap." Jentayu menghabisi bicaranya dengan penuh lemah lembut kerana entah kenapa, Merpatika seperti sudah tidak tertahan lagi air matanya.

"Apakah kau menyebelahinya kerana baginda merupakan sahabat kau?" Merpatika menyoal dengan suaranya yang sedikit bergetar sedang menahan tekanan yang bergelodak di jiwa.

Jentayu menggeleng seraya berkata, "seandainya bicara Ku kelihatan seperti begitu, maaf aku pohon terlebih dahulu. Namun, aku mengenali Tengku lebih dari separuh hayat hidupnya hingga kini, Tengku bukan orang yang jahat. Baginda juga punyai hati yang baik cuma mungkin tersilap langkah tatkala aku terlepas pandang akan keadaan dirinya terutama ketika beliau berada pada tahap terendah dalam hidupnya."

Bicara Jentayu menumpahkan air mata Merpatika. Merpati gergasi itu sudah tidak lagi mampu menahan tangisnya. Namun tindakan Merpatika gagal difahami Jentayu.

"Maafkan aku seandainya pertanyaanku sedikit menganggu emosi kau. Akan tetapi, aku tidaklah memarahi kau, Hai Merpatika. Maka mengapa kau menangis sebegini rupa?..." Ujar Jentayu seraya bergerak beberapa tapak ke arah apam putih gergasi itu bagi mendakapnya perlahan dengan sebuah dakapan hangat bagi menenangkan jiwanya yang masih bergelora dengan tekanan itu.

Namun Merpatika tidak membalas pertanyaan tersebut. Dirinya sedaya upaya menahan tangis dan suaranya. Hanya Tuhan yang tahu atas asbab apa tangisannya gagal ditahan saat mendengar bicara Sang Jentayu itu.

Belakang tubuh Merpatika yang berlapikkan bulu gebu tebal berwarna putih bak pualam itu ditepuk Jentayu perlahan-lahan, cuba menenangkan. Mindanya ligat berputar cuba mentafsirkan firasat hatinya sendiri.

Sama ada Merpatika menangis akibat penyesalannya terhadap Dahlia yang masih sukar dimaafkan oleh dirinya sendiri atau ada sesuatu yang Merpatika sembunyikan dari pengetahuan Jentayu.

Sungguh Jentayu sendiri masih keliru tidak tahu mengapa tiba-tiba sungguh si apam putih ini menangis sedangkan bicaranya tidaklah bernada marah dan seolah mahu memarahinya.

Hanya ada satu perkara yang mampu merungkai segala misteri ketika itu. Jentayu mula mendapat tahu sedikit demi sedikit berdasarkan tindak-tanduk dan gerak-geri Merpatika selama ini. Namun kali ini, tindakan Merpatika yang menghamburkan tangis benar-benar mencengkam seluruh jiwanya menyatakan bahawa firasatnya hampir benar dan tepat.

"Merpatika..." Perlahan Jentayu melepaskan apam putih itu dari dakapannya.

Dengan lembut dia menyoal,

"Apakah yang dibicarakan firasatku tentang diri engkau ini benar?"

Continue Reading

You'll Also Like

Atin By mrk1921

Adventure

62.7K 524 4
Mengisahkn seorng isteri yg ketagih mkn lua
294K 16.1K 41
Setelah kehilangan kedua-dua ibu bapa dan ayah angkatnya, Lisara terpaksa mewarisi sebuah rumah agam di kawasan pedalaman milik mendiang Julius Acker...
36.8K 5.7K 63
Credit cover from: @MochaaQilaa_ (History only, romance around 0.00001% only) "Pemimpin yang bagus ialah pemimpin yang menjaga rakyat dan menegakkan...
150K 8.5K 63
Buat aku dan kau yang masih merangkak mencari keredhaan Allah tapi kadang-kadang terjerumus dalam lembah kejahilan meski sengaja ataupun tidak sengaj...