Dusta Puteri Palsu

By Qayssz

81.6K 9.8K 2.3K

Dari masa hadapan ke masa lampau. Mustahil tetapi telah pun berlaku. Sangkanya boleh pulang selepas mengadap... More

prolog
kisah - 1
Kisah - 2
Kisah - 3
Kisah - 4
Kisah - 5
Kisah - 6
Kisah - 7
Kisah - 8
Kisah - 9
Kisah - 10
Kisah - 11
Kisah - 12
Kisah - 13
Kisah - 14
Kisah - 15
Kisah - 16
Kisah - 17
Kisah - 18
Kisah - 19
Kisah - 20
Kisah - 21
Kisah - 22
Kisah - 23
Kisah - 24
Kisah - 25
Kisah - 26
Kisah - 27
Kisah - 28
Kisah - 29
Kisah - 30
Kisah - 31
Kisah - 32
Kisah - 33
Kisah - 34
Kisah - 35
Kisah - 36
Kisah - 37
Kisah - 38
Kisah - 39
Kisah - 40
Kisah - 41
Kisah - 42
Kisah - 43
Kisah - 44
Kisah - 45
Kisah - 46
Kisah - 47
Kisah - 48
Kisah - 50
Kisah - 51
Kisah - 52
Kisah - 53
Kisah - 54
Kisah - 55
Kisah - 56
Kisah - 57
Kisah - 58
Kisah - 59
Kisah - 60
Kisah - 61
Kisah - 62
Kisah - 63
Kisah - 64
Kisah - 65
Kisah - 66
Kisah - 67
Kisah - 68
Kisah - 69
Kisah - 70
Kisah - 71
Kisah - 72
Kisah - 73
Kisah - 74
Kisah - 75
Kisah - 76
Kisah - 77
Kisah - 78
Kisah - 79
Kisah - 80
Kisah - 81
Kisah - 82

Kisah - 49

687 90 29
By Qayssz

Bom besar merah menyala menghentam bahtera besar itu menggegar seluruh isi kapal. Dahlia tidak dapat melihat apa-apa namun gegaran kuat kapal membuatkan dirinya terpelanting jauh dari kapal akibat bom besar tadi telahpun menyebabkan keruntuhan sebahagian besar dari kapal.

Dahlia mengelipkan matanya berkali-kali cuba menghadam situasi dan memerhari kawasan sekeliling ingin melihat sejauh mana dirinya terpelanting. Sungguh dirinya tidak dapat melihat dengan baik akibat pandangannya kabur dengan asap dan debu yang melampau. Namun kapal bagaikan bercahaya terang yang melampau.

Dahlia termangu-mangu tanpa bicara masih memerhatikan suasana kapal yang terang-benderang itu. Ternyata bukan cahaya yang menghiasi kapal, malah seluruh isi bahtera besar itu sudahpun dijilat api. Api marak menjilat seluruh isi kapal namun Dahlia masih kekal terpinga-pinga. Wajahnya comot terhantuk di hujung dinding kapal.

Luka merata di seluruh tubuh hingga darahnya yang mengalir dari kepalanya sendiri tidak disedari Dahlia. Dirinya bagaikan tidak percaya dengan apa yang telah disaksikan matanya pada malam ini. Peperangan berlaku di hadapan matanya sendiri.

Bukan hanya satu bom yang menghentam seluruh isi kapal itu malah bertubi-tubi hentaman yang bagaikan mahu menggegar dunia. Bergelora kencang air laut hingga terumbang-ambing kapal dibuatnya. Namun, sungguh Wantachitra amatlah handal dalam sistem pertahanan masing-masing.

Biarpun sebahagian besar kapal sudahpun dijilat api marak hingga berlubang besar kapal dibuatnya, para tentera laut langsung tidak menunggu daripada terus menyerang balas. Bukan itu sahaja, biarpun ramai sahabat handai mereka syahid di hadapan mereka sendiri, langsung mereka tidak berlengah dalam menyerang balas dan membentuk corak serangan baharu. Malah kesemua bom yang dilepaskan meriam tepat mengenai musuh biarpun kapal dalam keadaan terumbang-ambing.

Sungguh kehandalan tentera laut Wantachitra adalah lebih dari luar biasa. Kelibat Jebat langsung tidak kelihatan di tingkat atas. Hanya kelibat Arjuna dapat dilihat Dahlia. Bahagian atas kapal turut musnah kerana di situlah tempat terhentamnya bom besar yang marak dengan api itu.

Ternyata Dahlia terlewat sedikit sedar selepas kepalanya terhantuk kuat akibat terpelanting jauh ke hujung kapal tadi. Malah ruangan tingkat atas yang tadinya menjadi bilik perbincangan Arjuna dan Jebat turut musnah. Jebat ternyata telahpun turun ke tingkat bawah dengan hanya melompat bagi membentuk corak serangan baharu.

Sungguh Jebat juga banyak lukanya tidak terhitung namun dirinya tidak menunggu dan segera turun berjuang bersama para tentera terlatihnya. Mustahil hatinya tidak pedih berdarah melihat bagaimana kapal dan tentera di bawah pimpinannya ramai yang tumbang syahid di tangan musuh namun tiada masa untuk dibazirkan dengan memikirkan itu semua.

Segera serangan balas diberikan hingga salah satu kapal musuh telahpun berjaya ditumbangkan mereka, kapal yang musnah separuh ini dalam masa tidak lebih dari lima minit. Sungguh betapa hebatnya mereka adalah tiada tandingan. Sekelip mata kapal musuh tumbang ditelan samudera biru pekat yang luas.

Awi telahpun turun ke bawah menyertai Jebat selepas diarahkan Arjuna. Maraknya api terserlah dari retina mata Dahlia yang berkaca menyaksikan pertempuran laut mega ini. Derap tapak kaki Arjuna juga tidak dihiraukannya. Pelitup wajahnya tidak lagi menutup muka.

Akibat leka menghadam situasi yang terlalu mengejutkan ini, dirinya langsung tidak menyedari bahawa dinding kapal di sisinya turut musnah dijilat api hingga hud hitamnya turut sama perlahan-lahan dimamah api marak.

"Dahlia!" Jeritan suara Arjuna menghentikan lamunan Dahlia.

Berlari Arjuna datang ke arah gadis itu sebelum dia merendahkan dirinya berhadapan dengan gadis itu.

"Jadi benarlah. Engkau Dahlia." Ujar Arjuna perlahan. Luka Arjuna lebih parah daripada Dahlia. Namun pemuda itu kekal mengukir senyuman cuba menenangkan Dahlia yang pucat seluruh wajahnya. Dahlia terpinga-pinga, entah kenapa telinganya bagaikan pekak tidak dapat mendengar apa-apa.

'Apakah... Dia menyelamatkan aku?' Senandika Dahlia berbicara bermonolog sendiri apabila melihat bagaimana parahnya keadaan Arjuna berbanding dirinya sendiri. Langsung tiada di kotak fikirannya apa yang berlaku sebentar tadi namun kekal dalam ingatannya bahawa imej terakhir yang disaksikannya sebelum dirinya pengsan tidak menyedarkan diri adalah kelibat Arjuna yang cuba melindungi dirinya.

Dahlia bagai hilang suara. Hentaman bom yang melampau bagai telah menghentikan jantung dan mindanya. Sungguh lidahnya kelu tidak mampu mengutarakan kata namun linangan air mata di pipi seolah meluahkan bicara hatinya.

Dia takut. Teramatlah gelisah hingga menggigil seluruh tubuh dibuatnya. Kehadiran Arjuna di hadapannya benar-benar membuatkan linangan air matanya semakin deras. Asap api yang marak dari sisinya membuatkan dirinya terbatuk-batuk tidak dapat menghidu asap hitam pekat itu.

Sekali lagi bibir Arjuna seolah melontarkan kata namun sebarang bunyi pun tidak mampu dihadam Dahlia. Hanya air mata mampu meluahkan perasaannya tika ini. Kepalanya diketuk berkali-kali cuba memadamkan bunyi yang memekakkan telinga ini namun gagal. Entah apa bicara Arjuna ketika itu langsung tidak difahaminya.

Arjuna pula seolah memahami ketakutan Dahlia, segera dirinya bangkit mengajak Dahlia mengikutnya lari dari situ.

"Kau tidak boleh berada di sini. Lebih-lebih lagi dalam keadaan begini. Usah risau, akan aku bawa kau keluar dari kapal ini. Tiada siapa yang akan melihat kehadiran Tuanku Puteri Seri Dahlia di sini pada malam ini." Ujar Arjuna namun Dahlia kekal terpinga-pinga. Sayu hati pemuda itu melihat luka di wajah Dahlia.

Tambahan pula, Dahlia bagai diserang trauma yang teruk hingga langsung tiada respons yang diberikan gadis itu. Arjuna tiada cara lain. Mungkin dia harus berbicara menggunakan isyarat sahaja memandangkan Dahlia seolah tidak dapat menghadam sebarang kata yang keluar dari mulutnya.

Segera Arjuna bangkit sambil menghulurkan tangan seolah ingin mengajak Dahlia mengikut langkahnya. Dahlia tidak memahaminya namun dirinya takut kehilangan Arjuna, maka segera dia bangkit bersama apabila melihatkan Arjuna seolah-olah mahu pergi dari situ. Dahlia tidak mahu ditinggalkan.

Arjuna kekal dengan senyuman cuba menenangkan Dahlia sehabis baik. Sedikitpun tidak disentuh gadis itu melainkan situasi benar-benar mendesaknya bertindak sedemikian. Memang hatinya risau hingga bagaikan hampir tercabut seluruh isi jantung ini dibuatnya namun dia yakin pada Allah.

Doanya sedari tadi dipanjatkan khas buat Dahlia. Sedikitpun tidak dia berdoa tentang dirinya sendiri, leka merisaukan orang lain berbanding dirinya sendiri. Langkahnya pantas namun Dahlia dipastikan tidak ketinggalan di belakang. Tangan kirinya menjaga gadis itu dari tumbang kerana Dahlia benar-benar hampir terumbang-ambing jalannya.

Dada Dahlia sakit. Wajahnya pucat lesi. Seperti serangan jantung yang menyerangnya sebelum ini, kali ini lebih parah berbanding sebelumnya. Dahlia memegang dadanya kuat akibat tidak mampu bernafas. Wajah pucat lesinya bertambah teruk apabila mata dan hidung merah akibat menangis tanpa henti.

Langkahnya terhenti. Arjuna turut sama menoleh. Segala gerak-geri Dahlia dihadam Arjuna sehabis baik memandangkan gadis itu langsung tidak berbicara. Pandangan Dahlia pusing hingga menyebabkannya jatuh terjelopok le lantai kapal namun berjaya disambut Arjuna.

Jutaan istighfar tidak henti Arjuna lafaz akibat terasa berdosa sungguh diri ini tatkala pergelangan tangannya menyentuh hud tebal Dahlia. Tiadalah berani Arjuna menyentuh gadis itu menggunakan telapak tangannya sendiri. Hanya lengannya yang digunakan bagi menahan Dahlia dari tersembam kuat ke lantai kapal.

Gadis itu langsung tidak menyedari apa-apa. Mata Dahlia kuyu tiada tenaga lagi bagi mempertahankan diri sendiri. Dirinya bagaikan sudah nyawa-nyawa ikan. Entah ke mana fikirannya melayang hingga dirinya tidak dapat duduk dengan baik. Longlai seluruh tubuhnya hingga terpaksa ditahan Arjuna dari gadis itu hilang pendiriannya.

Bibir Arjuna sekali lagi terkumat-kamit seolah sedang melantunkan bicara. Berdasarkan gerak-geri bibirnya, jelas Arjuna sedang memanggil Dahlia berkali-kali namun suaranya masih tidak dapat didengari Dahlia.

Dada Dahlia masih sakit hingga dirinya bagaikan sudah redha dengan segala ketetapan Ilahi. Oksigen tidak mengalir ke seluruh tubuh menyebabkan dirinya menjadi lemah longlai sebegitu rupa. Dadanya sakit tidak terungkap dek kata hingga pernafasannya kini hanya mampu berjalan dengan begitu perlahan.

Sungguh Dahlia bagaikan sudah mahu bertemu Sang Penciptanya. Sehabis baik Arjuna cuba menggoncangkan tubuh Dahlia cuba mengembalikannya ke alam nyata. Merah matanya menahan berdarahnya jiwa melihat keadaan Dahlia sebegitu rupa. Namun goncangannya tidak berhasil.

Mata Dahlia semakin kuyu. Wajahnya pucat dan sembap dengan air mata. Mulutnya terbuka sedikit cuba memberi ruang pernafasan berjalan buat saat-saat terakhir ini. Bibirnya kering penuh luka menghiasi seluruh wajah.

Hatinya masih tidak henti melafaz حسبنا الله ونعم الوكيل menanti pertolongan-NYA tiba menyelamatkan keadaan. Dahlia hanya dapat menyaksikan bagaimana api marak mula menjilat sebahagian besar kapal namun dia dan Arjuna masih terkandas di situ. Dahlia juga menyaksikan wajah gusar Arjuna yang sedaya upaya menjerit memanggil namanya sambil mata merahnya gugur dengan air mata.

"Pe...rgi.." Perlahan seolah berbisik Dahlia bersuara mengarahkan Arjuna pergi dari tempat yang tiada harapan lagi untuk selamat itu. Belakang lehernya disokong tangan Arjuna mengelakkan kepalanya terjatuh ke belakang.

Sungguh hatinya tersentuh melihat bagaimana Arjuna kekal bersamanya biarpun keadaan mengancam nyawanya sendiri. Pemuda itu melilau memandang sekeliling mencari jalan keluar terbaik untuk membawa Dahlia bersamanya. Sungguh tiada terfikirpun untuk dia meninggalkan gadis itu bersendirian di situ.

Arjuna membaringkan Dahlia di lantai yang masih selamat tidak dijilat api. Sampinnya dicabut dan Dahlia diselimutkan seketika sementara dia cuba mengalihkan timbunan kayu yang menutup jalan menuju ke tingkat bawah. Gigihnya Arjuna melakukan apa sahaja bagi menyelamatkan Dahlia biarpun gadis itu sudah nyawa-nyawa ikan sahaja.

Luka di seluruh tubuh langsung tidak terasa apabila diri leka menguruskan hal lain. Ribuan doa dan hajat Arjuna pohon agar Allah menyelamatkan Dahlia dan mempermudah segala urusan mereka untuk keluar dari kapal itu.

Dahlia hanya memandang sayu. Hatinya luruh melihat Arjuna bersusah payah demi dirinya. Sekiranya dia tiada dia situ, sudah tentu pemuda itu dapat melepaskan diri dengan melompat terjun ke tingkat bawah bersama Jebat dan yang lainnya. Air matanya mengalir jatuh ke lantai kapal. Dirinya terkulai layu tidak mampu melakukan apa-apa.

Sungguh dadanya sakit yang teramat entah apa asbabnya, tiadalah dia tahu namun sedaya upaya dia memaksa diri untuk bangkit dan tidak menyusahkan Arjuna lagi. Tahap kebenciannya terhadap diri sendiri memuncak sepenuhnya. Sungguh dia bengang yang teramat melihat bagaimana tidak bergunanya kehadirannya di situ pada malam itu.

Perlukah dia sakit pada waktu-waktu genting sebegini? Perlukah dia menjadi asbab nyawa Arjuna turut melayang sama. Begitulah kedua insan yang sibuk memikir dan merisaukan keadaan orang lain berbanding diri mereka sendiri. Masing-masing lebih mementingkan antara satu sama lain sedangkan keadaan diri sendiri sama parah memerlukan bantuan.

Pandangan samar-samar Dahlia yang memandang Arjuna yang berusaha keras meredah api demi membuka jalan untuk turun ke bawah lalu keluar dari situ semakin lama semakin kelam.

"La.."

"ila... ha..."

"illa.. Allah..."

Perlahan-lahan mata kuyu Dahlia terkatup rapat terkulai layu di lantai kapal yang hampir musnah itu.
_______________________•••____________________

"DAHLIA!!" Laung Sang Merpatika sekuat hatinya di dada langit. Kekhusyukannya terganggu tatkala bom besar menghentam kapal hingga menyebabkan berlaku kemusnahan yang besar. Segera Merpatika mengelak dengan mengibar sayapnya luas sebelum terbang ke dada jumantara alam.

Sekuat hatinya Merpatika melaung menyeru nama Dahlia sambil kelibat gadis itu dicarinya dari dalam kapal yang sebahagian besarnya sudahpun dijilat api marak.

Kesal.

Kecewa.

Geram.

Bengang.

Segala perasaan bercampur-baur, kesal dengan kesilapan dan kelalaian sendiri. Sungguh tiadalah dalam sangkaanya bahawa ini semua akan berlaku. Tumpuannya tadi hanya tertumpu ke arah Laksamana Khoja sedari tadi dan sangkanya Dahlia akan baik-baik sahaja di atas kapal itu berbanding berada di dalam hutan tebal yang sunyi itu.

Sayapnya dikibar luas menongkah dada langit penuh garang sambil mengelak dentuman dan hentaman bom dari kedua-dua belah pihak. Sungguh kucar-kacirnya keadaan ketika itu hanya Tuhan yang tahu.

"DAHLIAAA!!" Jantung Merpatika bagaikan mahu luruh melihat betapa maraknya api merah menyala menjilat seluruh kapal namun kelibat Dahlia masih tidak kelihatan malah kesetiaan tentera-tentera laut Wantachitra yang tiada seorang pun berpatah balik malah semuanya berjuang habis-habisan dengan jayanya memilukan hati Sang Merpatika.

Sungguh betapa hebatnya pasukan pertahanan laut Wantachitra bawah pimpinan Laksamana Khoja dan Jebat terserlah apabila sebuah kapal besar musuh tumbang sebelum mampu mara tiba ke sini. Malah kapal utama musuh juga sudahpun separuh musnah apabila bentuk formasi serangan yang direka Jebat pada saat-saat genting sebegitu tetap membuahkan hasil.

Tambahan lagi, senjata perang Wantachitra sungguh tiada tandingannya. Sekali satu meriam dilepaskan, dentuman kuat memusnahkan kapal dalam skala yang besar meragut nyawa ramai tentera laut musuh.

Merpatika kekal melilau sekeliling sambil kehadirannya di situ tidaklah disedari oleh sesiapa pun kerana masing-masing tidak dapat melihatnya dengan mata kasar mereka. Malah kesemuanya sibuk memainkan peranan masing-masing dalam mempertahankan kapal.

Namun hairan, kapal musuh hanya datang bertiga malah tidaklah besar kapal perang yang dipandu mereka. Sepertinya mereka tiada niat untuk menawan seluruh Wantachitra kerana sungguh sesiapa yang keluar berperang dengan hanya sebegitu rupa kelengkapan dan persediaan perangnya, maka mereka bukankah keluar berjuang tetapi sibuk menggali lubang kubur buat diri sendiri.

Dalam erti kata lain, sepertinya musuh punyai tujuan tersirat lain dalam peperangan mereka kali ini. Bagai udang di sebalik batu, ada muslihat lain yang sedang musuh sembunyikan dari pengetahuan umum.

Continue Reading

You'll Also Like

362K 39.2K 93
2020 UA Highschool series "Terbanglah wahai sahabat, kejarkan kejayaan." [Niatnya masuk ke sekolah top 10 Malaysia untuk belajar memasak, entah kenap...
2M 152K 53
" Jangan naik atas. " " Jangan bukak langsir. " Tak faham Elly bila dilarang berkali-kali untuk buat dua perkara ini. Lantak lah, dia ambik job ni pu...
851K 48.9K 108
Diandra Advilent adalah seorang gadis yang telah kematian ayahnya sejak berumur 17 tahun. Ibunya pula langsung tidak pernah dia kenali sepanjang dia...
36.8K 5.7K 63
Credit cover from: @MochaaQilaa_ (History only, romance around 0.00001% only) "Pemimpin yang bagus ialah pemimpin yang menjaga rakyat dan menegakkan...