SAYF MALEEQ ||©

By laurentjoon

576K 24.1K 1.5K

[my first mafia malay story, hehe] Jasmine Nazia Caden Gilbert One of the purest love story I've ever writt... More

Prolog- We First Met
1- Introducing
2- "Bring Her to Me"
3- Meeting Again
4- Jalan Kaki
5- Boots
6- Something Happened?
7- Laptop
8- Russian's Family
9- Family Lunch, Called Him
10- The Dinner
11- Aiskrim Coklat
12- Dare Has Been Done
13- "Jangan Pergi"
14- Aidan Thinking About Future
15- Wish and Question
16- Maggi
17- Encik Suami Beku
18- Brother-Sister Bonding
19- Laksa Penang Aidan Hakimi
20- Physical Touch
21- Weekend
22- Kasyaf Khalid
23- Kemunculan
24- Nice Target
25- Energy Charger
26- The Sudden Attack
27- Proud Husband
28- Burned
29- First Time For Both
30- Kebenaran
31- Любовь (love)
32- "Please Do Not Get Hurt"
33- Risau
34- The Devil Inside
35- Sejarah Rumah Agam
36- Picture & Letter
37- Penjelasan
39- Candlelight Lunch
40- New Heartbeat
41- Way To Love
42- Twin Ultrasound
43- Kisah Silam
44- The Love Pendant
45- "It Was Nice While It Last"
46- Kehilangan
47- "But I Love You So..."
48- The Truth Told
49- Short-Term Memory Loss
50- Cip Rahsia
51- Kian Terungkap
52- Scars
53- Nilai Sentimental
54- Backstabber
55- Breaking His Own Rule
56- Plan
57- Pagi Yang Indah
58- Rusia's Castle
59- Hedeon Helge
60- Mommy & Daddy
61- Heated Argument
62- Cinta Tiga Segi
63- Belle
64- Bad Thing Happened
65- Beasts
66- The War Has Begun
67- "Im Sorry"
68- Killed
69- The Very Last Kiss (finale)
70- Epilog
Special Part
Jasmina Nazira's Untold Letter
sneak peek
ALTERNATE ENDING

38- Deja Vu

7.3K 281 15
By laurentjoon

"KENAPA kau bawa suami kau? Nanti jadi double date la namanya". Nisha membisikkan kata-kata itu kepada Jasmine. Mengambil peluang untuk bertanyakan soalan itu apabila melihat Caden yang fokus merenung tajam seorang lelaki di hadapannya itu.

"Bukan aku yang ajak. Dia yang nak ikut. Ala, takpela. Bukan kau selalu cakap ke yang kau nak pergi double date dengan aku?". Jasmine berbisik kembali. Risau takut-takut suaminya dengar.

Rancangnya, dia hanya ingin menemani Nisha pergi makan di luar bersama Darren Liang. Tapi, suaminya berkeras untuk ikut. Kalau dia tak bagi ikut, katanya dia tak akan izinkan Jasmine keluar. He will never let his wife going anywhere alone.

"Borak apa?". Darren Liang yang segak berkaca mata dengan gaya rambutnya ala-ala nerdy gitu, mulai membuka mulut setelah dia terperasan yang daripada tadi kedua orang wanita ini berbisik-bisik sesama sendiri. Apa yang dibisikkan pun tak tahu.

"Ha? Takde apa-apa. Jasmine ni ha, katanya lapar. Nak order makan". Nisha menyepak-nyepak perlahan kaki Jasmine yang berada di bawah meja itu.

'Eh, aku juga yang kena?'. Jasmine membuat muka cemberut kepada Nisha. Ada ke patut dia seorang sahaja yang dipaksa memikul 'tanggungjawab seberat ini'.

"Kau nak makan?". Caden menolehkan kepalanya ke arah Jasmine dan bertanya. Daripada tadi matanya hanya fokus merenung musuh utamanya itu sahaja, saat ini lah baru dia kembali fokus kepada isterinya.

Dia yakin. Lelaki bergaya nerd yang ada di hadapannya sekarang ni ialah Darren King. Ketua kepada Kings. Musuh utama Caden Gilbert.

Wajahnya yang agak polos dengan topeng gaya kedoktoran itu cukup untuk membuat kedua wanita bersamanya ketika itu tidak mengenal sosok sebenar di balik nama Dr. Darren Liang itu. Tapi tidak bagi Caden, sekilas sahaja pandang, dia begitu kenal dengan wajah syaitan itu.

"Actually, I wanna go to the toilet". Jasmine tersenyum kekok.

"Pergi lah. Nak suruh aku teman tak?". Caden menawarkan dirinya.

Jasmine hanya menggeleng.

"Okay lah kalau macam tu, hati-hati".

Jasmine mengangguk dan berjalan pergi ke tandas bersama beg tangannya. Boleh pulak dia berasa nak terkencing tengah-tengah nak makan ni.

"Uish, sweet betul Encik Caden ni dengan Jasmine". Puji Nisha.

"Tak perlu ber'encik-encik' dengan aku. Panggil je Caden". Nadanya kalau didengari ramai, memang akan terdengar agar kasar di kuping telinga orang asing. Tambahan pula ekspresi wajahnya yang dingin semacam aje itu.

"Baik lah, Caden. Nice to meet you".

"Nice to meet you too, Nisha". Masih dengan riak wajah dinginnya. Tak lalu nak senyum apabila kerisauan memenuhi ruang hati. Nasib baik lah dia membuat keputusan untuk mengikuti Jasmine tadi. Kalau tak...

"Okay lah, saya nak pergi ambil dessert untuk semua. Caden, Darren, korang nak makan apa? Yang Jasmine, biar saya yang pilihkan". Nisha bangun daripada kerusinya yang bertanya.

"Awak pilih je mana-mana pun. Saya tak kisah". Jelas di mata Caden senyuman manis yang dilemparkan Darren kepada Nisha adalah senyuman terpaling palsu di abad ini.

"Baik! Caden?". Ceria betul Nisha ni. Sama macam rakan baiknya.

Siapa?

Tak lain dan tak bukan, Jasmine Nazia lah orangnya! Tulah, selalu sangat berkepit macam belangkas, perangai pun dah nak dekat sama.

"Pistachio cake. Kalau ada".

"Serius la, awak punya favourite dessert sama dengan Jasmine. Jasmine suka sangat makan pistachio cake. Daripada zaman dia belajar lagi. Korang ni memang kuat berjodoh la!". Nisha menepuk-nepuk tangannya. Suka benar dia dengan fakta yang baru sahaja diketahuinya itu.

Tapi tidak untuk Caden. Selepas sahaja Nisha menyebut fakta itu, terus wajahnya yang agak tegang tadi, mengendur. Kenapa Caden?

Do you get deja vu?

" Erm, okay la. Saya pergi ambil dulu okay?". Setelah mendapat anggukan daripada Darren Liang dan Caden, kaki Nisha terus dihayunkan ke arah kaunter kafe yang di bahagian sisinya ditempatkan sebuah almari kaca yang memaparkan segela jenis pencuci mulut yang ada.

" Do you get deja vu when she's with you?". Setelah hilang bayang Nisha daripada kawasan meja itu, terus Darren menyoal Caden yang berwajah sayu itu.

"Kau diam". Mata helang Caden kembali tajam merenung ke dalam anak mata Darren. Cukup benci dia dengan soalan itu. Dengan tuan-tuan soalan sekali dia benci!

"Aku tahu. Kau teringatkan semuanya kembali kan, Caden? Admit it". Darren cuba untuk memprovok Caden. Dia tahu lelaki itu akan cepat hilang sabar jikalau dia memetik hal itu atau jika dia memetik nama isterinya.

"Oh and... you got a nice wife. She kinda look like...".

"Jangan sentuh dia". Amaran tegas diberikan oleh Caden.

"I won't, for now. But I will. Aku, berdendam dengan kau". Jari ditunding ke arah wajah Caden.

"I will destroy your whole world if you dare to touch even a single of her nail tips". Don't mess with Caden Gilbert, his words aren't meant to be played.

"Lama ke tunggu saya? Korang borak apa?". Tanya Jasmine yang tiba di meja itu, diikuti oleh Nisha daripada belakang.

"Kitorang borak biasa-biasa je. Saya cuma nak kenal-kenal dengan suami awak. Dia nampak seperti orang yang hebat". Senyuman manis diberikan oleh Darren Liang kepada Jasmine itu terlihat seperti senyuman yang penuh kepalsuan daripada sudut pandangan mata Caden.

"Ohh... Awak ni pula kenapa? Cuba senyum sikit, daripada tadi bermasam muka je. Tak sihat ke?". Direct terus Jasmine bertanya sambilnya kepalanya ditolehkan ke arah wajah Caden. Dia perasan yang lelaki itu sedari tadi hanya merenung sahaja Darren Liang. Dah macam nak telan pun ada juga.

" Aku rasa tak sedap badan la". Dia buat-buat batuk. Muka macam tak pandai menipu je si Caden ni. Risau.

"Nak balik ke?". Jasmine tanya, penuh prihatin. Risau juga dia terhadap kesihatan suaminya. Dia takut Caden masih mempunyai kesan kesihatan daripada luka tembakan yang tercipta (?) dua minggu lepas.

"Aku-".

"Erm, kalau korang nak balik, balik lah dulu. Kesian suami kau, Jasmine. Takpe, kita boleh aje kan makan berdua?". Nisha menyiku lembut lengan Darren Liang.

"Yes of course. Lagipun, kesian dekat suami Jasmine. Takpe, korang balik lah". Balas Darren Liang.

"Hm, okay la. Sorry tau, Nisha. Lain kali aku teman kau, BERSEORANGAN". Ditekan kan kata 'berseorangan' itu sambil dia melihat ke arah suaminya.

"Come on". Caden buat-buat batuk dan bangun daripada duduknya. Tangannya naik ke udara untuk menyambut tangan Jasmine untuk membantunya bangun.

Tapi, lain pula Jasmine buat. Dia mengangkat sebelah daripada keningnya dan terus dia high five tangan suaminya itu sambil tersengeh.

Mahu nak tersembur air yang Nisha dan Darren Liang sedang hirup, tergelak tengok tindakan Jasmine itu. Tapi Darren Liang agak mengerutkan dahi apabila dia terlihat Caden yang turut tersenyum lebar memerhatikan tindakan Jasmine itu.

'Dia senyum?'. Sumpah itu kali pertama dalam hidup dia, melihat Caden tersenyum selebar itu.

"Kitorang pergi dulu tau. Sorry sangat-sangat. Nisha, nanti call aku tau?".

Nisha mengangguk-angguk sambil melambaikan tangannya ke arah Jasmine dan Caden yang sedang melangkah keluar daripada kafe itu.

🦋

"KAU masuk dulu. I need to make a phone call". Dia membuka pintu tempat duduk penumpang itu dan menyuruh isterinya untuk duduk di dalam kereta terlebih dahulu.

"Okay. Cepat sikit, awak tu tak sihat!". Dia jeling suaminya. Bukannya dia tak tahu yang itu hanyalah penipuan semata-mata. Dia tahu yang Caden malas sangat kalau nak keluar-keluar macam ni kalau tiada hal yang penting.

Telan air liur juga Caden apabila terperasan jelingan pedas isterinya itu. Garunk!

"Alright, sweetheart". Manisfesting for Jasmine to not sulking or being angry.

Jasmine masuk ke dalam kereta lalu pintu terus ditutup oleh Caden. Tangannya mencapai telefon yang ada di dalam poket seluarnya. Nombor Aidan di dail.

"Hello, Gil?".

"Kau cari location Dr. Darren Liang. Ikut dia. Jangan bagi dia terlepas pun daripada sudut pandangan kau untuk harini".

"Baik! Aku pun dah lama tak stalk orang". Macam pelik lah pula ayat Aidan ni. Selama ni... dia pernah stalk orang ke?

"Okay. Got to go". Dan gagang pun diletak oleh Caden.

🦋

Ha, apa yang Darren akan cuba lakukan?

Nantikan...

Continue Reading

You'll Also Like

1.3M 62.5K 57
SYED ZARIF IZZHAN jatuh cinta pandang pertama kepada NUHA QISRINA, adik kembar NURA QISTINA. Dia sanggup merendahkan egonya untuk meminta bantuan dar...
286K 14K 56
~I hate the way you make me forget about her~ TENGKU DAYREN DANIEL satu nama yang tidak asing di dunia perniagaan. Darah muda yang menjadi jutawan. S...
3.2M 288K 93
"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati lepas beberapa tahun yang lalu membuatk...
3.7M 142K 74
[COMPLETED] Luth Zariel dan Arluna Aisyah. Permulaan hidup Arluna membawa dia ke sebuah dunia yang penuh dengan kejutan. Hidup dia selama ini di...