SAYF MALEEQ ||©

By laurentjoon

576K 24.1K 1.5K

[my first mafia malay story, hehe] Jasmine Nazia Caden Gilbert One of the purest love story I've ever writt... More

Prolog- We First Met
1- Introducing
2- "Bring Her to Me"
3- Meeting Again
4- Jalan Kaki
5- Boots
6- Something Happened?
7- Laptop
8- Russian's Family
9- Family Lunch, Called Him
10- The Dinner
11- Aiskrim Coklat
12- Dare Has Been Done
13- "Jangan Pergi"
14- Aidan Thinking About Future
15- Wish and Question
16- Maggi
17- Encik Suami Beku
18- Brother-Sister Bonding
19- Laksa Penang Aidan Hakimi
20- Physical Touch
21- Weekend
22- Kasyaf Khalid
23- Kemunculan
24- Nice Target
25- Energy Charger
26- The Sudden Attack
27- Proud Husband
28- Burned
29- First Time For Both
30- Kebenaran
31- Любовь (love)
32- "Please Do Not Get Hurt"
33- Risau
34- The Devil Inside
35- Sejarah Rumah Agam
36- Picture & Letter
37- Penjelasan
38- Deja Vu
39- Candlelight Lunch
40- New Heartbeat
41- Way To Love
42- Twin Ultrasound
44- The Love Pendant
45- "It Was Nice While It Last"
46- Kehilangan
47- "But I Love You So..."
48- The Truth Told
49- Short-Term Memory Loss
50- Cip Rahsia
51- Kian Terungkap
52- Scars
53- Nilai Sentimental
54- Backstabber
55- Breaking His Own Rule
56- Plan
57- Pagi Yang Indah
58- Rusia's Castle
59- Hedeon Helge
60- Mommy & Daddy
61- Heated Argument
62- Cinta Tiga Segi
63- Belle
64- Bad Thing Happened
65- Beasts
66- The War Has Begun
67- "Im Sorry"
68- Killed
69- The Very Last Kiss (finale)
70- Epilog
Special Part
Jasmina Nazira's Untold Letter
sneak peek
ALTERNATE ENDING

43- Kisah Silam

6.8K 293 3
By laurentjoon

"MACAM aku cakap tadi, mereka meninggal dalam perjalanan ke Malaysia. Untuk apa? Mereka semua nak peluk Islam di Malaysia waktu itu. Termasuk aku. Kenapa Malaysia? Sebab atuk aku tentang habis-habisan niat aku sekeluarga untuk beragama Islam. So, thats why. We took a flight to go to Malaysia. I don't really remember why did we choose Malaysia. And then yes, the plain crashed. Mereka bertiga meninggal. Tinggal aku seorang sahaja yang survive".

Caden cuba untuk menahan air matanya daripada gugur di hadapan isterinya sewaktu bercerita tentang kisah silam perihnya itu. Tangannya kuat menggenggam stereng kereta.

"Sayf... Awak boleh berhenti kalau awak belum rasa selesa nak bercerita. Saya faham". Jasmine yang agak kerisauan itu memegang lembut tangan kiri suaminya yang berada di atas gear controller itu.

"No, I have to tell you. Lepas je kemalangan tu, satu dunia tahu. Satu dunia bising pasal ni. Because they knew that we are from the Velkovace. One of the most influenced mafia in Russia. Bangun je daripada koma, aku macam orang gila bila tahu yang semua ahli keluarga aku dah takde dan aku tak boleh buat apa-apa. Aku koma selama sebulan. I was totally useless! I can't get to see their ashes. Can't even go to their funeral".

Tak dapat ditahan lagi, air mata lelakinya jatuh juga. Namun, beban di jiwa terasa ringan setelah dia sendiri berjaya menceritakan hal ini setelah 3 tahun diperam di dalam hati sendiri.

"Sejak daripada tu, aku berdendam dengan Tuhan. Aku salahkan Dia atas semua hal. Aku jadi orang yang tak percayakan Tuhan. Aku kejam. I killed people, I sold drugs, weapons illegally. I joined Velkovace seriously. Tapi tak lama lepas tu... aku mimpi sesuatu".

"Awak mimpi apa?". Jasmine bertanya.

"Aku mimpi ada orang berjubah putih dan berkopiah putih datang dekat dengan aku. Dia akan cakap sesuatu yang langsung aku tak faham. Something about God. Setiap hari dia akan datang dalam mimpi aku. Dan, muka dia. Muka dia sebiji macam muka aku. Setiap hari dia datang, dia akan cakap benda yang sama. Sampai lah satu tahap ni, aku rasa serabut sangat, aku tak keluar rumah sebab fikirkan mimpi-mimpi tu. Tapi, tetap juga lelaki tu datang hantui mimpi aku".

Panjang berjela dia meneruskan ceritanya.

"Dalam mimpi terakhir aku tentang lelaki tu, dia suruh aku pergi ke Malaysia. Untuk menunaikan hasrat yang dah 2 tahun tertangguh. Lelaki tu suruh aku ke Malaysia untuk peluk Islam. Sebab aku dah tak nak dia ganggu aku lagi, aku ikutkan je. Aku pergi ke Malaysia, aku peluk Islam".

Air matanya yang tadinya mencurah-curah jatuh, kini sudah kering. Tinggal bekasannya sahaja.

"Ajaibnya, pertama kali aku jejak kaki aku ke dalam masjid, hati aku tiba-tiba rasa tenang sangat. Rasa macam segala beban terlepas daripada bahu aku. Aku ingat lagi, aku duduk kat tepi satu rak dalam masjid tu dan aku capai sebuah buku yang tebal lah juga". Dia tergelak kecil di hujung katanya.

"Buku? Dalam masjid?".

"Yup. Lepastu, aku buka. Penuh dengan tulisan berangkai menggunakan bahasa yang langsung aku tak faham".

Jasmine membentukkan mulutnya menjadi seperti huruf 'O'. Kini dia tahu, 'buku' apa yang dimaksudkan oleh Caden.

"Aku belek-belek buku tu, sampailah ada seorang pak imam ni, duduk depan aku. Dia ajar aku baca buku tu. Dan saat tu lah aku tahu yang buku tu ialah Al Quran. Benda pertama yang aku capai masa duduk dalam masjid tu, adalah sebuah Al Quran. Kalam suci Allah".

Dia memutarkan stereng ke birai jalan dan menghentikan keretanya di situ. Jasmine agak terpinga-pinga dengan tindakan Caden itu.

"Sampai sekarang aku masih rindukan ahli keluarga aku. Mereka tak sempat pun nak peluk Islam macam aku". Kepalanya diletakkan ke atas stereng. Air matanya jatuh lagi.

Begitu juga dengan air mata Jasmine. Tak sangka pula dia, lelaki yang dianggap dingin, beku dan tidak berperasaan ini, menyembunyikan kisah yang sangat menyedihkan di sebaliknya.

"Aku rindu...". Makin teresak-esak lelaki itu menangis.

"Nazia, aku rindu diorang". Kepalanya diangkat. Tangannya terus mencapai tubuh Jasmine untuk dipeluk.

Jasmine seakan kehabisan kata. Tangannya sahaja yang bergerak menggosok lembut bahagian belakang badan Caden yang masih lagi sedang menangis itu.

"Let me drive. Awak tidur je dekat kerusi ni". Jasmine melepaskan pelukan dan menadah tangannya ke udara, meminta kunci Lamborghini Aventador itu.

"You can drive this?". Air mata disedut. Seakan tak percaya dengan apa yang baru sahaja keluar daripada mulut Jasmine itu.

"Hey, jangan underestimate saya tau. Dah, bak sini kunci. Saya nak bawa awak ke suatu tempat sebelum kita balik rumah". Tangannya digoyang-goyangkan. Masih berdegil nak kunci.

"Okay. Tapi, jangan bawa laju-laju".

"Alright!".

Dengan kata itu, maka kunci itu pun diletakkan ke atas tangan Jasmine.

🦋

"TEMPAT apa ni?". Caden bertanya sesudah dia duduk di sebuah bangku yang menghadap sebuah taman permainan yang agak usang dan sunyi itu.

"Taman permainan ni, simpan banyak memori saya. Rumah tu, tu la rumah saya dulu". Jari Jasmine ditunding ke arah sebuah bangunan rumah flat yang kedudukannya menghadap ke arah taman permainan itu.

"Rumah babah?".

"Haah. Sebelum babah senang macam sekarang ni, kitorang tinggal kat situ dulu. Ada babah, arwah umi, Abang Nazrien, saya dan arwah adik kembar saya, Jasmina Nazira. Setiap petang, lepas balik daripada sekolah sampai lah masuk zaman kolej, sebelum saya pergi belajar di India, kitorang selalu pergi ke taman mainan ni. Sebab ibu ayah pergi kerja bawa kunci rumah. Abang Nazrien pun kerja. Jadi, kami kena tunggu dekat sini la sampai diorang balik kerja".

Kepala Jasmine tertunduk sedikit di saat mulut mulai bercerita tentang kisah silam yang penuh dengan memori manis itu.

"Ada satu hari tu, saya balik daripada kolej. Jasmina tak ikut sebab dia tak nak sambung belajar lepas habis je diploma. Jadi, dia duduk rumah je. Waktu saya balik tu, cuti semester, saya teruja la nak jumpa kembar saya kan? Masuk je rumah, saya pelik sebab rumah saya sunyi. Macam takde orang. Biasanya, kalau saya balik walaupun jarang sekali, mesti Jasmina akan jadi orang pertama yang sambut saya. Peluk saya. Cium pipi saya".

Semakin lama bercerita, semakin berat pula hatinya. Berat dengan rasa rindu kepada arwah adik kembarnya itu.

Caden yang setia di sisinya hanya fokus mendengar. Tak mahu menjadi pengganggu Jasmine dalam menceritakan kisah silamnya itu.

"Lepastu, saya cari dia dekat bilik. Then, thats when I saw her hanging herself with a rope tied up to the fan. Dia dah tak bernyawa masa tu. Saya jumpa nota bun*h diri dia. Tapi saya tak faham apa satu pun yang dia tulis. Nota tu penuh dengan darah, saya tak tahu kenapa". Dia kesal. Dia kesal kerana tidak dapat membaca nota terakhir Jasmina itu.

"Sejak daripada tu, saya kemurungan berbulan lamanya. Saya hilang dia dan arwah umi. Umi pergi beberapa minggu selepas Jasmina pergi. Saya murung. Saya tak makan, tak mandi, tak bercakap dengan babah dan Abang Nazrien. Saya tak tahu nak buat apa. Setiap hari, saya akan datang ke taman ni untuk hilangkan rindu pada Jasmina. Saya rindu dia sangat-sangat". Sekarang dia faham, kenapa Caden yang beku itupun sampai boleh menangis hanya kerana rindu.

Rindu itu sakit. Rindu pada orang yang telah tiada, makin sakit.

"Tujuan saya ceritakan cerita ni dekat awak bukan sebab nak suruh awak kesian ke apa. Tapi, saya nak awak kuat. Saya nak awak kuat macam saya. If you don't feel strong enough, you can always have me by your side. Awak kan dah ada saya dan baby-baby ni. Jadi, Insyaallah kitorang akan jadi penguat semangat untuk awak, okay?".

Tangan Caden dicapai dan diletakkan ke arah perutnya yang sudah seakan timbul itu.

" Thank you so much, Nazia". Itu sahaja yang mampu diucapkan. Tiada kata lagi yang mampu diungkapkan. Betapa dia terlalu bersyukur dengan kehadiran keluarga kecilnya ini.

"Я тебя люблю (i love you)". Ucap Caden lagi. Berharap yang isterinya tak faham. Kalau faham, malu lah dia!

"Я тоже тебя люблю (i love you too)". Lah... lain pula jadinya.

"Huh?". Caden mulai tertanya-tanya.

"Jangan risau, saya belajar satu ayat tu je sebab saya takut awak sebut 'i love you' dalam Bahasa Rusia lepastu saya tak faham. Melepas lah saya. Saya tak belajar semua pun sebab malas". Jasmine tersengih-sengih.

"Bila je Nazia rajin?".

"Woi! Kutuk saya ke?". Jasmine mencebik. Matanya tajam memandang mata hijau milik Caden.

"The one who eat chilli, will taste the burning sensation on their tongue". 'Siapa makan cili, dia rasa pedas' versi Bahasa Inggeris.

"Takpe, takpe. Tunggu saya balas nanti. Huh!".

🦋

Sorry publish lewat, sistur and brothah :(

Saya sibuk sangat harini, lots of homework to do.
[tu pun belum siap semua lagi]

Tak lupa juga...

THANK YOU FOR 5K ALREADY!!!
YOU GUYS ARE AMAZING AF!
LOVE YOU <333

Continue Reading

You'll Also Like

536K 22K 32
Credit cover photo from :- @onceuponatimes- Nur Syauqina, dilanda masalah psikologi dan perasaan. Syauqina gadis tidak ada perasaan, hati batu dan s...
85.7K 3.1K 47
Arrangements married? Seawal umur 17 tahun? Hani sofeya seorang gadis yang tidak pernah bercinta,dan mempunyai angan-angan untuk berkahwin dan bercin...
670K 44.3K 62
-"I don't need a perfect one, I just need who can treat me like I'm the only one"- ---- DAYHANI Dyanah. Kata orang dia seperti...
26.9K 2.4K 35
꧁ second book ꧂ COMPLETED ✓ "When you're beside me , you make my heart abnormal" - AR ♧︎︎︎♧︎︎︎♧︎︎︎ "Aku kenal perempuan . Dia kalau dah start sayang...